Kompensation fra KLM ved aflyst fly i Amsterdam er et væsentligt emne for danske forbrugere, der ofte rejser via Schiphol-lufthavnen. Aflysninger kan skabe både praktiske og økonomiske udfordringer, men flypassagerer er beskyttet af en række EU-regler. Denne artikel gennemgår dine rettigheder, dokumentationskrav, processen for at søge kompensation samt faktuelle svar på de mest udbredte spørgsmål.
Hvad siger EU-reglerne om kompensation ved aflyste fly?
Som passager på et fly fra eller til et EU-land – herunder også med flyselskaber som KLM – er du beskyttet af EU-forordningen EC 261/2004. Reglerne gælder, hvis:
- Du rejser fra en lufthavn i EU, eller
- Flyet drives af et EU-baseret flyselskab og ankommer til EU,
Aflyses dit fly fra Amsterdam, har du som regel ret til kompensation og praktisk hjælp – med undtagelse af omstændigheder, som ligger uden for flyselskabets kontrol, såsom ekstremt vejr eller sikkerhedstrusler.
Hvornår har du ret til kompensation fra KLM?
For at kunne få kompensation fra KLM ved aflyst fly i Amsterdam skal følgende krav være opfyldt:
- Du blev informeret om aflysningen mindre end 14 dage før den planlagte afgang.
- Årsagen til aflysningen var inden for flyselskabets kontrol (f.eks. tekniske problemer eller bemandingsmangel).
- Du havde en gyldig billet og var rettidigt checket ind.
Ved usædvanlige omstændigheder, der ligger uden for KLM’s ansvar, bortfalder kompensationsretten, men du har stadig krav på tilbagebetaling eller omlægning af rejsen samt forplejning, hvis du venter længe.
Hvor meget kan du få i kompensation?
Kompensationsbeløbene er klart defineret i EU-forordningens §7. Beløbene afhænger af flyrejsens længde:
- For rejser op til 1.500 km: 1.950 kr. (250 euro) pr. passager.
- For rejser mellem 1.500 og 3.500 km: 3.100 kr. (400 euro) pr. passager.
- For rejser over 3.500 km: 4.650 kr. (600 euro) pr. passager.
Du kan desuden have krav på refusion af billetprisen eller omlægning til en ny afgang – afhængig af, hvad du vælger.
Dokumentation og processens forløb
Hvis du vil søge kompensation fra KLM ved aflyst fly i Amsterdam, er det afgørende at gemme:
- Din billet og bookingbekræftelse
- Beskeder eller e-mails fra KLM om aflysningen
- Kvitteringer for udgifter til forplejning, transport eller hotel, hvis du har haft ekstraudgifter
Du skal herefter kontakte KLMs kundeservice og indsende en formel ansøgning om kompensation. Det kan gøres digitalt via flyselskabets hjemmeside. Ifølge de gældende regler i 2025 skal flyselskabet give dig svar inden for 30 dage.
Får du ikke svar eller bliver din ansøgning afvist?
Svarer KLM ikke på din henvendelse inden 30 dage, eller afslår de dit krav uden begrundet forklaring, kan du:
- Klager direkte til Trafikstyrelsen i Danmark, som kan hjælpe med at afgøre sager om flykompensation
- Anvende EU’s klageportal for flypassagerer
Klagen er gratis, men sagsbehandlingstiden kan være flere måneder. Du bør derfor først afsøge dialog og dokumentation med flyselskabet.
Rettigheder til forplejning og indkvartering under forsinkelse
Udover pengemæssig kompensation ved aflyst fly i Amsterdam, har du også krav på:
- Mad og drikke ved ventetid på mere end 2 timer
- Gratis adgang til telefonopkald eller e-mail
- Hotelophold og transport mellem lufthavn og hotel, hvis omlægning sker til dagen efter
Denne ret gælder, uanset om årsagen til aflysningen er undskyldelig.
Sådan søger du kompensationen
Processen for at søge kompensation fra KLM ved aflyst fly i Amsterdam:
- Saml al relevant dokumentation (flybilletter, beskeder, kvitteringer).
- Gå ind på KLM’s hjemmeside og find sektionen om kompensation for aflysninger.
- Udfyld ansøgningsformularen online og upload din dokumentation.
- Afvent skriftligt svar – ifølge reglen i 2025 maksimalt 30 dages svartid.
Gem kopier af al korrespondance i tilfælde af eventuel efterfølgende klagesag.
FAQ om kompensation fra KLM ved aflyst fly i Amsterdam
Har jeg altid ret til kompensation, hvis mit KLM-fly fra Amsterdam bliver aflyst?
Nej, ikke hvis aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder som vejrorienterede problemer, strejker blandt lufthavnspersonale eller sikkerhedstrusler.
Hvilken dokumentation skal jeg gemme?
Gem altid billet, bookingnummer, beskeder om aflysning, og kvitteringer for ekstra udgifter.
Kan jeg få kompensation og samtidig få refunderet billetten?
Ja, under visse omstændigheder har du både ret til kompensation og refusion, især hvis du fravælger omlægning til et alternativt fly.
Hvad gør jeg, hvis KLM afviser mit krav om kompensation?
Du kan klage til Trafikstyrelsen eller benytte en uafhængig europæisk klageportal. Dokumenter dit forløb og dit afviste krav for bedst sagsbehandling.
Hvor lang tid tager processen?
KLM skal som udgangspunkt svare inden 30 dage; klagebehandling hos myndighederne kan tage op til flere måneder.
Opsummering
Hvis dit KLM-fly bliver aflyst i Amsterdam, har du som udgangspunkt krav på kompensation, hvis aflysningen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder. Kompensationen kan være op til 4.650 kr. pr. passager afhængig af rute. Husk at samle al dokumentation og søg direkte hos flyselskabet. Svarer KLM ikke eller afslår dit krav, hjælper Trafikstyrelsen og EU’s klageportal. Vær opmærksom på også at udnytte dine rettigheder til forplejning og overnatning under eventuel ventetid.