Kompensation fra Lufthansa for aflyst fly pga. teknisk fejl

Når et fly med Lufthansa bliver aflyst på grund af teknisk fejl, kan danske forbrugere i mange tilfælde have ret til kompensation. Det er relevant for alle, der rejser med fly, da tekniske fejl ofte fører til uventede aflysninger eller lange forsinkelser. Her gennemgår vi de gældende regler i 2025, hvad du konkret kan gøre, og hvordan du bedst søger kompensation fra flyselskabet.

Hvad siger reglerne om kompensation ved aflyst fly?

I EU – og dermed også for flyvninger fra Danmark – gælder EU-forordning 261/2004. Den giver passagerer ret til kompensation, hvis et fly bliver aflyst uden rettidig varsel. Reglerne gælder både for fly, der afgår fra en EU-lufthavn og for fly til EU med et EU-baseret selskab som Lufthansa.

Tekniske fejl på flyet anses – ifølge EU-Domstolen – ikke for at være en ekstraordinær omstændighed, medmindre drejer sig om f.eks. skjulte fabrikationsfejl. Derfor skal Lufthansa i de fleste tilfælde betale kompensation, hvis det kan bevises, at aflysningen skyldtes en teknisk fejl.

Hvilke krav skal være opfyldt for at få kompensation?

  • Flyet skal enten være afgået fra en dansk (eller EU) lufthavn eller være med et EU-flyselskab på vej til EU.
  • Aflysningen må ikke skyldes ekstraordinære omstændigheder (fx vejr, politisk uro eller sikkerhedstrusler).
  • Lufthansa skal have givet besked om aflysningen mindre end 14 dage før afgang.
  • Du må ikke frivilligt have accepteret refusion eller omlægning på andre vilkår.

Hvor meget kan du få i kompensation?

Størrelsen på kompensationen afhænger af flyvningens længde:

  • 1.500 km eller mindre: 250 EUR (ca. 1.860 DKK i 2025)
  • Mellem 1.500 og 3.500 km: 400 EUR (ca. 2.975 DKK i 2025)
  • Over 3.500 km: 600 EUR (ca. 4.460 DKK i 2025)

Kompensationen udbetales kontant, medmindre du selv vælger en voucher eller andre ydelser.

Sådan søger du kompensation hos Lufthansa

1. Saml dokumentation

  • Gem billet, bookingbekræftelse og eventuelle beskeder om aflysningen.
  • Gem eventuel dialog med Lufthansa om årsagen til aflysningen.
  • Tag evt. billeder af infoskærme i lufthavnen.

2. Kontakt Lufthansa

  • Søg om kompensation gennem selskabets kontakt- eller klageformular online.
  • Beskriv tydeligt hændelsen og henvis til EU-forordning 261/2004.
  • Vedlæg din dokumentation.

3. Giv Lufthansa rimelig svarfrist

  • Typisk ca. 4-6 uger.

4. Klage til myndigheder

  • Hvis Lufthansa afviser kompensationen uden gyldig grund, kan du klage til Trafikstyrelsen eller en lignende dansk instans.
  • Du kan udfylde en klage digitalt på myndighedernes hjemmeside.

Rettigheder til forplejning og hotelophold

Ved ventetid på mere end to timer har du som passager også krav på gratis måltider, forfriskninger og to gratis telefonopkald eller e-mails. Hvis du må vente natten over, skal Lufthansa tilbyde hotelovernatning og transport til/fra hotellet. Disse rettigheder gælder, uanset om du får kompensation.

Hvad hvis Lufthansa afviser kravet?

Lufthansa kan kun afvise kompensation for aflyst fly, hvis aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder – det vil sige forhold, som Lufthansa ikke kan kontrollere, eksempelvis ekstreme vejrforhold eller lukkede lufthavne. Tekniske fejl opstået ved almindelig drift er ikke nok til at afvise et krav. Ved afslag skal Lufthansa oplyse, hvilken konkret omstændighed de mener, berettiger afslaget.

Når du ikke får svar – eller får afslag

  • Send en rykker med henvisning til forordningen og evt. Trafikstyrelsen.
  • Indsend klage gennem Trafikstyrelsens klageportal.
  • Kopiér og gem al korrespondance.

Ofte stillede spørgsmål (FAQ)

Skal jeg acceptere en voucher i stedet for kontant kompensation?

Nej. Du har, ifølge EU-reglerne, altid ret til at få kompensationen udbetalt kontant, medmindre du frivilligt vælger en voucher eller lignende.

Hvad gør jeg, hvis Lufthansa ikke svarer?

Giv selskabet 4-6 uger til at svare. Hvis der ikke kommer svar, kan du klage til Trafikstyrelsen, der fører tilsyn med flypassagerers rettigheder i Danmark.

Dækker reglerne også hvis jeg har købt billetten gennem et rejsebureau?

Ja, EU-forordningen gælder, uanset om billetten er købt direkte hos Lufthansa eller via et dansk rejsebureau.

Kan jeg få kompensation, hvis flyet blev aflyst pga. strejke?

Det afhænger af typen af strejke. Interne strejker hos Lufthansa betragtes normalt ikke som ekstraordinære, og du kan ofte få kompensation. Ved ekstern (f.eks. lufthavnspersonale) vurderes det konkret.

Hvor lang tid har jeg til at søge om kompensation?

I Danmark kan du som hovedregel søge kompensation op til tre år efter rejsedatoen.

Opsummering

  • Som dansk forbruger har du ret til kompensation fra Lufthansa, hvis dit fly aflyses på grund af teknisk fejl, medmindre særlige undtagelser gør sig gældende.
  • Kompensationsbeløb er fastsat efter EU-regler og afhænger af flyruten, og de gælder også ved rejser fra Danmark i 2025.
  • Du skal samle dokumentation, søge kompensation direkte hos Lufthansa og klage til myndigheder ved behov.
  • Retten til forplejning, hotel og transport gælder uanset kompensation, hvis du må vente på erstatningsfly.

Ved at kende dine rettigheder kan du som rejsende stå stærkere, hvis uheldet er ude og dit fly med Lufthansa bliver aflyst på grund af teknisk fejl.

Scroll to Top