Hvornår kan en rejsearrangør være ansvarlig for flyforsinkelse?

Flyforsinkelser kan skabe store frustrationer for rejsende, og spørgsmålet om ansvar bliver hurtigt relevant, når en rejse bliver forstyrret. Særligt hvis rejsen er købt som en pakkerejse gennem en rejsearrangør, har danske forbrugere mulighed for at søge kompensation, hvis visse betingelser er opfyldt. Her får du overblik over, hvornår en rejsearrangør kan være ansvarlig for flyforsinkelse, og hvordan du som forbruger kan gå frem.

Hvad siger lovgivningen om rejsearrangørers ansvar?

Pakkerejseloven i Danmark fastsætter blandt andet reglerne for, hvornår en rejsearrangør kan holdes ansvarlig for problemer under rejsen, herunder flyforsinkelser. Ifølge reglerne gælder der særlige forbrugerrettigheder, når rejsen er bestilt som en samlet pakkerejse (typisk fly og hotel købt samlet).

Når din rejse er en pakkerejse, har rejsearrangøren et overordnet ansvar for, at alle elementer i rejsen gennemføres som aftalt. Det betyder, at rejsearrangøren kan blive ansvarlig, hvis flyet bliver forsinket, og det skaber gener for din rejse, medmindre forsinkelsen skyldes udefrakommende, ekstraordinære omstændigheder, som ikke kunne undgås.

Hvornår dækker pakkerejseloven ved flyforsinkelse?

Definition af pakkerejse i dansk lov

En pakkerejse er defineret som en kombination af mindst to forskellige typer rejseydelser (fx transport og indkvartering) solgt samlet til én pris, som dækker en periode på mindst 24 timer eller en overnatning. Hvis din rejse opfylder disse krav, er du dækket af pakkerejseloven.

Rejsearrangørens ansvar ved flyforsinkelse

  • Hvis flyforsinkelsen medfører, at du ikke kan gøre brug af væsentlige dele af rejsen – fx mister hotelnætter eller forbundet transport – kan rejsearrangøren være forpligtet til at kompensere dig eller tilbyde rimelige løsninger (som ombooking eller kompensation for mistede ydelser).
  • Rejsearrangøren kan dog være undtaget ansvar, hvis forsinkelsen skyldes ‘ekstraordinære omstændigheder’ (eksempelvis ekstreme vejrforhold, strejker uden for flyselskabets kontrol eller sikkerhedstrusler).

Ekstraordinære omstændigheder og begrænsninger i ansvar

Det er vigtigt at være opmærksom på, at ikke alle forsinkelser udløser ansvar for rejsearrangøren. Hvis en flyforsinkelse skyldes hændelser, som rejsearrangøren eller flyselskabet ikke kunne forudse eller påvirke – de såkaldte ekstraordinære omstændigheder – bortfalder ansvaret for erstatning og kompensation.

Dansk praksis (og EU praksis) anerkender følgende som ekstraordinære omstændigheder:

  • Ekstremt vejr, som gør det umuligt at lette eller lande
  • Politiske uroligheder eller terrortrusler
  • Strejker blandt lufthavnspersonale (ikke flyselskabets eget personale)
  • Lukning af luftrum af myndighederne

Hvis forsinkelsen kan tilskrives tekniske fejl eller planlægningsproblemer, vil rejsearrangøren (eller flyselskabet) typisk være ansvarlig.

Compensation og klagemuligheder for danske forbrugere

EU-forordning 261/2004 og dansk praksis

Udover pakkerejseloven er din ret til kompensation for flyforsinkelse også reguleret af EU-forordning 261/2004. Denne forordning fastsætter, at du kan have krav på økonomisk kompensation ved flyforsinkelser på mere end 3 timer, med mindre der er tale om ekstraordinære omstændigheder.

For pakkerejser skal du først rette henvendelse til rejsearrangøren, hvis en væsentlig del af din rejse er påvirket af forsinkelsen.

  • Rejsearrangøren har ansvar for at løse problemerne, herunder eventuelle udgifter til transport, hotel eller forplejning.
  • Kompensationssatser følger EU’s standarder og kan i 2025 ligge på mellem cirka 1.900 og 4.500 DKK afhængigt af distancen.

Sådan søger du kompensation

  • Klag skriftligt til rejsearrangøren med dokumentation for forsinkelsen (boardingkort, billet, korrespondance m.v.).
  • Rejsearrangøren skal svare inden for rimelig tid (typisk 14-30 dage).
  • Får du afslag, kan sagen indbringes for Pakkerejse-Ankenævnet eller Transportministeriets Trafikstyrelse, som behandler sager om flypassagerrettigheder.

Hvilke krav kan forbrugeren stille?

Hvis rejsearrangøren er ansvarlig, kan følgende krav ifølge dansk lovgivning og EU-regler komme på tale:

  • Kompensation for tabte feriedage, hvis en væsentlig del af rejsen går tabt
  • Erstatning for dokumenterede ekstraudgifter (fx mad eller nødvendig overnatning)
  • Ombooking eller hjemrejse, hvis rejsens formål ikke kan opfyldes
  • Eventuel økonomisk godtgørelse efter EU-reglerne

FAQ

Er rejsearrangøren altid ansvarlig for flyforsinkelser?

Nej, rejsearrangøren er ikke altid ansvarlig. Ansvaret afhænger af, om forsinkelsen skyldes forhold inden for arrangørens kontrol, og om det påvirker væsentlige dele af din rejse. Ekstraordinære omstændigheder fritager ofte arrangøren for ansvar.

Hvor lang forsinkelse skal der til, før jeg kan få kompensation?

Som regel skal flyforsinkelsen være mindst tre timer, før du har krav på økonomisk kompensation efter EU-reglerne. For pakkerejser kan mindre forsinkelser også give ret til delvis kompensation, hvis de har stor betydning for rejsen.

Kan jeg både søge kompensation hos rejsearrangør og flyselskab?

Ofte vil du skulle starte med rejsearrangøren, hvis du har købt en pakkerejse. Hvis flyselskabet også er ansvarligt efter EU-forordningen, kan du dog ikke få dobbeltdækning. Du skal informere begge parter om eventuelle krav.

Hvad kan jeg gøre, hvis min klage bliver afvist?

Hvis rejsearrangøren afviser eller ignorerer din henvendelse, kan du klage til Pakkerejse-Ankenævnet, eller hvis det handler om flypassagerrettigheder, til Trafikstyrelsen. Disse instanser kan træffe afgørelser, som rejsearrangøren er forpligtet til at følge.

Gælder reglerne for alle typer rejser?

Reglerne for rejsearrangørens ansvar gælder kun, hvis du har købt en pakkerejse. Hvis du selv har sammensat din rejse (fx købt fly og hotel separat), gælder kun flyselskabets ansvar efter EU-forordningen.

Opsummering

I Danmark er rejsearrangøren ansvarlig for flyforsinkelse, når du har købt en pakkerejse, og forsinkelsen påvirker væsentlige dele af din rejse – medmindre der er tale om ekstraordinære omstændigheder. Som forbruger har du ret til kompensation eller hjælp, hvis forsinkelsen skyldes forhold, som arrangøren har indflydelse på. For at opnå erstatning skal du dokumentere forløbet og klage rettidigt. De centrale rettigheder gælder både efter pakkerejseloven og EU’s flypassagerforordning. Sørg for at kende dine rettigheder og gå systematisk til værks, hvis din rejse bliver ramt af flyforsinkelser i 2025.

Scroll to Top