Hvis dit fly med Turkish Airlines fra København bliver aflyst eller væsentligt forsinket, kan du som dansk forbruger have ret til kompensation. Reglerne på området er fastsat i EU-forordning 261/2004, og danske myndigheder fører tilsyn med flypassagerers rettigheder. Det er vigtigt at kende dine muligheder og fremgangsmåden, hvis din rejseplan bliver forstyrret, så du kan få den kompensation, du har krav på.
Hvornår har du ret til kompensation fra Turkish Airlines?
EU-forordning 261/2004 gælder
Alle afgange fra København – uanset destination – er omfattet af EU-forordning 261/2004. Det betyder, at Turkish Airlines, som et ikke-EU-baseret selskab, stadig er forpligtet til at udbetale kompensation til passagerer, der rammes af aflysninger eller væsentlige forsinkelser fra København Lufthavn.
Kompensation ved aflysning
Du kan have ret til økonomisk kompensation, hvis:
- Dit Turkish Airlines-fly fra København er aflyst, og du får besked mindre end 14 dage før afrejse.
- Du ikke tilbydes en ombooking, som sikrer ankomst tæt på det oprindelige tidspunkt.
- Aflysningen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder som f.eks. ekstremt vejr, sikkerhedsrisici eller strejke blandt lufthavnspersonale.
Kompensationens størrelse afhænger af flyvningens længde og destination:
- 1.500 km eller derunder: 250 euro (ca. 1.850 kr. i 2025-priser).
- Mellem 1.500 og 3.500 km: 400 euro (ca. 2.950 kr.), gælder f.eks. fly til Istanbul.
- Over 3.500 km: 600 euro (ca. 4.400 kr.).
Kompensation ved forsinkelse
Du kan have ret til kompensation, hvis dit fly fra København til et ikke-EU-land med Turkish Airlines ankommer til slutdestinationen med mere end tre timers forsinkelse, og forsinkelsen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder.
Dine rettigheder som passager fra Danmark
Ret til forplejning og indkvartering
Hvis du bliver ramt af en væsentlig forsinkelse (mere end 2-4 timer, afhængig af rute), har du krav på:
- Forplejning – mad og drikke i rimeligt omfang.
- Mulighed for at sende beskeder (fx to gratis telefonopkald eller e-mails).
- Hotelovernatning samt transport, hvis forsinkelsen strækker sig natten over.
Ret til ombooking eller refusion
Aflies dit Turkish Airlines-fly fra København, skal du have mulighed for enten at få:
- Ombooking til førstkommende afgang til din destination.
- Fuld refusion af din billet til den oprindelige købspris.
Sådan søger du kompensation fra Turkish Airlines
Dokumentation og forberedelse
For at dokumentere dit krav bør du gemme:
- Din billet eller bookingbekræftelse.
- Information om aflysningen/forsinkelsen (fx screenshots, e-mails og beskeder fra Turkish Airlines).
- Kvitteringer for ekstraudgifter, som du søger refunderet.
Sådan går du frem
- Udfyld Turkish Airlines’ officielle formular til kompensationskrav på selskabets hjemmeside.
- Beskriv hændelsesforløbet og vedhæft al relevant dokumentation.
- Gem kopi af henvendelser og svar for senere brug.
Der er som udgangspunkt en svarfrist på 2 måneder for flyselskaber mhp. passagerklager i henhold til danske regler.
Hvis du ikke får medhold
Får du afslag eller intet svar, kan du kontakte Trafikstyrelsen, der som tilsynsmyndighed kan hjælpe med at behandle din klage, hvis Turkish Airlines ikke opfylder sine forpligtelser.
Ofte stillede spørgsmål (FAQ)
Hvilke fly med Turkish Airlines fra København er dækket af EU-reglerne?
Alle passagerflyvninger fra Danmark til destinationer uanset land – såvel indenfor som udenfor EU – er omfattet af EU-reglerne, når rejsen starter i København.
Kan jeg få kompensation, selv om jeg har fået ombooket mit Turkish Airlines-fly?
Det afhænger af om ombookingen medfører større forsinkelse ved ankomst. Hvis din nye ankomsttidspunkt ligger mere end 3 timer senere end planlagt, kan du stadig være berettiget til kompensation.
Hvilke dokumenter skal jeg bruge for at søge kompensation?
Du skal bruge dit boardingkort/billet, bekræftelse af aflysningen eller forsinkelsen samt al relevant kommunikation og evt. kvitteringer for ekstraudgifter, du ønsker refusion for.
Hvad dækker begrebet “usædvanlige omstændigheder”?
Usædvanlige omstændigheder dækker forhold, som flyselskabet ikke har indflydelse på, fx kraftigt uvejr, terrortrusler, epidemier eller strejke blandt lufthavnspersonale. Disse fritager typisk selskabet fra pligten til at udbetale kompensation.
Hvor lang tid tager det at få svar fra Turkish Airlines?
Danske regler fastsætter, at flyselskaber som udgangspunkt skal besvare klager inden for to måneder, men svartiden kan variere afhængig af sagens karakter og mængden af klager.
Opsummering
Som passager hos Turkish Airlines med afgang fra København har du solide rettigheder, hvis din flyvning skulle blive aflyst eller forsinket. Du kan have krav på kompensation på op til 600 euro (2025: ca. 4.400 kr.), ligesom du har ret til ombooking, refusion og nødvendig forplejning. For at gøre brug af dine rettigheder skal du dokumentere hele forløbet og kontakte Turkish Airlines direkte. Får du ikke tilfredsstillende svar, står myndighederne klar til at hjælpe – sørg altid for at orientere dig om dine muligheder, før du søger kompensation fra Turkish Airlines ved aflysning fra København.


