Mange danske rejsende oplever desværre aflyste eller forsinkede flyvninger til Oslo, hvor det ofte kan være usikkert, hvordan man som forbruger kan få kompensation fra flyselskabet. Denne artikel giver dig et overblik over dine rettigheder og konkrete trin til, hvordan du søger kompensation fra Norwegian ved aflyst fly til Oslo. Informationen bygger på gældende EU- og danske regler i 2025.
Hvornår har du ret til kompensation ved aflyst fly til Oslo?
Som passager til Oslo har du i mange tilfælde ret til økonomisk kompensation, hvis Norwegian aflyser din flyafgang. Dette er reguleret af EU-forordning 261/2004, som stadig er gældende for danske forbrugere i 2025. Du har typisk krav på kompensation, hvis:
- Din flyvning afgår fra en lufthavn i EU (herunder Danmark) – eller hvis Norwegian er et EU-selskab og flyvningen skal til EU (fx Oslo).
- Du blev informeret om aflysningen mindre end 14 dage før afgang.
- Aflysningen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder som fx vejret, lukkede lufthavne eller strejker uden for flyselskabets kontrol.
Vær opmærksom på, at flyselskabet kan fraskrive sig ansvaret, hvis aflysningen skyldes forhold uden for dets kontrol. Ellers har du ret til kompensation – ud over ombooking eller refundering.
Så meget kan du få i kompensation fra Norwegian
Kompensationen fra Norwegian for et aflyst fly til Oslo er fastsat af EU-regler. Satserne er som følger i 2025:
- For flyvninger på op til 1.500 km (fx København-Oslo): 1.900 kroner (250 euro) per passager.
Denne kompensation udbetales uanset flybillettens pris og kommer oveni eventuel refundering eller ombooking af billetten.
Sådan søger du kompensation fra Norwegian ved aflyst fly
Hvis dit Norwegian-fly til Oslo er blevet aflyst, skal du følge disse trin:
- Indsaml dokumentation: Gem din bookingbekræftelse, boardingkort, besked om aflysning samt eventuel kommunikation med Norwegian.
- Send krav gennem Norwegians hjemmeside: Norwegians officielle kontaktformular til reklamationer skal bruges. Her skal du angive oplysninger om flynummer, rejsedato, årsag til klagen og hvorvidt du ønsker kompensation eller refundering.
- Afvent svar: Norwegian skal ifølge EU-forordning 261/2004 svare inden 30 dage.
- Klage til myndigheder: Hvis du ikke får svar, eller får afslag som du mener er uberettiget, kan du klage til Trafikstyrelsen, der fører tilsyn med flypassagerrettigheder i Danmark.
Det anbefales at formulere din henvendelse sagligt og vedlægge alt relevant dokumentation.
Ekstra rettigheder ved aflyst fly
Ud over kompensation har du som flypassager også ret til:
- Valget mellem refundering og ombooking til en anden afgang.
- Forplejning, drikkevarer og hotelophold ved ventetid over to timer eller ved ombooking til dagen efter.
- Gratis transport til/fra hotel ved nødvendigt ophold i forbindelse med aflysningen.
Disse ydelser skal tilbydes uden ekstra omkostninger og uanset årsagen til aflysningen.
Hvornår dækker reglerne ikke?
Der er visse situationer, hvor du ikke har ret til kompensation:
- Bliver informeret om aflysning mere end 14 dage i forvejen.
- Accepterer ombooking til fly, der afgår og ankommer inden for visse tidsrammer (ifølge EU’s regler, maksimalt 2 timer tidligere afgang og maksimal 4 timers senere ankomst uden kompensation).
- Aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder, som Norwegian ikke kan kontrollere.
FAQ om kompensation fra Norwegian for aflyst fly til Oslo
1. Skal jeg acceptere en voucher i stedet for kontant kompensation?
Nej. Ifølge gældende regler i 2025 kan du altid vælge pengene udbetalt på din konto frem for en voucher eller gavekort, hvis du ønsker kontant kompensation.
2. Hvilken dokumentation skal jeg bruge for at søge kompensation?
Du skal vedhæfte din billet/booking, dokumentation for aflysningen (f.eks. e-mail/SMS), boardingkort og eventuel kommunikation med Norwegian.
3. Hvor lang tid tager det at få sin kompensation?
Norwegian skal behandle din sag inden for 30 dage. Hvis sagen går videre til Trafikstyrelsen, må der påregnes længere sagsbehandlingstid.
4. Hvad hvis Norwegian nægter at udbetale kompensation?
Du kan klage til Trafikstyrelsen. Myndigheden kan træffe afgørelse i sagen, og Norwegian er forpligtet til at følge denne.
5. Gælder kompensation også ved forsinkelse?
Ja, hvis din flyvning til Oslo er forsinket over 3 timer ved ankomst, kan du have ret til samme kompensation som ved aflysning.
Vigtige pointer om kompensation fra Norwegian ved aflyst fly til Oslo
- Du har ofte krav på 1.900 kroner i kompensation ved aflyst fly til Oslo, afhængig af omstændighederne.
- Kompensationsreglerne gælder ud fra EU-forordning 261/2004, som gælder i Danmark i 2025.
- Både kompensation, refundering eller ombooking samt serviceydelser (forplejning, hotel) skelnes ift. dine konkrete rettigheder.
- Denne artikel tager udgangspunkt i dokumenterbare myndighedsoplysninger og opdateret lovgivning.
Det anbefales altid at gemme al kommunikation og indsende krav direkte til Norwegian med al relevant dokumentation for at lette sagsbehandlingen. Ved tvivl eller afslag kan Trafikstyrelsen hjælpe danske forbrugere med at få deres retmæssige kompensation.