Kompensation fra KLM ved mistet flyforbindelse i Amsterdam

Det kan være frustrerende og udmattende at miste sin flyforbindelse i Amsterdam, især når rejsen er lang og tidsplanen stram. Mange danske rejsende oplever hvert år forsinkelser og aflysninger i Schiphol Lufthavn. Heldigvis har du som forbruger i 2025 ret til kompensation fra flyselskabet, hvis visse betingelser er opfyldt. Her får du et samlet overblik over reglerne og processen for at søge kompensation fra KLM ved mistet flyforbindelse i Amsterdam.

Hvad siger reglerne om kompensation ved mistet flyforbindelse?

Som passager inden for EU er du i 2025 beskyttet af EU-forordning 261/2004 (EU261), der fastlægger dine rettigheder ved aflyste og forsinkede flyafgange. Hvis du rejser med KLM via Schiphol og mister din forbindelse på grund af forsinkelse eller aflysning, er det denne lovgivning, der gælder, da både KLM og Amsterdam Schiphol er omfattet af EU-reglerne.

Du kan have ret til kompensation, hvis:

  • Du har booket hele rejsen som én billet og mistet din videreforbindelse på grund af forsinkelse eller aflysning af første fly
  • Din forsinkelse ved endelig ankomst til destinationen er mindst 3 timer
  • Mistet forbindelse skyldes forhold, som KLM har ansvar for (ikke fx ekstreme vejrforhold eller lufthavnsstrejker)

Hvilken kompensation kan du få fra KLM?

Kompensationens størrelse afhænger både af rejsens samlede distance og den ventetid, du får ved ankomst:

  • Op til 1.500 km: 250 euro (ca. 1.860 kr. i 2025)
  • 1.500-3.500 km: 400 euro (ca. 2.980 kr.)
  • Over 3.500 km: 600 euro (ca. 4.470 kr.)

Beløbet kan halveres, hvis KLM tilbyder en alternativ flyrejse, så du ankommer kun 2-4 timer forsinket (for de længste ruter).

Andre rettigheder ved mistet flyforbindelse

Ud over økonomisk kompensation har du også ret til:

  • Mad og drikke under ventetiden
  • Nødvendig indkvartering, hvis omlægningen kræver overnatning
  • Transport til og fra hotel, hvis relevant
  • To gratis telefonopkald, e-mails eller lignende beskeder

Disse rettigheder gælder også, selv hvis din forbindelsesforsinkelse skyldes “usædvanlige omstændigheder”, hvor KLM ikke skal udbetale kompensation.

Sådan søger du kompensation fra KLM

1. Saml din dokumentation

Gem dit boardingkort, billetoplysninger og eventuel dokumentation for forsinkelse fra KLM eller lufthavnen. Tag gerne billeder af infotavler og gem korrespondance med flyselskabet.

2. Kontakt KLM direkte

Du bør altid rette kravet direkte til KLM via deres officielle kontaktkanaler eller formular til kompensationskrav. Angiv flynumre, dato og beskriv forløbet præcist. Vedlæg al relevant dokumentation.

3. Få skriftligt svar

KLM skal besvare dit krav skriftligt. Vurderer selskabet, at du ikke er berettiget til kompensation, skal de give en begrundelse med henvisning til EU-reglerne.

4. Klageinstans ved afslag

Hvis KLM afviser kravet og du mener, at afslaget er uberettiget, kan du klage til Trafikstyrelsen eller bruge EU-Kommissionens ODR-platform. Du kan også vælge at føre sagen ved en domstol.

Hvornår har du ikke ret til kompensation?

  • Hvis du selv har booket flyforbindelser på separate billetter
  • Hvis årsagen til forsinkelsen er usædvanlige omstændigheder (fx vejr, lufthavnsstrejke, sikkerhedsrisici)
  • Hvis du blev informeret om omlægningen mere end 14 dage før afgang
  • Hvis du ankommer til din endelige destination mindre end 3 timer forsinket

Det er vigtigt, at hele rejsen på tværs af flyselskaber er købt som én billet for at være dækket af ovenstående regler.

FAQ

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg mister min forbindelse i Amsterdam?

Henvend dig straks til KLM’s servicepersonale i lufthavnen. De skal vejlede dig om omlægning og hjælpe med praktiske forhold som mad, drikke og evt. overnatning.

Gælder EU’s kompensationsregler for alle KLM-afgange?

Ja, så længe du flyver fra eller til en EU-lufthavn med KLM, er du dækket af EU261. Amsterdam er således omfattet.

Hvor hurtigt skal jeg søge kompensation?

Du bør anmelde dit krav hurtigst muligt, men ifølge dansk praksis har du op til 3 år til at rejse kravet. Det anbefales dog at reagere, mens forløbet er frisk i hukommelsen.

Kan jeg få erstatning for ekstraudgifter under ventetid?

Du kan kræve rimelig kompensation for nødvendige udgifter til mad, drikke og evt. hotel for den forsinkelsestid, KLM har ansvaret for. Gem altid kvitteringer.

Hvad gælder, hvis jeg rejser videre med et andet selskab?

Hvis de videre flyvninger er del af samme billet, gælder kompensationsreglerne samlet. Hvis du selv har booket videre rejser særskilt, dækker EU-reglerne kun den forsinkede flystrækning.

Kan jeg søge kompensation selvom KLM tilbyder mig en ny flyafgang?

Ja, du kan stadig være berettiget til kompensation, hvis du ankommer mere end 3 timer forsinket til din endelige destination, uanset om du har fået ombookning.

Opsummering

Hvis du mister din flyforbindelse i Amsterdam med KLM, har du i mange tilfælde ret til kompensation efter EU261-reglerne, hvis du oplever mindst tre timers forsinkelse ved endelig ankomst. Størrelsen af kompensation afhænger af rejsens distance, men kan udgøre op til ca. 4.500 kr. i 2025. Husk at dokumentere hele forløbet og rette kravet direkte til KLM. Får du afslag, kan du klage til relevante myndigheder. Det er afgørende, at du har købt rejsen samlet på én billet for at udløse dine fulde rettigheder.

Scroll to Top