Når et fly bliver aflyst, kan det give store udfordringer for rejsende, især hvis destinationen er Stockholm, som mange danskere pendler til. Heldigvis har danske forbrugere en række rettigheder, hvis de oplever aflysning af deres SAS-fly til Stockholm. Denne artikel gennemgår kravene for kompensation, processen for at søge erstatning, og hvad man skal være opmærksom på i 2025.
Hvad siger loven om kompensation ved aflyst fly?
Flypassagerers rettigheder i Danmark og EU er reguleret af EU-forordning 261/2004. Ifølge denne forordning skal flyselskaber som SAS give økonomisk kompensation til passagerer, hvis deres fly mellem København og Stockholm bliver aflyst eller medfører betydelige forsinkelser. Reglerne gælder for alle afgange fra en lufthavn i EU samt flyvninger til EU med et EU-baseret flyselskab.
Betingelser for kompensation
- Flyafgangen skal være aflyst eller mere end 3 timer forsinket ved ankomst til Stockholm.
- Aflysningen må ikke skyldes usædvanlige omstændigheder, som SAS ikke har kontrol over (f.eks. ekstremt vejr, strejker blandt lufthavnspersonale, sikkerhedsrisici).
- Du skal have en gyldig billet og være checket ind rettidigt.
Hvor meget kan du få i kompensation?
I 2025 ligger den lovpligtige kompensation for en aflyst eller stærkt forsinket flyvning mellem Danmark og Stockholm typisk på 250 euro, svarende til cirka 1.900 danske kroner. Beløbet kan variere afhængigt af flyrejsens længde og forsinkelsens varighed.
- Flyvningens længde: Under 1.500 km (København-Stockholm er ca. 670 km) – kompensation: 250 euro
- Forsinkelse ved ankomst: Minimum 3 timer
Ud over den faste kompensation kan du i visse tilfælde få refunderet udgifter til måltider, drikkevarer eller overnatning, hvis situationen kræver det.
Sådan søger du kompensation fra SAS
Hvis dit SAS-fly til Stockholm blev aflyst, skal du selv fremføre dit krav over for SAS. Følg disse trin:
Dokumentér hændelsen
- Gem din flybillet og boardingkort.
- Notér tidspunkt for aflysning, beskeder fra SAS og eventuelle ventetider.
- Samle kvitteringer for nødvendige udgifter (mad, drikke, hotel), hvis relevant.
Indsend dit krav
- Gå ind på flyselskabets egen hjemmeside og find det relevante webformular til kompensationskrav.
- Udfyld oplysninger om rejsen og upload dokumentation.
- Beskriv kort, hvad der er sket, og hvilken kompensation du søger.
SAS har i henhold til gældende EU-lovgivning pligt til at besvare dit krav inden for rimelig tid, ofte inden for 30 dage. Sagsbehandlingstiden kan dog variere.
Hvis SAS afviser dit krav
Hvis SAS afviser dit krav om kompensation, har du flere muligheder som dansk forbruger:
- Skriv til SAS igen med eventuelle ekstra dokumentationer.
- Klag til Trafikstyrelsen, hvis du mener, at dit afslag er uberettiget. Styrelsen behandler klager over flyselskaber og kan træffe afgørelse i din sag.
- Hvis klagen bliver afvist, har du muligheden for at indbringe sagen for domstolene.
Det koster som udgangspunkt ikke noget at klage til Trafikstyrelsen, og det er gratis for danske statsborgere i 2025 at få behandlet klagen.
Dine rettigheder under ventetid
Udover den økonomiske kompensation har du også ret til såkaldt “passagerassistance”, mens du venter på dit ombookede fly:
- Gratis måltider og forfriskninger i forhold til ventetidens længde.
- To gratis telefonopkald eller e-mails.
- Overnatning samt transport mellem lufthavn og hotel, hvis næste afgang først er dagen efter.
Sørg altid for at gemme kvitteringer for disse udgifter, hvis SAS ikke udleverer vouchere.
Kan SAS afvise at betale kompensation?
Der er situationer, hvor SAS lovligt kan afvise at udbetale kompensation. Det gælder hvis:
- Aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder, der ikke kunne være undgået (f.eks. naturkatastrofer, terrortrusler, strejker blandt lufthavnspersonale).
- Du er informeret om aflysningen mindst 14 dage før afgang.
- Du får tilbudt en alternativ flyvning, der ligger tæt på den oprindelige afgang eller ankomsttid.
Det er SAS, der skal dokumentere, at aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder, og derfor ikke udløser kompensation.
FAQ om kompensation fra SAS ved aflyst fly til Stockholm
Hvor hurtigt skal jeg søge om kompensation?
Det anbefales at indsende dit krav hurtigst muligt. Du har dog op til 3 år til at gøre et krav gældende over for SAS ifølge dansk forældelseslov.
Kan jeg få refunderet min billet, hvis jeg ikke ønsker en ombooking?
Ja. Hvis flyet er aflyst, kan du vælge mellem ombooking eller at få refunderet billetprisen for de ubenyttede strækninger. Dette gælder uanset om du samtidig søger kompensation.
Hvad gør jeg, hvis SAS ikke svarer?
Hvis du ikke får svar inden for rimelig tid (typisk 30 dage), kan du indgive en klage til Trafikstyrelsen. Vær opmærksom på at vedlægge al relevant dokumentation.
Gælder reglerne både for forretnings- og ferierejser?
Ja, reglen om kompensation gælder for alle rejsende uanset om det er en forretningsrejse eller privat ferie.
Er kompensation skattefri i Danmark?
Ja, kompensation for flyforsinkelser og -aflysninger er skattefri for private rejsende i Danmark i 2025.
Opsummering
Danske forbrugere har i 2025 klart definerede rettigheder, hvis deres SAS-fly til Stockholm bliver aflyst. Du kan få op til cirka 1.900 kroner i kompensation, hvis din flyvning er aflyst eller væsentligt forsinket, medmindre SAS kan dokumentere usædvanlige omstændigheder. Dokumentér altid din sag grundigt, søg kompensation via SAS’ hjemmeside, og klag til Trafikstyrelsen, hvis SAS afviser dit krav. Dine rettigheder gælder både for ferie- og forretningsrejser. Gem altid kvitteringer og relevante dokumenter, så du står stærkt, hvis du skal gøre krav på kompensation.


