Få penge tilbage fra British Airways ved aflysning

Når du som dansk forbruger oplever, at din flyrejse med British Airways bliver aflyst, har du ret til økonomisk kompensation under visse betingelser. Det er en relevant viden at have, da det kan sikre dig flere tusind kroner tilbage, hvis din rejse ikke går som planlagt. I denne artikel får du et overblik over, hvilke rettigheder du har, hvordan du søger om penge tilbage, og hvad der er vigtigt at være opmærksom på.

Hvilke rettigheder har du ved aflysning af fly med British Airways?

Hvis dit fly med British Airways bliver aflyst, er du som passager omfattet af EU-reglerne, nærmere bestemt EU-forordning 261/2004 (ofte kaldet ”passagerrettighedsforordningen”). Denne gælder for alle afgange fra en EU-lufthavn samt for flyvninger til EU, hvis flyselskabet er europæisk. Fly fra Danmark med British Airways er derfor omfattet.

Rettighederne består hovedsageligt af:

  • Kompensation (økonomisk erstatning)
  • Ret til refusion (pengene tilbage) eller omlægning af rejsen
  • Rettighed til forplejning og eventuel hotelovernatning ved ventetid

Hvornår har du krav på kompensation fra British Airways?

Du har som udgangspunkt krav på kompensation, hvis:

  • Din flyafgang er aflyst med mindre end 14 dage før afrejse
  • Forsinkelsen er mere end 3 timer på slutdestinationen (hvis du ombookes)
  • Aflysningen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder (fx vejr, strejke blandt lufthavnens personale eller sikkerhedstrusler)

Kompensationen afhænger af rejsens distance:

  • Op til 1.500 km: 250 euro (ca. 1.860 kr.)
  • Mellem 1.500 og 3.500 km: 400 euro (ca. 2.980 kr.)
  • Mere end 3.500 km: 600 euro (ca. 4.470 kr.)

Beløbene gælder for 2025 med forbehold for valutakurser.

Sådan søger du penge tilbage fra British Airways ved aflysning

Du kan anmode British Airways om kompensation og refundering på følgende måde:

  1. Find dit bookingnummer og alle relevante oplysninger (flynummer, rejsetidspunkter, besked om aflysning).
  2. Gå ind på British Airways’ hjemmeside og find sektionen for klager/refusioner.
  3. Udfyld det online formular med alle oplysninger om din rejse og aflysningen.
  4. Vedhæft dokumentation som billetter, kvitteringer og eventuel kommunikation om aflysningen.
  5. Send formularen og afvent svar. Svarfristen er ifølge EU-lov “uden unødig forsinkelse”, men forvent 2-6 uger.

Hvis du ikke får svar eller får afvist din klage, kan du klage videre til Trafikstyrelsen eller bruge EU’s ODR-portal.

Hvornår gælder retten til refundering frem for kompensation?

British Airways skal tilbyde dig valget mellem at få dine penge tilbage for hele billetten eller at blive omlagt til en ny afgang, hvis din rejse bliver aflyst. Du skal normalt ikke acceptere tilgodebeviser i stedet for kontant refusion, med mindre du selv ønsker det.

Kompensation og refundering er to forskellige rettigheder: Kompensation får du som “ekstra” for ulejligheden, mens refunderingen er tilbagebetaling af billetprisen.

Dokumentation og beviser: Hvad skal du gemme?

  • Bookingbekræftelse og kvittering for betaling
  • E-mails eller beskeder om aflysning
  • Dine boardingkort eller eventuel erklæring fra British Airways om, at du ikke kunne flyve
  • Kvitteringer for udlæg, fx mad og hotel, hvis du har ventet i lufthavnen

Anmodning om kompensation afvises ofte på grund af manglende eller utilstrækkelig dokumentation. Gem derfor altid alle relevante oplysninger i forbindelse med din rejse og aflysning.

Hvordan vurderes “usædvanlige omstændigheder”?

British Airways kan afvise at betale kompensation, hvis aflysningen skyldes forhold, de ikke har kontrol over. Det gælder fx:

  • Ekstremt vejr
  • Sikkerhedstrusler
  • Luftrumslukninger
  • Strejker blandt lufthavnspersonale (men ikke flyselskabets eget personale)

Tekniske fejl og personalemangel regnes derimod normalt ikke som usædvanlige omstændigheder.

Hvornår skal du bruge myndigheder eller klageinstans?

Hvis British Airways ikke udbetaler din kompensation trods din berettigelse, kan du klage til Trafikstyrelsen, der er den danske myndighed for flypassagerrettigheder. Klagen kan indsendes digitalt og kræver en gennemgang af din sag. Du har også mulighed for at bruge EU’s ODR-platform (Online Dispute Resolution) for at få hjælp.

FAQ

Hvor lang tid tager det at få penge tilbage fra British Airways?

Typisk må du forvente 2-6 ugers behandlingstid fra du har indsendt din klage til British Airways til du får svar eller pengene udbetalt. Komplicerede sager kan tage længere tid.

Kan jeg få refusion, hvis jeg ikke selv ønsker at blive ombooket?

Ja. Du har ret til at vælge refusion af billetten, hvis du ikke ønsker at få din rejse omlagt til et senere tidspunkt.

Gælder reglerne for alle, uanset billettype?

Ja. Reglerne om kompensation og refundering gælder uanset, om du har købt en billig økonomiklassebillet eller en dyrere billet. Det er tidspunktet for aflysningen og rejsens længde, der afgør beløbet.

Hvad gør jeg, hvis British Airways afviser min klage?

Du kan gå videre til Trafikstyrelsen, der kan tage sagen op, eller bruge EU’s ODR-portal til at få hjælp til at løse tvisten.

Hvilken dokumentation skal jeg bruge for at søge kompensation?

Du skal bruge bookingbekræftelse, betalingsdokumentation, meddelelser om aflysning og eventuelle kvitteringer for ekstraudgifter. Det er vigtigt at have denne dokumentation klar ved henvendelse.

Skal jeg betale skat af kompensationen?

Nej, kompensation for flyaflysninger bliver ikke betragtet som skattepligtig indkomst i Danmark (2025).

Opsummering

Hvis dit fly med British Airways aflyses, har du som dansk forbruger gode rettigheder til at få både refusion og kompensation, afhængigt af omstændighederne. Det er centralt at kende sine muligheder, have styr på dokumentationen og reagere hurtigt. Skulle du komme i tvivl eller møde modstand fra flyselskabet, kan du få hjælp hos danske myndigheder. Det sikrer, at du ikke går glip af de penge, du har krav på i forbindelse med aflysninger.

Scroll to Top