Kompensation fra Norwegian ved tekniske problemer i Oslo

Kompensation fra Norwegian ved tekniske problemer i Oslo er et emne, som optager mange danske flypassagerer – især hvis de oplever forsinkelser eller aflysninger på turen. Flere rejsende har været udsat for tekniske driftsproblemer i Oslo Lufthavn, og det er derfor vigtigt at kende sine rettigheder og muligheder for at søge kompensation hos flyselskabet. Denne artikel giver et samlet overblik over, hvordan du som forbruger kan forholde dig og hvilke skridt, du bør tage for at sikre dig den kompensation, du eventuelt har krav på.

Hvad siger reglerne om kompensation ved tekniske problemer?

I EU og dermed også i Danmark gælder forordning (EF) nr. 261/2004 om passagerrettigheder, som fastlægger rammerne for, hvornår du har ret til kompensation ved flyforsinkelser og -aflysninger. Hvis dit fly fra Norwegian er aflyst eller forsinket på grund af tekniske problemer i Oslo, er udgangspunktet, at du har ret til kompensation, medmindre der er tale om “ekstraordinære omstændigheder”.

Tekniske fejl vurderes ifølge både EU-Domstolen og danske myndigheder som udgangspunkt ikke som ekstraordinære, medmindre fejlen skyldes forhold, som ikke kan kontrolleres af flyselskabet, fx sabotage eller skjulte fabrikationsfejl. Almindelig vedligeholdelse og tekniske defekter hører ikke under undtagelserne – og kan dermed give ret til kompensation.

Hvornår kan du få kompensation fra Norwegian?

Som udgangspunkt kan du have ret til kompensation, hvis:

  • Dit fly er forsinket mere end 3 timer ved ankomst
  • DIT fly er aflyst med kort varsel (mindre end 14 dage før afgang)
  • Du bliver nægtet boarding grundet overbooking

Kompensationsbeløbet afhænger af flyvningens distance:

  • 1.500 km eller mindre: 250 euro (ca. 1.850 kr.)
  • Mellem 1.500 og 3.500 km: 400 euro (ca. 2.960 kr.)
  • Over 3.500 km (uden for EU): 600 euro (ca. 4.450 kr.)

Denne kompensation udbetales uafhængigt af eventuel refundering af billet eller ombooking.

Sådan søger du kompensation fra Norwegian for tekniske problemer i Oslo

1. Indsamling af dokumentation

For at kunne dokumentere din sag, er det vigtigt at samle:

  • Flybilletter og bookingbekræftelser
  • Kvitteringer for eventuelle udgifter (mad, drikke, hotel)
  • Beskeder fra Norwegian om forsinkelse eller aflysning
  • Tidsangivelser for den faktiske afgang og ankomst

2. Indsendelse af krav til Norwegian

Du skal sende din kompensationsanmodning direkte til Norwegian, typisk via deres officielle formular på deres hjemmeside. Her skal du vedhæfte relevante bilag og kortfattet forklare forløbet. Husk at notere dit flynummer og dato for rejsen.

3. Hvis Norwegian afviser kravet

Afviser Norwegian din ansøgning, har du mulighed for at klage til Trafikstyrelsen i Danmark. Trafikstyrelsen behandler klager uafhængigt og gratis for forbrugeren. Dokumentation og svar fra Norwegian skal vedlægges din klage. Alternativt kan du benytte EU’s klageportal.

Yderligere rettigheder ved længere ventetid

Hvis du som følge af tekniske problemer i Oslo bliver forsinket mere end 2 timer, har du uanset årsagen ret til:

  • Måltider og forfriskninger, der svarer til ventetiden
  • Mulighed for at sende beskeder (e-mail, telefon)
  • Hotelovernatning og transport til hotel ved behov for overnatning

Disse ydelser skal tilbydes gratis og gælder, uanset om du efterfølgende har krav på kompensation.

Hvilke tekniske fejl giver ikke ret til kompensation?

Der findes enkelte undtagelser, hvor tekniske problemer ikke udløser kompensation. Det kan være:

  • Fejl, som skyldes ekstreme vejrforhold eller naturkatastrofer
  • Skjulte produktionsfejl (som ikke kunne opdages ved almindelig vedligeholdelse)
  • Sabotage, terror eller lignende hændelser uden for Norwegians kontrol

Flyvninger forsinket af ovenstående årsager betragtes som ekstraordinære og falder uden for kompensationsreglerne.

Særligt for flyvninger fra eller via Oslo Lufthavn

Opstår der tekniske problemer i Oslo, skal du være opmærksom på, at rettighederne gælder, så længe flyet enten:

  • Starter fra en lufthavn i EU/EØS (herunder Oslo), eller
  • Landet er en EU/EØS-destination, og Norwegian er et EU-registreret selskab

Danske forbrugere, der rejser fra Oslo til Danmark eller omvendt, er derfor omfattet af EU-reglerne og kan gøre krav gældende efter dem.

FAQ om kompensation fra Norwegian ved tekniske problemer i Oslo

Hvornår skal Norwegian udbetale kompensation?

Kompensation skal udbetales, hvis din forsinkelse overstiger 3 timer ved ankomst, eller hvis din afgang aflyses med under 14 dages varsel uden ekstraordinær grund. Tekniske fejl dækkes normalt af reglerne.

Hvilken dokumentation skal jeg bruge for at søge kompensation?

Du bør vedhæfte din billet, bekræftelse på booking, eventuelle kvitteringer for udlæg samt beviser på forsinkelsen eller aflysningen (ex. beskeder fra Norwegian).

Kan Norwegian afvise at betale kompensation ved alle tekniske fejl?

Nej, kun ekstraordinære og uforudsigelige tekniske fejl (f.eks. sabotage eller skjult fabrikationsfejl) kan berettige til afvisning. Almindelig slid eller vedligeholdelsesfejl giver dog kompensation.

Hvad gør jeg, hvis Norwegian afviser min sag?

Bliver din ansøgning afvist, kan du klage til Trafikstyrelsen med din dokumentation. De kan vurdere sagen uafhængigt og hjælpe med sagsafgørelsen.

Kan jeg få dækket udgifter til mad og hotel under ventetiden?

Ja, hvis du må vente mere end 2 timer pga. tekniske problemer, har du ret til rimelige måltider, forfriskninger og eventuel hotelovernatning, betalt af Norwegian.

Opsummering

Hvis du som dansk forbruger oplever tekniske problemer med Norwegian i Oslo, har du retskrav på kompensation ved forsinkelse eller aflysning, med mindre der er tale om ekstraordinære omstændigheder. Kompensationen følger faste rammer og udbetales i euro, afhængig af rejsens længde. Husk at samle al dokumentation og klag videre til Trafikstyrelsen, hvis Norwegian afviser kravet. Ved ventetid over 2 timer har du desuden ret til hjælp under opholdet i lufthavnen. Det styrker dine muligheder for at få den kompensation, du har krav på efter gældende EU-regler i 2025.

Scroll to Top