Kompensation fra SAS for aflyst charterforbindelse

Kompensation fra SAS for aflyst charterforbindelse

Når en charterrejse med SAS bliver aflyst eller forsinket, kan det have store konsekvenser for rejsen og oplevelsen. Mange danske forbrugere er ikke klar over deres rettigheder eller, hvordan de søger kompensation fra flyselskabet. Denne artikel forklarer, hvordan du som rejsende bedst kan få hjælp og hvilke regler, der gælder for kompensation ved aflyste charterforbindelser med SAS i 2025.

Regler for kompensation ved aflyste charterfly med SAS

EU-forordningen dækker også charterrejser

Hvis du oplever, at din SAS-charterforbindelse bliver aflyst, er dine rettigheder som udgangspunkt beskyttet af EU-forordning 261/2004. Forordningen omfatter både rutefly og charterfly fra EU-lufthavne eller til EU med et europæisk flyselskab som SAS. Det betyder, at du også som charterrejsende har krav på kompensation og/eller assistance, afhængigt af situationen.

Hvornår har du ret til kompensation?

Du kan have ret til kompensation fra SAS, hvis disse betingelser er opfyldt:

  • Charterflyet er aflyst mindre end 14 dage før planlagt afgang
  • Du har en gyldig billet og reservation
  • Aflysningen skyldes ikke ekstraordinære omstændigheder, som for eksempel ekstremt vejr, strejke i lufthavnen eller lukkede luftrum, som SAS ikke har kontrol over

Hvis aflysningen skyldes forhold hos SAS, som tekniske problemer eller bemandingsmangel, tæller det normalt ikke som ekstraordinære omstændigheder.

Konsekvenser for pakkerejser

Hvis din charterrejse er en pakkerejse, dvs. inkluderer både fly og indkvartering købt samlet, gælder Pakkerejseloven. Her kan du – ud over EU-kompensationen – også have krav på forholdsmæssigt afslag i pakkerejseprisen, hvis en væsentlig del af rejsen ikke kan gennemføres på grund af aflysningen.

Sådan søger du kompensation hos SAS

Trin-for-trin guide

1. Samle dokumentation
Gem din bookingbekræftelse, eventuel e-mail om aflysning, og anden relevant kommunikation med SAS eller din rejseudbyder.

2. Undersøg årsagen til aflysningen
Sørg for at få klare oplysninger om, hvorfor flyet blev aflyst. Dette har betydning for, om du er berettiget til kompensation.

3. Indgiv krav til SAS
Du skal sende et kompensationskrav direkte til SAS – helst skriftligt. Beskriv hændelsesforløbet og vedlæg al dokumentation.

4. Afvent svar
SAS skal svare dig inden for en rimelig frist, normalt 4-6 uger.

5. Klage til myndigheder
Hvis SAS afviser kravet, eller du ikke får svar, kan du klage til Trafikstyrelsen eller Pakkerejse-Ankenævnet, hvis det er en pakkerejse.

Standardkompensationens størrelse

Kompensationen afhænger af flyvningens længde:

  • Op til 1.500 km: 250 EUR (ca. 1.860 kr. i 2025)
  • 1.500-3.500 km: 400 EUR (ca. 2.980 kr. i 2025)
  • Over 3.500 km: 600 EUR (ca. 4.470 kr. i 2025)

Ud over kompensation har du ret til at få refunderet billettens pris eller blive ombooket til en alternativ afgang.

Praktisk hjælp ved flyaflysninger

Service og ret til forplejning

Hvis du strander i lufthavnen ved aflysning eller lang forsinkelse, har du krav på:

  • Måltider og drikkevarer, der står i rimeligt forhold til ventetiden
  • Gratis to telefonopkald eller e-mails
  • Hotelophold og transport mellem lufthavn og hotel, hvis en overnatning bliver nødvendig

SAS skal tilbyde denne hjælp uanset, om du rejser på charter eller almindelig ruteflyvning.

Dokumentation til forsikring og klagesag

Gem kvitteringer på udgifter, du selv afholder (f.eks. mad og taxi), hvis SAS ikke tilbyder service på stedet. Dette kan give grundlag for senere refusion eller i en eventuel forsikringssag.

FAQ: Kompensation ved aflyst charterforbindelse hos SAS

Har jeg ret til kompensation ved alle aflysninger?

Nej, kompensation fra SAS udbetales kun, hvis aflysningen ikke skyldes ekstraordinære omstændigheder – og hvis den sker mindre end 14 dage inden afgang.

Hvordan ved jeg, om aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder?

Det skal SAS oplyse dig skriftligt. Hvis du er i tvivl, kan du kontakte Trafikstyrelsen, som kan vurdere sagen neutral.

Hvem skal jeg kontakte først – SAS eller rejsebureauet?

Hvis rejsen er købt som pakkerejse, bør du kontakte rejsebureauet først, da det har ansvar over for dig. Er det kun fly, kontakter du SAS direkte.

Hvor lang tid tager det at få svar fra SAS?

Svarfristen er som udgangspunkt 4-6 uger, men i perioder med mange aflysninger kan svartiden være længere.

Kan jeg få kompensation, hvis SAS tilbyder ombooking?

Nej, hvis SAS kan ombooke dig til et tilsvarende fly med ganske lille tidsforskel, kan kompensationen reduceres eller bortfalde, afhængig af ny ankomsttid.

Gælder reglerne, hvis hjemrejsen på charterferien aflyses?

Ja, dine rettigheder gælder både ud- og hjemrejser med SAS, så længe afgangen sker fra en EU-lufthavn, eller du flyver med et europæisk selskab.

Opsummering: Dine rettigheder ved aflyst charterforbindelse med SAS

Som dansk forbruger har du stærke rettigheder, hvis din SAS-charterforbindelse bliver aflyst – både ifølge EU’s regler og Pakkerejseloven. Du kan kræve kompensation, hvis aflysningen skyldes forhold hos SAS og sker med kort varsel. Husk at samle dokumentation, kontakte rejseselskabet eller SAS skriftligt, og at du altid kan klage til Trafikstyrelsen, hvis du er uenig i afgørelsen. Kend dine muligheder, så du kan få den kompensation for aflyst charterforbindelse, du har krav på.

Scroll to Top