Når flyet bliver forsinket eller aflyst, kan det give store frustrationer – ikke mindst hvis rejsen begynder i København og flyselskabet er Austrian Airlines. For danske forbrugere er det vigtigt at kende deres rettigheder samt muligheder for kompensation. Denne artikel gennemgår, hvordan du som passager kan få hjælp til kompensation fra Austrian Airlines ved forsinkelse fra København, og hvad du konkret skal være opmærksom på i 2025.
Hvad siger reglerne om kompensation ved flyforsinkelse?
Danske forbrugere er beskyttet af EU’s forordning 261/2004, som fastsætter standarder for kompensation og bistand til flypassagerer ved aflysninger, forsinkelser og nægtet boarding. Hvis du flyver fra en lufthavn inden for EU, som eksempelvis Københavns Lufthavn, og oplever en forsinkelse på mindst tre timer ved ankomst, kan du under visse betingelser have ret til kompensation fra Austrian Airlines.
- Minimumsforsinkelse: Ret til kompensation opstår som udgangspunkt ved tre timers forsinkelse eller mere ved ankomst.
- Gælder alle flyselskaber, der afgår fra EU – også ikke-europæiske selskaber.
- Flyvninger med afgang fra København er omfattet, uanset destination.
Kompensation udbetales i danske kroner. Erstatningsbeløbet afhænger af flyrejsens distance og varierer efter EU-lovgivningens fastsatte satser for 2025.
Hvornår kan du få kompensation fra Austrian Airlines?
Krav til kompensation
- Forsinkelsen ved ankomst skal være minimum tre timer.
- Forsinkelsen må ikke skyldes ekstraordinære omstændigheder, som for eksempel ekstremt vejr, sikkerhedsrisici eller strejker blandt lufthavnspersonale.
- Hvis Austrian Airlines er direkte ansvarlig for forsinkelsen (tekniske fejl, ressourceplanlægning, eller operationelle udfordringer), gives der normalt kompensation.
Størrelsen på kompensationen i 2025
Kompensationssatserne baseret på afstand, hvis du rejser fra København med Austrian Airlines:
- Op til 1.500 km: 1.900 kr.
- Mellem 1.500 og 3.500 km: 3.000 kr.
- Mere end 3.500 km: 4.500 kr.
Beløbene kan blive reduceret med 50 %, hvis flyet ankommer mindre end fire timer forsinket på distancer over 3.500 km.
Sådan søger du kompensation fra Austrian Airlines
Dokumentation og fremgangsmåde
- Gem din flybillet og boardingkort.
- Notér eller indhent dokumentation for den konkrete forsinkelse (for eksempel kommunikationen fra Austrian Airlines).
- Gå ind på Austrian Airlines’ officielle hjemmeside. De fleste selskaber har et digitalt formularsystem til krav om kompensation.
- Indsend relevante bilag: kopi af billetten, boardingkort og evt. udgifter til forplejning eller hotel, hvis det blev påkrævet at vente natten over.
- Vær præcis og kortfattet i beskrivelsen af hændelsen.
Selskabet skal som hovedregel besvare henvendelsen inden for to måneder. Hvis du ikke modtager svar, kan du rette henvendelse til Trafikstyrelsen eller EU’s nationale klageinstanser.
Yderligere rettigheder ved lange forsinkelser
Forplejning, overnatning og transport
Ved længerevarende forsinkelser – typisk mere end to timer – skal Austrian Airlines sørge for passende måltider og drikkevarer samt adgang til kommunikation (f.eks. gratis opkald eller e-mails). Hvis forsinkelsen betyder, at du må vente natten over, skal flyselskabet tilbyde hotelovernatning og transport mellem hotel og lufthavn uden ekstra omkostninger for dig.
Det er vigtigt at gemme alle kvitteringer på nødvendige udlæg, hvis du selv har skullet lægge ud.
Hvis kompensationskravet afvises – hvad gør du?
Klage og ankemuligheder
- Får du afslag på dit krav, har du mulighed for at klage til Trafikstyrelsen.
- Du kan også indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet, hvis du ikke får medhold eller får utilfredsstillende svar fra Austrian Airlines.
- Husk at sende al relevant dokumentation og eventuelt tidligere korrespondance med flyselskabet.
- Du kan benytte EU’s online platform (ODR-platformen) til at indgive en klage.
Det koster som udgangspunkt ikke noget at klage til de officielle instanser. Behandlingstiden kan variere, men både Trafikstyrelsen og Forbrugerklagenævnet prioriterer sager om passagerrettigheder højt.
FAQ – Kompensation fra Austrian Airlines ved forsinkelse fra København
Hvornår har jeg krav på kompensation fra Austrian Airlines?
Du har krav på kompensation, hvis dit fly fra København med Austrian Airlines ankommer minimum tre timer forsinket til destinationen, og forsinkelsen ikke skyldes ekstraordinære omstændigheder.
Hvor meget kan jeg få i kompensation?
Kompensationen afhænger af flyets distance: Op til 1.500 km – 1.900 kr., mellem 1.500 og 3.500 km – 3.000 kr., og over 3.500 km – 4.500 kr. (2025-satser).
Hvor hurtigt skal jeg søge om kompensation?
Du bør indsende kravet hurtigst muligt, og senest to år efter rejsen, for at være sikker på at overholde den danske forældelsesfrist.
Kan jeg selv søge eller skal jeg bruge mellemmand?
Det er gratis og muligt at søge direkte hos Austrian Airlines. Brug af mellemmand eller tredjepartsfirma er frivilligt, men ikke nødvendigt efter dansk ret.
Hvilken dokumentation skal jeg bruge?
Du skal som minimum sende kopi af flybillet, boardingkort samt dokumentation for forsinkelsen, eksempelvis e-mails eller beskeder fra Austrian Airlines.
Hvad gør jeg, hvis selskabet ikke svarer?
Hvis Austrian Airlines ikke reagerer inden rimelig tid (normalt to måneder), kan du kontakte Trafikstyrelsen og få vejledning om det videre forløb med dit krav.
Opsummering: Dine rettigheder ved forsinkelse fra København med Austrian Airlines
Som passager med Austrian Airlines fra København har du, takket være EU’s passagerrettigheder, solide muligheder for kompensation ved forsinkelser over tre timer, med faste takster, der afhænger af rejsens længde. Det er centralt at dokumentere sit forløb grundigt, søge kompensation skriftligt hos flyselskabet og gemme alle bilag. Skulle Austrian Airlines afvise dit krav, står både Trafikstyrelsen og Forbrugerklagenævnet klar til at hjælpe. Sørg for at kende dine rettigheder og gør brug af dem, hvis uheldet er ude næste gang, du rejser fra København.


