Hvis du som dansk rejsende oplever, at din forbindelse i Dubai med Emirates går tabt, kan du have ret til kompensation under bestemte betingelser. Mange flypassagerer kender ikke deres rettigheder, selvom reglerne fastsætter tydelige rammer for, hvornår og hvordan man kan søge erstatning eller kompensation ved aflyste og forsinkede fly. Denne artikel giver dig et overblik over gældende danske og europæiske regler i 2025, og guider dig igennem processen for at søge kompensation fra Emirates ved mistet forbindelse i Dubai.
Hvornår har du ret til kompensation for mistet forbindelse i Dubai?
Som passager hos Emirates med en billet fra Danmark, vil du i nogle tilfælde være beskyttet af EU’s forordning 261/2004 om flypassagerers rettigheder. Denne lovgivning gælder, hvis din rejse starter fra en lufthavn i EU – herunder Danmark – uanset hvilket flyselskab du rejser med.
Betingelser for kompensation
- Din billet skal starte i et EU-land (f.eks. København).
- Billetten skal være booket som én samlet reservation (samme bookingnummer).
- Du skal have mistet forbindelsen i Dubai på grund af forsinkelse eller aflysning, der skyldes flyselskabets ansvar (f.eks. tekniske fejl, personalemangel).
- Hvis årsagen er “usædvanlige omstændigheder” – f.eks. ekstremt vejr eller politiske uroligheder – kan Emirates frasige sig ansvar.
Hvis din flyselskabsoverførsel i Dubai er mistet på grund af forhold nævnt ovenfor, kan du have ret til kompensation i henhold til EU-reglerne – også selvom Dubai ligger uden for EU. Er det Emirates eller et andet ikke-europæisk selskab, afhænger det af, at første flyvning startede i et EU-land.
Sådan søger du kompensation fra Emirates ved mistet forbindelse
Dokumentation og forberedelse
Det er afgørende, at du samler al relevant dokumentation, før du søger kompensation. Dette inkluderer:
- Kopi af dine boardingkort og billetter (samlet reservation).
- Skriftlig bekræftelse på forsinkelse eller aflysning fra Emirates.
- Kvitteringer for udgifter til forplejning, overnatning eller transport, hvis du har haft ekstraomkostninger.
Gem alle meddelelser og kvitteringer, da Emirates kan kræve dokumentation for hændelsesforløbet.
Henvendelse til Emirates
Du bør kontakte Emirates’ kundeservice og indgive en skriftlig klage. Henvendelsen bør indeholde følgende oplysninger:
- Dit navn og kontaktinformation.
- Flynummer og dato for rejsen.
- Beskrivelse af hændelsen og hvordan du mistede forbindelsen i Dubai.
- Dokumentation vedhæftet (billetter, kvitteringer osv.).
- Henvisning til EU 261/2004, hvis turen startede i Danmark eller et EU-land.
Flyvedtægtens artikel 7 fastsætter, at svaret bør gives indenfor rimelig tid (normalt op til 2 måneder). Hvis Emirates ikke svarer, eller du får afslag, kan du gå videre med en klage til myndighederne.
Danske og europæiske klagemuligheder
Hvis Emirates afviser kompensation, eller hvis behandlingen trækker ud, kan danske passagerer rette henvendelse til Trafikstyrelsen, som behandler klager om flypassagerrettigheder. For internationale sager samarbejder Trafikstyrelsen med tilsvarende EU-myndigheder.
Trafikstyrelsens proces
- Udfyld en klageformular på Trafikstyrelsens hjemmeside.
- Vedlæg dokumentation fra Emirates og andre relevante bilag.
- Trafikstyrelsen vurderer om kompensation er berettiget ifølge EU 261/2004.
- Der træffes en afgørelse, som flyselskabet er forpligtet til at efterleve inden for EU.
Hvis du har købt billetten som del af en pakkerejse (f.eks. gennem et rejsebureau), kan du endvidere have krav på kompensation eller ombooking gennem pakkerejseloven.
Hvad kan du have ret til i kompensation?
Beløb og ydelser
Efter EU 261/2004 er kompensationsbeløbene faste og afhænger af flyvningens længde:
- 250 euro (ca. 1.850 kr. i 2025) for flyvninger op til 1.500 km.
- 400 euro (ca. 2.950 kr.) for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km.
- 600 euro (ca. 4.425 kr.) for flyvninger over 3.500 km.
Hvis du mister din forbindelse i Dubai og ankommer til din endelige destination med mere end tre timers forsinkelse, kan du have krav på kompensation. Derudover kan du have ret til gratis mad, drikke, overnatning og transport til/fra hotel.
Særlige forhold med Emirates
Selvom Emirates ikke er baseret i EU, gælder EU-reglerne, hvis din rejse starter i EU-land – for eksempel fra København til Australien med mellemlanding i Dubai.
FAQ: Ofte stillede spørgsmål om kompensation fra Emirates ved mistet forbindelse i Dubai
Hvad gælder for billetter købt samlet over flere flyselskaber?
Hvis hele rejsen er på én samlet billet, og forbindelsen mistes på grund af forsinkelse, er det selskabet for første flyafgang, der har ansvaret. Er billetterne købt separat, er der sjældent ret til kompensation ved mistet forbindelse.
Hvor lang tid har jeg til at søge kompensation?
I Danmark kan krav mod flyselskaber gøres gældende op til 3 år efter rejsen, dog anbefales det at søge hurtigt, mens dokumentationen stadig er tilgængelig og forløbet klart.
Hvornår kan Emirates afvise krav på kompensation?
Emirates kan afvise krav, hvis forsinkelsen skyldes force majeure, såsom ekstremt vejr eller lufthavnslukninger, som falder udenfor selskabets kontrol. Tekniske problemer og personaleproblemer anses generelt ikke som usædvanlige omstændigheder.
Får jeg kun penge, eller også praktisk hjælp?
Selv hvis du ikke er berettiget til økonomisk kompensation, har du ret til gratis forplejning og overnatning efter bestemte regler, hvis du strandes i Dubai i længere tid mellem to flyafgange.
Hvad hvis jeg oplever mistet forbindelse uden for EU, men rejsen startede i EU?
EU-reglerne gælder for hele din rejse, hvis du starter i EU, også selvom forbindelsen mistes i et land som De Forenede Arabiske Emirater.
Vigtigste pointer om kompensation fra Emirates for mistet forbindelse i Dubai
- Som dansk rejsende er du beskyttet af EU-regler, hvis din rejse starter i Danmark eller et andet EU-land – uanset at Emirates ikke er et EU-selskab.
- Kompensation kan være op til 4.425 kr. (600 euro), hvis ankomstforsinkelsen overstiger 3 timer, og Emirates er ansvarlig.
- Du skal indsamle al relevant dokumentation og først forsøge direkte kontakt med Emirates.
- Får du ingen eller utilfredsstillende respons, kan du klage til Trafikstyrelsen.
- Selv ved afvist kompensation har du krav på praktisk hjælp fra Emirates under forsinkelsen.
Med korrekt dokumentation og kendskab til reglerne øger du dine chancer for kompensation, hvis du mister en vigtig flyforbindelse i Dubai med Emirates.