Sådan undgår du at betale for skader, du ikke har lavet

Når du lejer bil i udlandet eller herhjemme, risikerer du at stå med regningen for skader, du ikke selv har forvoldt. Selvom udlejningsbranchen er reguleret, og forbrugerbeskyttelsen er udvidet de senere år, oplever mange danskere fortsat problemer med uberettigede krav om betaling for skader på lejebiler. Denne artikel gennemgår, hvordan du som forbruger nemmest undgår at betale for skader, du ikke har lavet – og hvad dine rettigheder er i 2025.

Hvad er problemet med lejebiler og skader?

Leje af bil medfører et ansvar for eventuelle skader, der måtte opstå under lejeperioden. Det skaber risiko for uenighed om, hvem der har lavet en skade, især ved aflevering. I nogle tilfælde rejser udlejningsselskaber krav for gamle buler eller ridser, som allerede var på bilen ved udlevering. Ifølge Forbrugerrådet Tænk skyldes mange tvister manglende dokumentation om bilens stand ved udlejning og aflevering.

Sådan undgår du urimelige regninger for skader

Undersøg bilen grundigt ved afhentning

  • Gå bilen igennem grundigt ved udlevering – både udvendigt og indvendigt.
  • Tag digitale billeder eller video af bilens stand, især af eksisterende ridser, buler eller skader.
  • Sammenlign bilens tilstand med udlejningsselskabets skadesrapport, og påpeg straks uoverensstemmelser skriftligt.
  • Lad aldrig udlejningsselskabet presse dig til at underskrive en ufuldstændig rapport.

Gem al dokumentation fra lejeperioden

  • Opbevar kvitteringer, lejekontrakt og skadesrapport et sikkert sted.
  • Sørg for, at fotografering eller videooptagelse har en tydelig dato og tid.
  • Få bekræftelse på eventuelle meldinger om fejl eller mangler i bilen.

Bilens aflevering: Kontrol og overdragelse

  • Mød fysisk op ved aflevering for at gennemgå bilen sammen med en medarbejder.
  • Krav på at få en kvittering for afleveringens stand (brug f.eks. “Return Report” på engelsk biludlejning).
  • Tag igen billeder/video ved aflevering – også af kilometertæller og brændstofniveau.

Forbrugerbeskyttelse og regler i 2025

I Danmark reguleres biludlejning af lejeloven og Markedsføringsloven. Europæisk ret (bl.a. forordning (EU) 2017/2394) sikrer også forbrugere mod urimelige forretningsbetingelser. Fra 2025 er det et krav, at alle danske biludlejningsfirmaer skal udlevere en skadesrapport til lejeren både ved ud- og aflevering. Rapporten skal angive samtlige synlige skader med beskrivelse og markering på tegning.

Hvis skader påstås efter aflevering, har du krav på dokumentation fra udlejningsselskabet, fx fotos af skaden taget umiddelbart efter afleveringen. Krav om betaling for ældre skader må ikke rettes mod dig, hvis skaden er nævnt i afleveringsrapporten eller var til stede ved afhentning.

Typiske faldgruber ved biludlejning

Aflevering uden personligt fremmøde

Mange rejser ender med aflevering uden fysisk kontrol af bilen sammen med en medarbejder – f.eks. hvis kontoret er lukket. Dermed kan biludlejeren senere påstå, at du har forårsaget en skade. Dette kan imødegås ved at tage dokumentation (fotos/video) og straks sende dokumentationen til biludlejeren pr. e-mail sammen med tid og sted.

Skjulte eller småskader

Nogle selskaber forsøger at opkræve betaling for små lakskader, stenslag eller hjulkapsler, som nemt kan overses. Gennemgå derfor bilens lister, hjulkasser og kofanger grundigt, før du kører.

Uklare forsikringsvilkår

Nogle forsikringer har høj selvrisiko eller undtager mindre skader. Vær opmærksom på lejeaftalens betingelser: I 2025 gælder det, at standard-selvrisiko på lejebiler i Danmark oftest ligger mellem 5.000 og 10.000 kr. per skade.

Hvis du bliver præsenteret for et skadeskrav

  • Anmod straks om dokumentation på skaden – fx før/efter-billeder, værkstedsregning og afleveringsrapport.
  • Undlad at betale, hvis du har beviser på, at skaden var der allerede ved afhentning.
  • Indgiv klage til udlejningsselskabet skriftligt og gem al korrespondance.
  • Kontakt evt. Forbruger Europa eller Forbrugerklagenævnet, hvis sagen ikke løses tilfredsstillende.

FAQ: Ofte stillede spørgsmål

Hvilken dokumentation har jeg som lejer ret til i 2025?

Du har ret til både en udleverings- og afleveringsrapport, der beskriver bilens stand med tydelige markeringer af skader. Desuden kan du altid kræve billeddokumentation for påståede skader.

Hvad gør jeg, hvis jeg får et krav på skader, jeg ikke har lavet?

Gør straks skriftligt indsigelse med henvisning til din dokumentation og udlejningsfirmaets rapporter. Betal ikke før sagen er afklaret, og kontakt evt. Forbruger Europa for hjælp.

Er fotografering af lejebilen gyldig dokumentation?

Ja, digitale fotos og videoer med tidsstempel er anerkendt som dokumentation, hvis der opstår uenighed om stand og skader.

Skal jeg selv tegne supplerende forsikring?

Det er ikke et krav, men ofte kan en selvrisikoforsikring dække egne udgifter ved skader, afhængig af dit risikoønske. Læs altid forsikringsbetingelserne grundigt.

Kan udlejeren opkræve penge for små kosmetiske skader?

Kun hvis det fremgår af lejekontrakten/skadesrapporten, og skaden kan dokumenteres at være sket under din lejeperiode. Mindre slid (normal brug) må som udgangspunkt ikke opkræves betaling for.

Vigtige pointer for danske billejere

  • Gennemgå altid bilen grundigt både ved afhentning og aflevering, og dokumentér standen med billeder eller video.
  • Lad ikke udlejer presse dig til hurtig underskrift, hvis bilen har mærker eller skader.
  • Bed altid om kopi af ud- og afleveringsrapporten.
  • Gem all dokumentation, også efter afleveringen af bilen.
  • Kend dine rettigheder i forhold til danske og europæiske regler.
  • Klag skriftligt og tidligt, hvis du møder uberettigede krav.

Ved at følge disse råd minimerer du risikoen for at hæfte for skader, du ikke har lavet, når du lejer bil i Danmark eller udlandet i 2025. Forbrugerbeskyttelsen er styrket, men grundig dokumentation og kendskab til dine rettigheder er fortsat det mest effektive værn mod urimelige regninger.

Scroll to Top