Tekniske problemer er en af de hyppigste årsager til forsinkelser og aflysninger i flytrafikken. Mange danske rejsende er usikre på, hvornår de har krav på kompensation fra flyselskabet, hvis ens fly ikke afgår til tiden på grund af netop tekniske fejl. Denne artikel forklarer klart og præcist, hvilke rettigheder danske forbrugere har i 2025, og hvordan man søger kompensation for aflyste eller forsinkede fly grundet tekniske problemer.
Hvad siger reglerne om kompensation ved tekniske problemer?
Som passager i Danmark er dine rettigheder reguleret af EU-forordning 261/2004. Ifølge reglerne har du ret til økonomisk kompensation fra flyselskabet, hvis dit fly bliver forsinket i mere end tre timer ved ankomst, eller hvis det bliver aflyst – medmindre forsinkelsen eller aflysningen skyldes “ekstraordinære omstændigheder”. Hvorvidt tekniske problemer giver ret til kompensation, afhænger af årsagen til fejlen.
Hvornår er tekniske problemer omfattet?
EU-Domstolen har flere gange slået fast, at almindelige tekniske fejl normalt ikke anses for at være “ekstraordinære omstændigheder”. Det betyder, at flyselskabet typisk skal betale kompensation, hvis flyet er forsinket eller aflyst grundet uventede tekniske problemer ved rutinemæssigt vedligehold.
Eksempler hvor du ofte har krav på kompensation:
- Slid eller almindelige tekniske fejl, der burde være opdaget ved vedligehold
- Uventet fejl på motor eller hydrauliksystem
- Elektriske fejl, som opstår under normal drift
Hvornår kan flyselskabet afvise kompensation?
Der er dog tilfælde, hvor tekniske problemer kan være ekstraordinære. Flyselskabet kan nægte kompensation, hvis fejlen skyldes et udefrakommende forhold, de ikke med rimelighed kan forvente at have kontrol over.
Eksempler hvor du typisk ikke har krav på kompensation:
- Tekniske problemer forårsaget af sabotage, terror eller skjulte designfejl hos producenten
- Fejl opstået efter sammenstød med fugle eller lynnedslag
- Problemer relateret til strejke blandt flyveledere eller sikkerhedshændelser
I disse tilfælde vurderes det konkret, om flyselskabet har gjort, hvad der er rimeligt muligt for at undgå forsinkelsen.
Sådan søger du kompensation ved tekniske problemer
Hvis du oplever en forsinkelse eller aflysning, som du mener skyldes tekniske problemer, skal du følge en række skridt for at få kompensation. Husk at dokumentation er afgørende.
- Gem dit boardingkort og anden rejsedokumentation
- Notér præcist, hvornår forsinkelsen eller aflysningen blev annonceret
- Bed om skriftlig bekræftelse af årsagen fra flyselskabet
- Send en formel anmodning om kompensation til flyselskabet med information om ruten, tidspunkt og hvad der er oplyst om årsagen
Flyvningen skal enten være med afgang fra en EU-lufthavn eller være med et EU-registreret flyselskab til en EU-lufthavn.
Hvilken kompensation kan du få?
Hvis du har krav på kompensation, er beløbet fastsat efter rejsens længde. I 2025 gælder følgende takster for økonomisk kompensation:
- 250 euro (ca. 1.850 kr.) for flyvninger op til 1.500 km
- 400 euro (ca. 2.950 kr.) for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km
- 600 euro (ca. 4.400 kr.) for flyvninger over 3.500 km
Kompensationen gælder pr. passager. Det er muligt at få kompensation ud over eventuel tilbagebetaling af billet eller ombooking.
Hvornår gælder reglerne ikke?
Visse situationer falder uden for kompensationsreglerne. Du har ikke krav på kompensation, hvis:
- Du bliver informeret om aflysningen mindst 14 dage før planlagt afgang
- Forsinkelsen skyldes ekstraordinære begivenheder, som selskabet ikke kunne forhindre (se ovenfor)
- Du ikke møder op til check-in rettidigt
Vær opmærksom på, at servicerettigheder såsom forplejning, telefonopkald og indkvartering kan gælde, uanset om du har krav på økonomisk kompensation eller ej.
Sådan klager du, hvis flyselskabet afviser din kompensationsanmodning
Afviser flyselskabet din anmodning, kan du klage til Trafikstyrelsen eller det relevante nationale kontor, hvis flyvningen var fra eller til Danmark. Trafikstyrelsen behandler klager gratis og kan hjælpe med at få afgjort, om du har ret til kompensation. Du kan også bruge EU’s online klageformular.
Det er vigtigt, at du sender al relevant dokumentation sammen med din klage – herunder svar fra flyselskabet samt dit oprindelige krav. Behandlingstiden kan variere, men vær tålmodig og følg op løbende.
FAQ om kompensation ved tekniske problemer
Har jeg altid krav på kompensation, hvis mit fly er forsinket på grund af et teknisk problem?
Nej. Kompensation afhænger af, om problemet skyldes normale driftstekniske fejl eller ekstraordinære hændelser. De fleste tekniske fejl under vedligehold giver dog som udgangspunkt ret til kompensation.
Hvor lang tid tager det normalt at få udbetalt kompensation?
Det varierer. Mange flyselskaber udbetaler inden for få uger, hvis du har dokumenteret dit krav korrekt. Ved afvisning og efterfølgende klage til Trafikstyrelsen kan sagsbehandling tage flere måneder.
Hvad hvis jeg ikke får svar fra flyselskabet?
Hvis selskabet ikke svarer inden for rimelig tid (typisk 1-2 måneder), kan du tage sagen videre til Trafikstyrelsen eller din nationale forbrugerklageinstans.
Kan jeg kræve mere end EU’s faste beløb, hvis mit tab er større?
Nej, de fastsatte beløb er standardkompensation. Du kan dog have særskilt krav på dækning af ekstraudgifter (f.eks. måltider, hotel) under ventetiden.
Gælder reglerne også, hvis jeg rejser udenfor EU?
Reglerne gælder for alle flyvninger fra EU og for flyvninger til EU med EU-flyselskaber. Andre flyvninger omfattes ikke som udgangspunkt.
Opsummering
Som dansk forbruger har du i 2025 ret til kompensation fra flyselskabet, hvis dit fly er forsinket eller aflyst på grund af tekniske problemer, medmindre der er tale om ekstraordinære forhold uden for selskabets kontrol. Kravet skal dokumenteres, og processen starter hos flyselskabet. Hvis dit krav afvises, kan du bringe sagen videre til myndighederne. Tjek altid den konkrete årsag til forsinkelsen, og gem al dokumentation for at øge dine chancer for at få det kompensationsbeløb, du har krav på.