Kompensation fra Ryanair ved teknisk fejl

Når et fly bliver aflyst eller forsinket, kan det have stor betydning for ens rejseplaner og økonomi. Mange danske forbrugere rejser med Ryanair, og kendskab til regler for kompensation ved teknisk fejl kan være afgørende for at kende sine rettigheder. Artiklen her gennemgår, hvornår du kan have ret til kompensation fra Ryanair, hvordan du søger, og hvilke undtagelser der gælder.

Hvad dækker ret til kompensation ved teknisk fejl?

Ifølge EU-forordning 261/2004 har flypassagerer i Danmark ret til kompensation, hvis deres fly med afgang fra eller ankomst til EU bliver væsentligt forsinket eller aflyst, medmindre flyselskabet kan bevise, at forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder. Teknisk fejl anses som udgangspunkt ikke for en usædvanlig omstændighed, medmindre der er tale om ekstraordinære, uforudsigelige forhold – eksempelvis fabriksfejl, der ikke kan forudses eller afværges.

For almindelige tekniske fejl og vedligeholdelsesproblemer på Ryanairs flyflåde, vurderer både dansk praksis og EU-Domstolen, at disse er såkaldte ”ej usædvanlige”, og forbrugeren har derfor ret til kompensation.

Hvornår udløses kompensation?

Du kan have ret til kompensation fra Ryanair ved teknisk fejl, hvis:

  • Flyet er aflyst, eller du ankommer mere end tre timer forsinket til din endelige destination
  • Fejlen ikke skyldes udenforstående og ekstraordinære omstændigheder (fx sabotage eller ekstreme vejrforhold)
  • Din billet er købt direkte hos Ryanair eller en godkendt forhandler
  • Du har en bekræftet reservation og møder rettidigt op i lufthavnen

Sådan søger du kompensation fra Ryanair

Dokumentér din sag

Sørg for at gemme følgende dokumentation:

  • Din flybillet eller reservationsnummer
  • Bekræftelse på forsinkelses- eller aflysningsmeddelelse fra Ryanair
  • Eventuel korrespondance med Ryanair om årsagen til forsinkelsen eller aflysningen

Kontakt Ryanair direkte

Start med at kontakte Ryanairs kundeservice via deres officielle kanaler. Brug selskabets klageformular eller e-mail og vedhæft alle relevante dokumenter. Vær præcis i din beskrivelse af forløbet.

Angiv kompensationsbeløbet

EU-forordningens standardtakster for kompensation (2025-niveau) er:

  • 250 euro (ca. 1.900 kr.) for flyvninger op til 1.500 km
  • 400 euro (ca. 3.000 kr.) for rejser mellem 1.500 og 3.500 km
  • 600 euro (ca. 4.500 kr.) for længere internationale flyvninger

Kompensationen kan nedsættes med 50%, hvis Ryanair sørger for omlægning, så man ankommer maksimalt 2, 3 eller 4 timer senere, afhængigt af afstand.

Få svar eller eskaler sagen

Hvis Ryanair afviser din ansøgning, eller du ikke får svar indenfor seks uger, kan du sende din sag til Trafikstyrelsen eller lignende danske myndigheder, der fører tilsyn med flyselskabernes efterlevelse af passagerrettigheder. Dette er omkostningsfrit for forbrugeren. Vær opmærksom på, at der kan være op til 1-2 måneders sagsbehandlingstid ved myndighederne.

Undtagelser og forældelse

Ryanair kan nægte kompensation, hvis den tekniske fejl skyldes forhold, de ikke har indflydelse på, såsom fabrikationsfejl, sabotage eller sikkerhedstrusler. I praksis er denne undtagelse dog snæver og vanskelig for flyselskabet at bevise.

Krav om kompensation skal rejses senest 3 år efter den forsinkede eller aflyste flyrejse, jf. danske forældelsesregler for kontraktforhold. Det anbefales dog at handle hurtigt, da dokumentationen kan blive vanskeligere at fremskaffe med tiden.

Hvad har du ellers ret til ved teknisk fejl?

Uanset om du får kompensation eller ej, har du altid ret til:

  • Gratis måltider og forfriskninger ved ventetid over to timer
  • Hotelovernatning og transport mellem lufthavn og hotel, hvis ventetiden kræver overnatning
  • To gratis telefonsamtaler eller beskeder under ventetiden
  • Omlægning til næstmulige afgang eller fuld refundering af billetten, hvis flyet aflyses

Disse rettigheder gælder uanset årsagen til forsinkelsen eller aflysningen.

FAQ om kompensation fra Ryanair ved teknisk fejl

Hvordan dokumenterer jeg, at forsinkelsen skyldes en teknisk fejl?

Du kan bede Ryanair skriftligt oplyse den konkrete årsag. Ofte fremgår det af selskabets besked eller lufthavnens information. Du har ret til at få denne information, og den kan også indhentes gennem dansk myndighed, hvis selskabet ikke svarer.

Hvem kontakter jeg, hvis Ryanair nægter at udbetale kompensation?

Kontakt Trafikstyrelsen eller Center for Klageløsning, som kan behandle sager om kompensation og formidle dialog med selskabet.

Kan jeg få kompensation, hvis jeg har købt billetten via en tredjepart?

Ja, du har de samme rettigheder, så længe du har en gyldig billet til rejsen. Forhold dig dog til, hvem der står som rejsende i reservationen.

Hvor hurtigt skal jeg sende min klage?

Klagen bør sendes hurtigst muligt efter hændelsen, men senest indenfor 3 år fra rejsedatoen for ikke at risikere forældelse.

Hvilken dokumentation har jeg brug for ved kompensationskrav?

Flybillet, bekræftelse på aflysning/forsinkelse, og om muligt skriftlig oplysning om, at forsinkelsen skyldes en teknisk fejl.

Opsummering

Danske forbrugere har klare rettigheder til kompensation fra Ryanair ved teknisk fejl under de fleste omstændigheder. Det kræver, at man dokumenterer sagen og søger kompensationen rettidigt gennem Ryanairs officielle kanaler. Ved afslag er det muligt at få hjælp fra de relevante myndigheder, og krav kan gøres gældende i op til tre år. Husk at du uanset årsagen til forsinkelsen har krav på mad, drikke og eventuelt hotel under ventetiden.

Scroll to Top