Hvis du som dansk passager oplever, at dit fly med Qatar Airways bliver aflyst i sidste øjeblik, har du ofte ret til kompensation efter EU’s regler. Denne artikel forklarer klart, hvordan du som forbruger kan få erstatning, hvilke krav der gælder, og hvad du skal være opmærksom på, når du søger kompensation for aflyste eller forsinkede fly.
Sådan er du stillet ved aflysning af fly med Qatar Airways
Når du rejser med Qatar Airways fra en dansk eller anden europæisk lufthavn, er du omfattet af EU-forordning nr. 261/2004, også kendt som passagerrettighedsforordningen. Denne forordning beskytter dine rettigheder, hvis dit fly aflyses i sidste øjeblik, dvs. mindre end 14 dage før planlagt afgang.
Reglerne gælder uanset, om billetten er købt hos Qatar Airways eller en tredjepart, så længe afrejsen er fra en lufthavn i EU – inklusive Danmark. Hvis du flyver fra en destination udenfor EU til Danmark, gælder reglerne kun, hvis flyselskabet er registreret i EU, hvilket ikke er tilfældet for Qatar Airways. Derfor skal du være opmærksom på, at det kun er afgange fra EU, der er dækket, hvis du rejser med Qatar Airways.
Hvornår kan du få erstatning ved aflysninger?
For at have ret til kompensation skal følgende betingelser normalt være opfyldt:
- Din flyafgang med Qatar Airways var planlagt til at afgå fra en EU-lufthavn, f.eks. København eller Billund.
- Aflysningen blev meddelt mindre end 14 dage før afrejsetidspunktet.
- Aflysningen skyldes ikke usædvanlige omstændigheder, som flyselskabet ikke har kontrol over (f.eks. ekstremt vejr eller luftfartsstrejker).
Kompensationen gives som et fast beløb, afhængig af ruten:
- 250 EUR (ca. 1.850 kr. i 2025) for flyvninger op til 1.500 km.
- 400 EUR (ca. 2.950 kr.) for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km.
- 600 EUR (ca. 4.400 kr.) for flyvninger over 3.500 km.
Beløbene kan halveres, hvis du tilbydes ombooking, så du kun ankommer lidt forsinket til din destination. Retten til kompensation er uafhængig af eventuelle refusioner for billetten.
Hvordan søger du kompensation?
Hvis dit fly med Qatar Airways bliver aflyst i sidste øjeblik, bør du tage følgende skridt:
- Opbevar alle rejsedokumenter: Billetter, e-mails om aflysning og eventuel korrespondance med flyselskabet.
- Find ud af den præcise tid for aflysningen, og hvornår du blev informeret.
- Kontakt Qatar Airways og bed om kompensation med henvisning til EU261-reglerne. Dette kan gøres via deres kontaktformular eller kundeservice.
- Få gerne hjælpen skriftligt, så du har dokumentation for din anmodning.
- Hvis Qatar Airways afviser din anmodning, kan du klage til Trafikstyrelsen eller bruge EU’s ODR-platform for en uafhængig vurdering.
Bemærk, at du normalt har op til 3 år til at kræve kompensation i Danmark.
Hvad regnes som usædvanlige omstændigheder?
Qatar Airways kan fritages fra kompensationspligt ved aflysning, hvis årsagen er såkaldte usædvanlige omstændigheder. Ifølge EU-lovgivningen kan følgende typisk kategoriseres som usædvanligt:
- Vejrforhold, der umuliggør sikker flyvning
- Lukning af luftrum eller lufthavne
- Sikkerhedstrusler og terrortrusler
- Strejker blandt tredjepartsmedarbejdere (f.eks. lufthavnspersonale, ikke piloter/egne ansatte)
Tekniske fejl betragtes som hovedregel ikke som usædvanlige og udløser dermed normalt kompensationsret. Hvert tilfælde vurderes konkret, og du kan altid klage, hvis du mener afvisningen er urimelig.
Gratis bistand og klageadgang
Hvis du ikke får medhold hos Qatar Airways, har du som dansk forbruger forskellige muligheder for hjælp:
- Trafikstyrelsen: Den danske myndighed, der fører tilsyn med flypassagerrettigheder. De kan behandle individuelle klager gratis.
- EU’s ODR-platform: Et digitalt klagesystem, som EU-borgere kan bruge til at indgive tvist mod flyselskaber.
Det er gratis at klage til disse instanser, og de har ikke økonomiske interesser i sagerne. Vær opmærksom på, at private “hjælpetjenester” ofte kræver et gebyr eller en andel af kompensationen.
Hvis du vælger ombooking eller refusion fremfor kompensation
Ved aflyst afgang har du ret til:
- Ombooking til næste ledige flyafgang mod samme destination.
- Fuld refusion af billettens pris, hvis du opgiver rejsen.
Valget mellem kompensation og refusion/ombooking er personligt. Kompensation udbetales uanset, medmindre du blev informeret om aflysningen i tide eller accepterer en ombooking, der opfylder forordningens tidskrav. Husk, kompensation og refusion er to uafhængige rettigheder.
FAQ om erstatning fra Qatar Airways ved aflysninger
Gælder EU’s regler ved alle Qatar Airways-flyvninger?
Nej, EU’s regler dækker kun fly, der afgår fra en lufthavn indenfor EU. Flyvninger til Danmark fra Qatar eller andre lande uden for EU er ikke omfattet, hvis flyselskabet ikke er EU-baseret.
Kan jeg få kompensation, hvis mit fly var forsinket i stedet for aflyst?
Ja, hvis din forsinkelse er på mindst 3 timer ved ankomst, og forsinkelsen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder, kan du have krav på samme kompensation som ved aflysning.
Hvad hvis jeg ikke får svar fra Qatar Airways?
Du kan klage til Trafikstyrelsen, hvis flyselskabet ikke besvarer din anmodning eller afviser kravet uden grund. Det er gratis, og de kan hjælpe med at vurdere din sag.
Hvor lang tid har jeg til at søge kompensation?
I Danmark kan du søge kompensation op til 3 år efter flyvningen. Det er dog en fordel at anmelde kravet hurtigst muligt, mens du stadig har let adgang til dokumentation.
Dækker kompensation også udgifter til f.eks. hotel eller mad?
Nej, kompensation efter EU261 er et fast beløb. Hvis du har haft udgifter til forplejning eller overnatning ved aflysning, kan du dog kræve det erstattet særskilt. Gem kvitteringer og dokumentation.
Opsummering: Dine rettigheder hos Qatar Airways ved aflysning
- Du har ofte ret til erstatning ved flyaflysninger i sidste øjeblik fra EU-lufthavne med Qatar Airways.
- Kompensationen afhænger af flyvningens længde og udbetales som fast beløb.
- Aflysningen skal skyldes flyselskabet og ikke usædvanlige forhold udenfor dets kontrol.
- Du kan klage gratis hos Trafikstyrelsen eller via EU’s digitale klagesystem, hvis du får afslag fra selskabet.
- Gem altid al dokumentation og søg om kompensation hurtigst muligt.
At kende dine rettigheder og procedurer kan sikre, at du som dansk rejsende får den kompensation, du har krav på ved uventede problemer med dine flyrejser.


