Kompensation fra Turkish Airlines ved aflyst fly til Istanbul

Forsinkelser og aflysninger er desværre ikke ualmindelige, når man rejser med fly. For danske forbrugere, der oplever et aflyst fly til Istanbul med Turkish Airlines, kan det dog være muligt at få kompensation. I denne artikel får du et overblik over reglerne og processen for at søge kompensation – så du ved, hvilke rettigheder du har, og hvordan du effektivt kan gå frem.

Regler for kompensation ved aflyste fly

Hvis dit Turkish Airlines-fly til Istanbul bliver aflyst, er dine rettigheder som udgangspunkt beskyttet af EU’s forordning 261/2004 (ofte kaldet EU261). Reglerne gælder, hvis:

  • Din rejse starter i EU – eller
  • Du flyver til EU med et EU-baseret flyselskab

Da Turkish Airlines ikke er et EU-baseret selskab, gælder EU261 kun for afgange fra en EU-lufthavn, herunder danske lufthavne som København, Billund og Aalborg. Reglerne gælder for både enkeltpersoner og grupper, uanset om rejsen er privat eller forretning.

Krav for at få kompensation fra Turkish Airlines

Du har ret til kompensation, hvis dit fly til Istanbul aflyses mindre end 14 dage før afgang, og:

  • Du mister det planlagte fly på grund af aflysningen
  • Aflysningen ikke skyldes ekstraordinære omstændigheder (som f.eks. ekstremt vejr, sikkerhedsproblemer eller strejke uden for flyselskabets kontrol)

Afgørende er, om Turkish Airlines har givet dig rettidig besked og tilbudt en alternativ rejse – og hvor meget tidligere eller senere du ankommer til slutdestinationen.

Størrelsen på kompensationen

Beløbet, du kan få i kompensation, afhænger af flyets distance:

  • Op til 1500 km: 250 euro (ca. 1870 kr. i 2025)
  • 1500-3500 km: 400 euro (ca. 3000 kr. i 2025)
  • Over 3500 km (mellem EU og et ikke-EU land): 600 euro (ca. 4500 kr. i 2025)

Ruten til Istanbul fra Danmark falder normalt i kategorien 1500-3500 km.

Sådan søger du kompensation ved aflyst Turkish Airlines-fly

For at søge kompensation fra Turkish Airlines efter et aflyst fly til Istanbul, kan du følge denne vejledning:

  1. Saml al dokumentation (billet, boardingkort, meddelelse om aflysning, evt. alternative rejseplaner og kvitteringer for udgifter).
  2. Udfyld flyselskabets officielle klageformular på deres hjemmeside, hvis muligt.
  3. Beskriv klart, hvad der skete – tidspunktet for aflysningen og den information, du modtog.
  4. Anmod eksplicit om kompensation i henhold til EU 261.
  5. Gem korrespondance og få kvittering for din indsendelse.

Hvis du ikke får svar eller får afslag, kan du som forbruger klage videre til Trafikstyrelsen eller en europæisk forbrugerorganisation.

Dine rettigheder ved forplejning og ombooking

Ved aflyste fly, inkluderer dine rettigheder ofte mere end bare økonomisk kompensation. Turkish Airlines er forpligtet til at give dig:

  • Måltider og forfriskninger under ventetiden
  • Hotelophold og transport mellem lufthavn og hotel, hvis det er nødvendigt
  • Gratis to telefonsamtaler eller beskeder
  • Retten til at vælge mellem ombooking til først mulige afgang eller refundering af billetten

Disse ydelser skal tilbydes, uanset årsagen til aflysningen, hvis du skal vente i et betydeligt tidsrum på et nyt fly.

Hvornår får du ikke kompensation?

Du har ikke krav på kompensation, hvis:

  • Aflysningen skyldes ekstreme forhold, som Turkish Airlines ikke kunne forudse eller undgå (force majeure, f.eks. naturkatastrofer, sikkerhedstrusler, myndighedspåbud).
  • Du blev informeret om aflysningen mindst 14 dage før planlagt afgang.
  • Du accepterer en ombooking, der får dig til dit planlagte rejsemål med mindre end to timers forsinkelse.

FAQ om kompensation fra Turkish Airlines ved aflyst fly til Istanbul

Hvor hurtigt skal jeg klage for at få kompensation?

Du bør indsende din klage til Turkish Airlines hurtigst muligt efter aflysningen. I Danmark kan du som udgangspunkt klage op til tre år efter hændelsen, men det anbefales at reagere inden for få måneder.

Hvad gør jeg, hvis Turkish Airlines afviser min kompensation?

Du kan klage til Trafikstyrelsen eller det europæiske forbrugercenter, hvis du mener, at afslaget ikke er korrekt. Indsend al relevant dokumentation sammen med din klage.

Hvilke omkostninger bliver dækket ud over kompensation?

Hvis du får ekstra udgifter til kost, logi eller transport på grund af aflysningen, kan du også kræve disse dækket, forudsat at du kan dokumentere udgifterne (f.eks. kvitteringer).

Er det nødvendigt med advokat eller tredjepart for at søge kompensationen?

Nej, det er som udgangspunkt ikke nødvendigt. Du kan selv ansøge direkte hos Turkish Airlines. Kun hvis sagen bliver særligt kompleks, eller kompensationen flere gange bliver afvist, kan du overveje professionel hjælp.

Kan jeg få kompensation, hvis det kun er en del af rejsen, der aflyses?

Hvis aflysningen påvirker din samlede rejseplan, f.eks. ved en billet fra Danmark til Istanbul med mellemlanding, kan du stadig have krav på kompensation, afhængig af rejsens billetregler og dit konkrete rejseforløb.

Opsummering: Dine muligheder ved aflyst Turkish Airlines-fly

Som dansk forbruger har du stærke rettigheder, hvis du oplever et aflyst Turkish Airlines-fly til Istanbul. Gældende EU-regler sikrer dig ret til kompensation under visse vilkår, forplejning og evt. hotel samt ret til ombooking eller refundering. Kompensationsbeløbet afhænger af din rejseafstand og udmåles i euro. Husk at samle dokumentation, klage hurtigt og være opmærksom på undtagelser ved ekstraordinære omstændigheder. Hvis dit krav afvises, har du mulighed for at gå videre til relevante klageinstanser uden ekstra omkostninger.

Scroll to Top