Kompensation fra Norwegian ved aflyst fly i påskeferien

Påskeferien er højsæson for flyrejser, og mange danskere oplever netop her aflysninger eller lange forsinkelser. Hvis du har haft et aflyst fly med Norwegian i påskeferien, kan du have krav på kompensation. Denne artikel gennemgår reglerne for kompensation, hvordan du søger, og hvilke dokumenter du bør have styr på – så du som forbruger er bedst mulig stillet efter en uforudset rejseforstyrrelse.

Hvad siger lovgivningen om kompensation ved aflyste fly?

EU-forordning 261/2004 fastsætter passagerrettigheder i tilfælde af flyaflysninger, også for rejsende med Norwegian fra danske lufthavne eller på flyvninger ind i EU. Reglerne gælder uanset destination, så længe flyvningen enten starter i EU eller opereres af et EU-registreret flyselskab som Norwegian.

Hvis dit fly aflyses, kan du have ret til:

  • Kompensation (økonomisk erstatning)
  • Tilbagebetaling af billetprisen eller omlægning af rejsen
  • Forplejning og indkvartering, hvis du er strandet

Det konkrete beløb afhænger af rejsens distance og den forsinkelse, aflysningen medfører.

Hvornår har du ret til kompensation fra Norwegian?

Du har som udgangspunkt krav på kompensation fra Norwegian ved aflyst fly i påskeferien, hvis:

  • Du blev informeret om aflysningen mindre end 14 dage før afgang
  • Aflysningen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder (f.eks. ekstremt vejr, strejke blandt flyveledere eller sikkerhedsrisici uden for flyselskabets kontrol)

Kompensationen udgør i 2025 mellem 1.875 kr. og 4.500 kr., afhængigt af flyvningens længde. Beløbet kan reduceres, hvis Norwegian tilbyder en passende ombooking, og dette betyder minimal forsinkelse ved ankomsten.

Sådan søger du kompensation fra Norwegian

For at søge kompensation skal du indsende en skriftlig anmodning til Norwegian, gerne via deres officielle kontaktformular. Du bør:

  • Vedlægge flybillet eller boardingkort
  • Beskrive hvad der skete – tidspunkt, rutenummer og hvordan du blev oplyst om aflysningen
  • Gemme al kommunikation med flyselskabet (e-mails, sms’er osv.)
  • Notere alle udgifter til forplejning, transport og eventuel hotelovernatning, hvis du har været strandet

Norwegian har typisk op til 30 dage til at behandle din kompensationsansøgning. Hvis du får afslag, kan du klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Hvilken dokumentation skal du bruge?

Sagsbehandlingen går hurtigere, hvis du indsamler:

  • Oplysninger om aflyst fly (flynummer, rejsetidspunkt, bookingreference)
  • Kvitteringer for ekstraudgifter (gem alt!)
  • Kopi af billet, boardingkort og officiel besked om aflysningen

Det er vigtigt at reagere hurtigt, da du typisk skal gøre krav gældende inden for to til tre år fra afrejsedatoen.

Hvilke undtagelser gælder?

Norwegian kan afvise kompensation, hvis aflysningen skyldes såkaldte usædvanlige omstændigheder. Det kan for eksempel være følgende forhold:

  • Ekstremt vejrlig som storm eller kraftig sne
  • Politiske uroligheder eller terrortrusler
  • Strejker blandt tredjeparts leverandører

Dårligt vedligeholdte fly eller mandskabsmangel accepteres dog normalt ikke som undtagelsesgrunde, og her kan Norwegian ikke afvise kompensation uden konkret dokumentation.

Hvad gælder ved omlægning og ekstraudgifter?

Ret til ombooking eller refusion

Hvis Norwegian aflyser dit fly i påskeferien, skal de tilbyde enten en ombooking til næste ledige afgang eller fuld billetrefusion. Du vælger selv, hvad der passer dig bedst.

Dækning af nødvendige udgifter

Hvis du tvinges til ventetid på mere end to timer på grund af aflysningen, har du krav på forplejning, og ved behov for overnatning skal Norwegian betale for hotel og transport til og fra lufthavnen. Husk altid at indhente skriftlig bekræftelse fra Norwegian, hvis selskabet ikke selv arrangerer dette.

FAQ om kompensation fra Norwegian ved aflyst fly i påskeferien

Hvad skal jeg gøre som det første ved aflyst Norwegian-fly?

Kontakt straks Norwegian for information om ombooking eller refusion. Sørg for at få bekræftet din henvendelse skriftligt og gem din billet og alle beskedtjenester fra selskabet.

Hvor stor kompensation kan jeg få i 2025?

Beløbet afhænger af distancen: 1.875 kr. (op til 1.500 km), 3.000 kr. (1.500-3.500 km) og 4.500 kr. (over 3.500 km), medmindre Norwegian kan dokumentere usædvanlige omstændigheder eller tilbyder ombooking, der kun giver minimal forsinkelse.

Kan jeg få refunderet mine ekstraudgifter ved aflysningen?

Ja, rimelige og nødvendige udgifter til forplejning, hotel eller transport kan refunderes, hvis du dokumenterer alle udgifter og kan vise, at Norwegian ikke selv har sørget for dette.

Hvad gør jeg, hvis Norwegian afviser min kompensation?

Du kan klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen via deres online klageportal. Klager er gratis for forbrugeren.

Hvor lang tid har jeg til at søge om kompensation?

Du skal sende dit kompensationskrav senest tre år efter den aflyste flyvning, men det anbefales at reagere hurtigt, mens dokumentation er frisk.

Gælder reglerne også for indenrigsfly i Danmark?

Ja, EU-reglerne gælder alle kommercielle flyvninger fra og til Danmark, uanset om du skal ud i Europa eller blot fra København til Aalborg.

Opsummering

Hvis Norwegian har aflyst dit fly i påskeferien, har du som dansk passager ret til kompensation efter EU-reglerne, medmindre aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder. Din kompensation afhænger af flyvningens længde og den forsinkelse, du oplever. For at sikre din kompensation skal du indsende dit krav skriftligt til Norwegian inklusiv dokumentation – og du kan klage gratis, hvis dit krav ikke imødekommes. Husk at gemme al dokumentation og reagér hurtigt for at stå stærkest som forbruger efter et aflyst fly i ferien.

Scroll to Top