Når flyet bliver aflyst på grund af dårligt vejr, står mange rejsende med en frustrerende oplevelse og et vigtigt spørgsmål: Har jeg krav på kompensation fra SAS? Ifølge dansk og EU-lovgivning er der klare regler, men vejraffyldning skiller sig ud, og det kan være svært at navigere i de juridiske detaljer. Her får du et overblik over dine rettigheder og de muligheder, der findes, hvis din SAS-flyvning aflyses på grund af vejret i 2025.
Hvornår har du ret til kompensation fra SAS?
EU’s forordning 261/2004 regulerer rejsendes rettigheder ved flyforsinkelser og aflysninger. Hvis din SAS-flyvning bliver aflyst eller væsentligt forsinket, har du som udgangspunkt rettigheder til:
- Tilbagebetaling af billetten eller ombooking til næste ledige afgang
- Forplejning og overnatning efter behov under ventetiden
- Kompensation som fastsat i forordningen, medmindre aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder
Vejrforhold bliver i langt de fleste sager betragtet som en “usædvanlig omstændighed”. Det betyder, at SAS kun sjældent er forpligtet til at betale økonomisk kompensation til passagererne, hvis aflysningen skyldes vejr, der ikke kan forudses eller kontrolleres.
Hvad forstås ved ’aflysning pga. vejret’?
Aflysning på grund af vejret omfatter blandt andet:
- Tåge, storme, kraftig sne eller islag, der gør det umuligt eller uforsvarligt at flyve
- Vejrsituationer, hvor flyvepladsen er lukket eller restriktioner er pålagt af myndighederne
- Ekstreme vejrforhold (fx orkaner, vulkanudbrud med aske, kraftig regn eller lyn)
For at SAS kan undgå økonomisk kompensation, skal flyselskabet kunne dokumentere, at aflysningen reelt skyldtes en sådan uforudsigelig og ukontrollerbar vejrsituation. Hvis SAS derimod kunne have undgået aflysningen, fx ved at planlægge anderledes eller sætte ekstra bemanding ind, kan retten til kompensation nogle gange stadig gøres gældende. Det afhænger dog af en konkret vurdering.
Sådan får du hjælp ved SAS-aflysning pga. vejret
1. Kontakt SAS hurtigst muligt
Meld dig straks i SAS’ kundeservice, enten i lufthavnen eller via telefon/app. Her kan du vælge:
- Ombooking til næste ledige SAS-flyvning
- Tilbagebetaling af den ubrugte del af billetten
Du har ret til at vælge mellem disse to muligheder, men SAS kan ikke tvinges til at betale økonomisk kompensation, hvis vejret er årsagen.
2. Få dækket dine udgifter til forplejning og overnatning
Selv ved vejrforsinkelse har du som flypassager ret til:
- Gratis måltider og drikkevarer, hvis du skal vente i flere timer
- Overnatning og transport til/fra hotel, hvis ombooking tidligst kan ske dagen efter
Gem altid dine kvitteringer, hvis du selv må lægge ud for udgifter. Disse skal refunderes af SAS, hvis du gør krav på det straks efter hændelsen.
Hvornår skal SAS give kompensation – og hvornår ikke?
EU’s regler fastsætter kompensationssatser baseret på flyvningens længde og forsinkelsen – fra 250 til 600 euro (ca. 1.900 – 4.500 kr. i 2025). Men kompensation udbetales kun, hvis aflysningen ikke skyldes “usædvanlige omstændigheder”. Vejr regnes normalt som en sådan omstændighed.
- Kompensation udbetales: Hvis SAS kunne have forudset og forhindret aflysningen
- Ingen kompensation: Hvis SAS kan bevise, at ekstremt vejr gjorde flyvningen umulig eller farlig
Der skal dog være tale om ekstraordinært vejr. “Normale vinterforhold”, man burde have forudset, fritager ikke nødvendigvis SAS for kompensation.
Dokumentation af krav – sådan gør du
For at styrke din sag, hvis du vil klage over en aflysning, kan du gøre følgende:
- Samle dokumentation for aflysningen (besked fra SAS, boardingkort, kvitteringer m.v.)
- Tag noter om, hvad SAS oplyser om årsagen til aflysningen
- Bed SAS skriftligt oplyse den officielle årsag til aflysningen
- Søg evt. vejrdata for det pågældende område på afrejsedagen
Du kan klage skriftligt til SAS, og hvis du ikke er tilfreds med svaret, kan sagen bringes videre til Trafikstyrelsen eller Forbruger Europa, der vejleder om flyrettigheder.
FAQ – Kompensation fra SAS ved aflysning pga. vejret
Kan jeg få kompensation, når SAS aflyser mit fly på grund af vejret?
Nej, som udgangspunkt ikke. Ekstreme vejrforhold anses for “usædvanlige omstændigheder” og fritager SAS for kompensationspligten. Du har dog stadig andre rettigheder, som forplejning og ombooking.
Hvad har jeg krav på, hvis jeg ikke får økonomisk kompensation?
Du har ret til:
- Ombooking eller refundering
- Forplejning og overnatning, hvis nødvendigt
- Assistance under ventetid i lufthavnen
Hvordan dokumenterer jeg, at aflysningen skyldes vejret?
Du kan bede SAS om en officiel skriftlig forklaring og selv gemme oplysninger fra vejrudsigter eller myndigheder for afrejsedagen. Offentlig vejrdokumentation kan styrke din sag om, hvorvidt forholdene faktisk var så ekstreme, at aflysningen var nødvendig.
Gælder de samme rettigheder for alle, uanset billettype?
Ja, dansk og EU-lovgivning beskytter flypassagerer uanset billettype, klasse eller pris.
Hvornår skal jeg kontakte Trafikstyrelsen?
Hvis SAS afviser din klage, og du stadig mener, at aflysningen burde have udløst kompensation, kan du gå til Trafikstyrelsen, som kan hjælpe med at vurdere, om betingelserne for kompensation eller assistance er opfyldt.
Opsummering
Hvis din SAS-flyvning bliver aflyst på grund af vejret, har du som udgangspunkt ikke krav på økonomisk kompensation, da det som hovedregel betragtes som “usædvanlig omstændighed” iht. EU-reglerne. Du har dog stadig ret til ombooking, tilbagebetaling, samt rimelige udgifter til forplejning og overnatning. Kontakt altid SAS straks, gem relevant dokumentation, og klag til de relevante myndigheder, hvis du mener dine passagerrettigheder ikke er overholdt. Kendskab til reglerne kan hjælpe dig med at få den hjælp, du har krav på som dansk flypassager i 2025.


