Erstatning fra KLM ved tekniske problemer

Tekniske problemer resulterer hvert år i forsinkelser og aflysninger på flyvninger til og fra Danmark. Mange rejsende er ikke klar over, hvornår de kan kræve erstatning fra flyselskaber som KLM, eller hvordan processen foregår. Med de gældende EU-regler i 2025 er det vigtigt at kende sine rettigheder for at sikre, at man får den kompensation, man har krav på. Denne artikel giver dig overblik over mulighederne for at søge erstatning fra KLM ved tekniske problemer.

Hvad siger lovgivningen om erstatning ved tekniske problemer?

Som dansk forbruger er du beskyttet af EU’s forordning 261/2004, hvis du flyver med KLM fra EU eller ankommer til EU med et EU-baseret selskab. Ifølge reglerne kan du i en række tilfælde få økonomisk kompensation, hvis din flyrejse bliver forsinket eller aflyst på grund af tekniske problemer – men visse undtagelser gælder.

For at være berettiget til erstatning skal én eller flere af følgende betingelser være opfyldt:

  • Forsinkelsen er på 3 timer eller mere ved ankomst.
  • Flyet er aflyst uden forudgående varsel mindst 14 dage før afrejse.
  • Du nægtes boarding mod din vilje, f.eks. ved overbooking.

Reglerne gælder uanset billettype og prisniveau. Kompensationen udbetales i danske kroner og afhænger af flyvningens afstand og forsinkelsens varighed.

Hvornår betragtes tekniske problemer som kompensationsberettigede?

EU-domstolen har fastslået, at almindelige tekniske fejl – såsom problemer med hydraulik, elektronik eller slid på flykomponenter – ikke betragtes som “usædvanlige omstændigheder”. Dermed giver disse ret til kompensation, hvis de fører til forsinkelse eller aflysning. Kun i ekstraordinære tilfælde, hvor problemet skyldes begivenheder, flyselskabet ikke har indflydelse på, gælder der undtagelser. Eksempler på undtagelser kan være fabrikationsfejl opdaget af producenten eller sabotage.

Det er op til flyselskabet at bevise, at en forsinkelse reelt skyldes en usædvanlig omstændighed, hvis de afviser kompensation. Som rejsende har du ret til en skriftlig forklaring på årsagen til forsinkelsen eller aflysningen.

Hvilket beløb kan du få i kompensation?

Størrelsen på kompensationen afhænger af flyvningens længde:

  • Op til 1.500 km: 1.875 kr. (250 euro)
  • Mellem 1.500 og 3.500 km: 3.000 kr. (400 euro)
  • Over 3.500 km: 4.500 kr. (600 euro)

Du kan desuden have ret til refundering af udgifter til forplejning, overnatning og transport, hvis der bliver ventet i lufthavnen i længere tid pga. tekniske problemer.

Sådan søger du erstatning fra KLM ved tekniske problemer

Processen for at søge erstatning fra KLM sker typisk i flere skridt:

  • Indsaml dokumentation (boardingkort, bookingbekræftelse og kommunikation fra KLM om forsinkelsen eller aflysningen).
  • Kontakt KLM’s kundeservice. Du kan søge kompensation via deres officielle platform eller e-mail.
  • Beskriv hændelsen, oplys flynummer, dato og årsag til forsinkelse eller aflysning samt dine kontaktoplysninger.
  • Vedlæg evt. kvitteringer for ekstra udgifter.

Flyselskabet skal besvare din henvendelse inden for rimelig tid, typisk 4-8 uger. Hvis KLM afviser dit krav, kan du klage til Trafikstyrelsen, som er dansk tilsynsmyndighed på området. Det er gratis at klage via denne instans i Danmark.

Hvilke dokumenter skal du bruge?

For at styrke din sag er det vigtigt at have følgende klar:

  • Flybillet og boardingkort.
  • Skriftlig information fra KLM om årsagen til forsinkelsen.
  • Kvitteringer for ekstra udgifter (mad, transport, overnatning).
  • Evt. skriftlig korrespondance med KLM om sagen.

Hvis du ikke har modtaget tilstrækkelig information fra KLM, kan du anmode om det skriftligt. Flyselskabet er forpligtet til at oplyse om baggrunden for aflysningen eller forsinkelsen.

Vigtige undtagelser og tidsfrister

Du har som udgangspunkt ret til at søge kompensation i op til 3 år efter afrejsedatoen. Hvis KLM kan bevise, at forsinkelsen skyldtes udefrakommende, ekstraordinære omstændigheder, bortfalder retten til erstatning. Det gælder fx ved ekstreme vejrforhold, politisk uro, strejker blandt lufthavnspersonale eller pludselige sikkerhedsrisici.

Erstatning kan heller ikke kræves, hvis du bliver informeret om aflysningen mindst 14 dage før planlagt afrejse, eller hvis du tilbydes en alternativ rejseplan, der opfylder visse tidspunktskrav efter EU-reglerne.

FAQ om erstatning fra KLM ved tekniske problemer

Hvornår kan jeg få erstatning fra KLM, hvis mit fly er forsinket på grund af tekniske problemer?

Du kan få erstatning, hvis dit fly er forsinket med mindst 3 timer ved ankomst, og forsinkelsen skyldes et teknisk problem, som ikke er en usædvanlig omstændighed.

Hvordan dokumenterer jeg, at forsinkelsen skyldes et teknisk problem?

Du kan eventuelt bede om en skriftlig redegørelse fra KLM og gemme al kommunikation. Ifølge reglerne skal flyselskabet oplyse, hvad der er årsagen til forsinkelsen eller aflysningen.

Kan jeg få dækket ekstra udgifter til hotel og forplejning?

Ja, hvis forsinkelsen nødvendiggør overnatning eller måltider, skal KLM dække rimelige udgifter. Gem altid kvitteringer som dokumentation.

Hvad gør jeg, hvis KLM afviser mit erstatningskrav?

Hvis dit krav afvises, kan du klage til Trafikstyrelsen, som kan vurdere sagen. Det er gratis at anvende denne klageinstans, og den kan vejlede dig i næste skridt.

Hvor lang tid har jeg til at søge kompensation?

Du kan søge kompensation i op til 3 år efter flyrejsen, men det anbefales at søge så hurtigt som muligt efter hændelsen.

Opsummering: Dine rettigheder som rejsende

Som dansk forbruger har du stærke rettigheder, når det gælder erstatning fra KLM ved tekniske problemer. Almindelige tekniske fejl giver som udgangspunkt krav på økonomisk kompensation ved forsinkelse eller aflysning, medmindre flyselskabet kan bevise ekstraordinære omstændigheder. Kompensationsbeløbet afhænger af flyvningens længde, og du har op til 3 år til at gøre krav gældende. Ved afviste krav kan du hente hjælp hos de danske myndigheder, så du ikke står alene i processen. Hav styr på din dokumentation og kend dine muligheder – så står du stærkere, hvis du oplever problemer på rejsen.

Scroll to Top