Kompensation fra Turkish Airlines ved aflyst fly under strejke

Når flyrejsen bliver aflyst på grund af strejke, opstår der ofte tvivl om, hvilke rettigheder man som passager har. Mange danske forbrugere oplever netop dette, når de rejser med Turkish Airlines. Der findes klare EU-regler for kompensation og assistance, og det gælder også ved aflysninger forårsaget af strejke – men kun under bestemte forhold. Her får du det fulde overblik over, hvordan du som dansk passager kan søge kompensation fra Turkish Airlines ved aflyste fly under strejke.

Hvad siger reglerne om kompensation ved strejke?

Udgangspunktet for kompensation ved forsinkede eller aflyste fly finder du i EU-forordning 261/2004. Hvis du flyver fra en EU-lufthavn – eller ankommer til EU med Turkish Airlines – gælder reglerne også for dig som dansk forbruger. Reglerne pålægger flyselskabet at yde kompensation og assistance til passagerer i en række tilfælde.

Ved strejke skelner man mellem to hovedtyper:

  • Interne strejker – Hvis strejken involverer flyselskabets eget personale (fx piloter eller kabinepersonale hos Turkish Airlines), kan du som udgangspunkt have ret til kompensation.
  • Eksterne strejker – Fx strejke blandt lufthavnspersonale eller flyveledere. Her regnes det ofte som en “ekstraordinær omstændighed”, og flyselskabet er som hovedregel ikke forpligtet til at betale kompensation, men stadig til at yde assistance.

Hvornår har du krav på kompensation?

Du har ret til kompensation fra Turkish Airlines hvis:

  • Dit fly er aflyst på grund af intern strejke (f.eks. blandt Turkish Airlines’ egne medarbejdere).
  • Du er underrettet mindre end 14 dage før afgang.
  • Aflysningen ikke skyldes eksterne, ekstraordinære forhold udenfor flyselskabets kontrol.
  • Du skulle flyve fra en lufthavn i EU/EØS – eller ankomme til EU/EØS med Turkish Airlines.

Er der tale om en ekstern strejke, er der som udgangspunkt kun krav på ombooking eller refusion, hvis flyet aflyses eller forsinkes betydeligt.

Hvor meget kan du få i kompensation?

Kompensationen fastsættes ud fra flyvningens længde – og den aktuelle kurs, da udbetaling sker i euro. I 2025-satser svarer det typisk til:

  • 250 euro (cirka 1.870 kr.) for flyvninger på op til 1.500 km
  • 400 euro (cirka 2.995 kr.) for flyvninger indenfor EU/EØS på mere end 1.500 km samt andre flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km
  • 600 euro (cirka 4.490 kr.) for øvrige flyvninger over 3.500 km

Beløbet gælder pr. rejsende med billet. Kompensationen skal udbetales kontant, via bankoverførsel eller check – ikke som værdikuponer, medmindre du selv vælger dette.

Rettigheder til assistance ved aflyst fly under strejke

Ud over kompensation har du altid ret til assistance, hvis flyet er aflyst, uanset om strejken er intern eller ekstern. Turkish Airlines er forpligtet til at tilbyde:

  • Måltider og forfriskninger i rimeligt omfang
  • Gratis to telefonopkald eller e-mails
  • Hotelovernatning, hvis du venter til næste dag – samt transport mellem lufthavn og hotel
  • Ret til ombooking til en anden flyafgang eller fuld refundering af billetpris

Har du haft udgifter grundet manglende assistance, kan du som udgangspunkt kræve at få dem refunderet med den fornødne dokumentation.

Sådan søger du kompensation hos Turkish Airlines

Skal du søge kompensation og/eller omkostningsrefusion, bør du:

  1. Dokumentere din rejse og aflysningen (gem boardingkort, billetter og beskeder fra Turkish Airlines).
  2. Indsamle dokumentation for udgifter, du har haft (kvitteringer for mad, hotel m.m.).
  3. Rette skriftlig henvendelse til Turkish Airlines’ kundeservice, hvor du gør krav på kompensation ifølge EU 261/2004.

Får du ikke svar, eller afviser flyselskabet dit krav, kan du klage til Trafikstyrelsen, som fører tilsyn med overholdelsen af reglerne i Danmark.

FAQ: Kompensation fra Turkish Airlines ved aflyst fly under strejke

Har jeg ret til kompensation, hvis Turkish Airlines aflyser mit fly pga. strejke?

Ja, hvis strejken vedrører Turkish Airlines’ eget personale, og flyet er dækket af EU-forordningen. Eksterne strejker giver som hovedregel kun krav på assistance og refusion eller ombooking, ikke kompensation.

Gælder reglerne også, hvis jeg flyver fra Tyrkiet til Danmark?

Kun hvis din flyvning starter i et EU-land, eller hvis Turkish Airlines flyver dig ind til EU/EØS (f.eks. til Danmark). Reglerne gælder ikke fra Tyrkiet til EU, hvis en anden operatør flyver ruten.

Hvor hurtigt skal jeg søge kompensation?

Du bør søge så hurtigt som muligt, men dit krav kan typisk rejses op til 3 år efter den aflyste flyvning i Danmark.

Kan jeg få hjælp, hvis jeg selv har købt hotel og mad under ventetiden?

Ja, hvis Turkish Airlines ikke tilbød den nødvendige assistance, har du ret til at få rimelige udgifter refunderet. Gem altid dine kvitteringer.

Hvordan dokumenterer jeg, at strejken var intern?

Som passager har du ikke pligt til at dokumentere strejkens type. Turkish Airlines skal selv oplyse om årsagen. Hvis du får afslag, kan du bede om en skriftlig forklaring, som du kan bruge i forbindelse med en klage.

Vigtigste pointer om kompensation fra Turkish Airlines ved aflyst fly under strejke

  • Du har ret til kompensation ved aflysning pga. strejke blandt Turkish Airlines’ eget personale, så længe flyet er dækket af EU-forordning 261/2004.
  • Eksterne strejker giver ikke krav på økonomisk kompensation, men kun hjælp og mulighed for refusion eller ombooking.
  • Du skal kontakte flyselskabet skriftligt og dokumentere din rejse og eventuelle ekstraudgifter.
  • Hvis dit krav afvises, kan du klage til Trafikstyrelsen.
  • Vær opmærksom på tidsfrister og gem al relevant dokumentation.

Med dette overblik kan du som dansk forbruger stå stærkere, hvis du oplever aflyst fly fra Turkish Airlines under strejke.

Scroll to Top