Kompensation fra easyJet ved aflyst fly til London

Flyaflysninger kan skabe store frustrationer, især hvis rejsen til London er vigtig. Mange danske forbrugere ved ikke, at de ofte har ret til kompensation fra easyJet, når et fly aflyses. Kendskab til reglerne kan sikre, at du får den erstatning, du har krav på. Denne guide giver dig overblik over, hvordan du som dansker kan søge og modtage kompensation fra easyJet ved aflyst fly til London.

Hvad siger reglerne om kompensation ved aflyste fly?

Kompensation ved aflyste fly er reguleret af EU-forordning 261/2004. Reglerne gælder for flyvninger med easyJet, når afgangen finder sted fra en lufthavn i EU – herunder Danmark. Det betyder, at hvis dit fly fra Danmark til London bliver aflyst uden rettidig varsel, har du som udgangspunkt ret til kompensation.

Kompensationen afhænger af:

  • Afstand på rejsen
  • Tidspunkt for varsling
  • Omfanget af forsinkelsen på ankomst
  • Grunden til aflysningen – uforudsete omstændigheder kan fritage flyselskabet

Hvornår har du ret til kompensation fra easyJet?

Kriterier for kompensation

Som hovedregel har du som rejsende ret til kompensation, hvis:

  • Du blev informeret om aflysningen mindre end 14 dage før planlagt afgang
  • Din flyvning blev aflyst fra en dansk lufthavn med destination London
  • Årsagen til aflysningen ikke skyldes ekstraordinære omstændigheder som fx vejrforhold, sikkerhedsrisici eller strejker blandt lufthavnens personale

Kompenserende beløb

I 2025 gælder følgende takster for kompensation ved aflyst fly mellem Danmark og London (under 1.500 km):

  • Op til 1.500 km: 1.950 kr. (ca. 250 euro) pr. passager.

Beløbet udbetales kontant eller i bankoverførsel – vouchers eller værdibeviser må kun tilbydes, hvis du accepterer det.

Sådan søger du kompensation fra easyJet ved aflyst fly til London

Forberedelse før ansøgning

Samle alle relevante dokumenter:

  • Bookingbekræftelse og boardingkort
  • Meddelelser fra easyJet om aflysningen
  • Kvitteringer for eventuelle ekstraudgifter (fx hotel, mad, transport)

Ansøgningsproces

Du skal sende din ansøgning direkte til easyJet digitalt. Beskriv hændelsesforløbet præcist og vedhæft dokumentation. Brug helst airlines officielle kontakt- eller klageformular.

  • Beskriv flynummer, afrejsedato og planlagt rute
  • Forklar hvordan og hvornår du blev informeret om aflysningen
  • Indsend kopi af relevante bilag

Du kan forvente et svar inden for 4-6 uger.

Hvis easyJet afviser kompensation

Får du afslag, har du mulighed for at klage videre til Trafikstyrelsen, hvis du mener, din sag er berettiget. Husk at gemme al kommunikation med flyselskabet.

Dine andre rettigheder ved aflyst fly til London

Ud over kompensation har du krav på assistance, hvis du strander i lufthavnen:

  • Gratis måltider og drikkevarer afpasset ventetiden
  • Hotelophold og transport til/fra hotel, hvis overnatning er nødvendig
  • Gratis to telefonopkald eller e-mails

Bliver du ombooket til en senere flyafgang, men ankommer mere end 3 timer forsinket til London, gælder retten til kompensation stadig, medmindre aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder.

Enkelte undtagelser fra kompensation

Flyaflysninger, der skyldes “ekstraordinære omstændigheder”, udløser som udgangspunkt ikke kompensation. Det kan f.eks. være:

  • Ekstremt vejr
  • Sikkerhedstrusler
  • Lukning af lufthavnen
  • Strejke blandt eksternt personale (ikke airlines egne medarbejdere)

Det er flyselskabet, der skal bevise, at årsagen til aflysningen er ekstraordinær og uforudsigelig.

Ofte stillede spørgsmål (FAQ)

1. Hvor hurtigt skal jeg søge kompensation efter mit easyJet-fly til London blev aflyst?

Det anbefales at søge hurtigst muligt efter flyaflysningen. Du har som udgangspunkt op til 3 år til at fremsætte dit krav efter dansk lovgivning, men hurtig handling letter bevisbyrden.

2. Gælder kompensationsreglerne også, hvis jeg købte billet gennem et rejsebureau?

Ja, kompensationsreglerne gælder uanset, om du har købt din billet direkte hos easyJet eller via et rejsebureau.

3. Kan jeg få kompensation, hvis jeg vælger at få billetprisen refunderet eller bliver ombooket?

Ja. Kompensation er uafhængig af, om du har fået billetten refunderet eller accepteret ombooking – hvis ankomstforsinkelsen er mere end 3 timer, og øvrige betingelser er opfyldt.

4. Hvad hvis easyJet nægter udbetaling?

Hvis easyJet nægter eller ikke besvarer din henvendelse, kan du indbringe sagen gratis for Trafikstyrelsen, som vurderer, om din kompensationsret er gældende.

5. Dækker kompensationen øvrige omkostninger, fx hotel og mad?

Kompensationen er et fast beløb og dækker ikke ekstra udgifter, men du kan kræve dokumenteret refusion for nødvendige udgifter på grund af aflysningen – det gælder fx hotel og måltider.

6. Kan jeg få kompensation, hvis aflysningen skyldes sygdom hos piloten?

Sygdom blandt besætningen betragtes som virksomhedens ansvar og giver som hovedregel ret til kompensation, medmindre der er tale om særligt ekstreme og uforudsete tilfælde.

Opsummering

Som dansk forbruger har du klare rettigheder, hvis dit easyJet-fly til London bliver aflyst. Ofte kan du kræve op til 1.950 kr. i kompensation, hvis aflysningen ikke skyldes ekstraordinære omstændigheder. Husk at samle al dokumentation, søge om kompensation direkte hos flyselskabet og være opmærksom på dine rettigheder til forplejning og assistance under ventetiden. Uafklarede eller afviste krav kan indbringes for Trafikstyrelsen, så du ikke risikerer at gå glip af den kompensation, du har krav på.

Scroll to Top