Kompensation fra Qatar Airways ved mistet forbindelse

Mister man sit fly med Qatar Airways på grund af forsinkelse eller aflysning, kan det have store konsekvenser for ferieplaner og økonomi. Mange danske rejsende er ikke klar over, at de i visse tilfælde har krav på kompensation. Denne artikel gennemgår, hvordan danske forbrugere i 2025 kan få hjælp til at søge kompensation fra flyselskaberne ved mistet forbindelse – med fokus på Qatar Airways og gældende lovgivning.

Hvad siger reglerne om kompensation ved mistet forbindelse?

Retten til kompensation afhænger især af, hvor rejsen starter eller slutter, og om forsinkelsen eller aflysningen skyldes forhold, som flyselskabet kunne have undgået. For flyvninger til og fra Danmark gælder både EU’s forordning EC 261/2004 og Montreal-konventionen. Ifølge EU-reglerne har du krav på kompensation, hvis:

  • Din rejse starter i EU (Danmark) – også hvis destinationen er uden for EU.
  • Du misser forbindelsen på én samlet billet på grund af forsinkelse eller aflysning.
  • Forsinkelsen ved ankomst er på mere end tre timer.
  • Årsagen til forsinkelsen ikke skyldes ”usædvanlige omstændigheder” (fx vejr eller strejke, som flyselskabet ikke har kontrol over).

For Qatar Airways flyvninger fra lufthavne uden for EU til Danmark, gælder EU’s regler dog kun, hvis flyet flyves af et EU-baseret selskab, hvilket ikke er tilfældet for Qatar Airways. Her kan du i stedet søge erstatning efter Montreal-konventionen, især hvis du har lidt dokumenterbare tab.

Hvornår har du krav på kompensation fra Qatar Airways?

Kompensation fra Qatar Airways ved mistet forbindelse afhænger dels af afrejsestedet, dels om din billet dækker hele rejsen på et bookingnummer. Er begge dine flyafgange på én billet, er flyselskabet ansvarligt for at få dig frem, og du kan have krav på kompensation ved:

  • Forsinkelse på over tre timer ved slutdestinationen på en samlet billet.
  • Aflysning eller overbooking, så du misser dit næste fly.
  • Omkostninger til overnatning, mad og transport, hvis du sidder fast i en lufthavn pga. returrejse eller transfer.

I 2025 er kompensationsbeløbet i henhold til EU-forordningen fra 250 til 600 euro (ca. 1.850 til 4.450 kroner), afhængig af rejsens længde. Bemærk, at hvis du starter din rejse uden for EU til Danmark, dækker EU-reglerne kun, hvis det udførende selskab er europæisk.

Sådan søger du kompensation fra Qatar Airways

1. Dokumentér hele forløbet

Saml alle oplysninger, der har med din rejse at gøre. Det gælder:

  • Billetter og bookingbekræftelser
  • Beskeder fra Qatar Airways om forsinkelser eller aflysninger
  • Kvitteringer for ekstra udgifter (hotel, mad, transport)
  • Oplysninger om faktisk ankomsttidspunkt

2. Indsend klage til flyselskabet

Flyselskabet skal have mulighed for at behandle din klage først. Udfyld selskabets officielle klageformular på deres hjemmeside. Beskriv klart, hvad der skete, og hvilke udgifter eller gener du har haft.

3. Kontakt Trafikstyrelsen ved afslag

Får du ikke svar, eller afviser Qatar Airways dit krav uden begrundelse, kan du henvende dig til Trafikstyrelsen for at få sagen behandlet. Trafikstyrelsen kan vejlede og tage kontakt til flyselskabet, hvis det vurderes, at kravet er berettiget. Det er gratis at henvende sig til myndigheden.

4. Overvej civil retssag ved fortsat afslag

Hvis dit krav stadig ikke imødekommes, kan du overveje at gå videre til Forbrugerklagenævnet eller tage sagen for retten. Det er dog forbundet med omkostninger og anbefales kun, hvis du har dokumentation og et klart krav.

Vigtige forhold at være opmærksom på

  • Det er kun det udførende flyselskab, der kan stilles til ansvar – ikke rejsebureauer eller formidlere.
  • Din billet skal være samlet under ét bookingnummer for at gøre krav på kompensation for forsinket og mistet forbindelse.
  • Du har tre år til at gøre krav på kompensation ved danske myndigheder (2025-regler).
  • Dokumentér altid alle aftaler og udgifter. Udstedte vouchers kan ikke påtvinges, hvis du foretrækker udbetaling.

Kompensationens størrelse og udbetaling

Størrelsen på kompensationen fra Qatar Airways ved mistet forbindelse bestemmes af rejsens længde:

  • Flyvning op til 1.500 km: 250 euro (ca. 1.850 kroner)
  • Flyvning inden for EU over 1.500 km eller øvrige på 1.500-3.500 km: 400 euro (ca. 2.970 kroner)
  • Alle andre flyvninger over 3.500 km: 600 euro (ca. 4.450 kroner)

Der kan fratrækkes 50 %, hvis forsinkelsen er mellem 3 og 4 timer. Endvidere dækker kompensationen ikke tabt arbejdsfortjeneste eller oplevelser, medmindre du kan dokumentere direkte økonomiske tab efter Montreal-konventionen.

Hvis din rejse starter uden for EU

På ruter, hvor rejsen starter uden for EU med Qatar Airways (eks. Doha-København), har du som udgangspunkt ikke krav på kompensation efter EU-reglerne, da selskabet ikke er EU-baseret. Her henvises til Montreal-konventionen, hvor kompensation kun gives for dokumenterede, direkte udgifter som følge af forsinkelsen, ikke for tabt tid eller gener.

FAQ

Hvad skal jeg gøre som det første, hvis jeg mister min flyforbindelse med Qatar Airways?

Kontakt straks flyselskabets personale i lufthavnen for at få hjælp og dokumentation. Få bekræftet årsagen skriftligt og notér tidspunkter.

Kan jeg få kompensation, hvis årsagen er dårligt vejr?

Nej, dårligt vejr regnes som “usædvanlig omstændighed,” og flyselskabet er som udgangspunkt ikke forpligtet til at betale kompensation efter EU-lovgivningen.

Gælder mine rettigheder ved mistet forbindelse, hvis billetterne er købt separat?

Normalt ikke. Kravet om kompensation ved forsinkelse eller mistet forbindelse gælder kun ved en samlet billet (samme bookingnummer) for hele rejsen.

Hvor lang tid tager det at få svar fra flyselskabet?

I henhold til gældende regler skal flyselskabet svare inden for otte uger. Ved manglende svar kan du rette henvendelse til Trafikstyrelsen.

Kan man få kompensation, hvis man blot er 2 timer forsinket?

Kun, hvis flyveturen er over 1.500 km og der tale om en EU-flyvning, men typisk er kravet, at man er over tre timer forsinket ved ankomst før kompensation udbetales.

Opsummering

Hvis du som dansk forbruger mister en flyforbindelse med Qatar Airways, er det afgørende at kende dine rettigheder i forhold til kompensation. EU-lovgivningen sikrer dig op til 4.450 kroner i kompensation for forsinkelser, hvis rejsen starter i Danmark og billetten er samlet. Du bør altid dokumentere hele forløbet og søge kompensation direkte hos flyselskabet. Ved afslag kan Trafikstyrelsen hjælpe. Startes rejsen uden for EU, gælder andre regler, hvor kun dokumenterede udgifter dækkes. Vær opmærksom på kravene og fristerne – og få den erstatning, du har ret til.

Scroll to Top