Kompensation fra British Airways ved aflyst morgenfly

Når et morgenfly med British Airways bliver aflyst, kan det forstyrre både ferie- og forretningsrejser markant. Som dansk forbruger har du rettigheder, hvis din afgang er aflyst, og du kan i mange tilfælde have krav på kompensation. Denne artikel gennemgår, hvordan du søger kompensation fra British Airways for et aflyst morgenfly ud fra gældende EU-regler og danske forhold i 2025.

Hvad siger reglerne om kompensation ved aflyste fly?

Hvis dit fly med British Airways bliver aflyst, er dine rettigheder fastlagt via EU-forordning 261/2004 – en ordning, som også gælder for danske forbrugere, selvom Storbritannien er trådt ud af EU. British Airways er stadig underlagt reglerne, hvis din rejse starter fra en EU-lufthavn, herunder danske lufthavne.

Som udgangspunkt har du krav på:

  • Omlægning til en ny afgang eller refundering af billetten
  • Ret til forplejning og eventuel hotelovernatning ved ventetid
  • Kompensation i kontanter – afhænger af flyets distance og årsagen til aflysningen

Hvornår har du ret til kompensation?

Der er specifikke betingelser, der skal være opfyldt, før du kan få kompensation fra British Airways ved et aflyst morgenfly:

  • Afgangen skal være fra en EU-lufthavn, eller flyet skal opereres af et EU-luftfartsselskab
  • Aflysningen skal være meddelt mindre end 14 dage før afgang
  • Forsinkelsen ved ankomst på ombooket fly skal være mere end 2 timer for at have krav på kontant kompensation
  • Aflysningen må ikke skyldes “ekstraordinære omstændigheder” (f.eks. voldsomt vejr eller lufthavnslukning)

Opfylder din sag disse krav, kan du i 2025, afhængig af flyets længde, have ret til op til 4.500 kroner pr. passager i kompensation.

Sådan søger du kompensation fra British Airways

Trin 1: Dokumentér din sag

Samle al relevant dokumentation:

  • Din bookingbekræftelse og billet
  • Information om den aflyste afgang (fx sms’er eller mails fra British Airways)
  • Eventuelle kvitteringer for ekstraudgifter (fx mad eller hotelovernatning)

Trin 2: Kontakt British Airways

Udfyld reklamationsformularen på British Airways’ officielle hjemmeside. For at sikre din sag behandles korrekt, skal du inkludere:

  • Samtlige billetter og referencenumre
  • Detaljeret beskrivelse af hændelsen
  • Krav om kompensation i henhold til EU 261/2004

Trin 3: Vent på svar

British Airways skal ifølge EU-reglerne behandle din klage inden for rimelig tid, ofte senest 1-2 måneder. Bevar al korrespondance for at kunne dokumentere eventuel ventetid.

Trin 4: Klage til ekstern instans

Hvis British Airways afviser dit krav eller lader være med at svare, kan du i 2025 klage til Trafikstyrelsen, som er dansk tilsynsmyndighed. Klagen indgives digitalt på styrelsens hjemmeside. Ved uenighed kan du også tage sagen til Forbrugerklagenævnet.

Ekstra rettigheder ved aflyst morgenfly fra British Airways

Som passager kan du i visse tilfælde få dækket ekstra udgifter udover selve kompensationen. Det gælder fx:

  • Forplejning (måltider og drikkevarer) under ventetid
  • Hotelovernatning, hvis du skal vente til næste dag
  • Transport mellem lufthavn og hotel

Gem altid kvitteringer, da disse skal indsendes for at få refusion.

Hvornår gælder der ikke krav på kompensation?

British Airways kan afvise kompensation, hvis aflysningen skyldes:

  • Ekstraordinære omstændigheder uden for selskabets kontrol (fx terrortrusler, kraftigt uvejr, pandemisk nedlukning)
  • Strejke blandt lufthavnspersonale

Men interne forhold som tekniske fejl eller bemandingsproblemer berettiger normalt til kompensation.

Beløbets størrelse – hvor meget kan du få?

Ifølge de gældende regler i 2025 afhænger kompensationen af rejsens distance:

  • Op til 1.500 km: ca. 1.900 kroner pr. passager
  • Mellem 1.500 og 3.500 km: ca. 3.000 kroner pr. passager
  • Mere end 3.500 km: ca. 4.500 kroner pr. passager

Bemærk, at kompensation udbetales direkte til den rejsende – ikke til den person, der har booket rejsen.

Hvordan håndteres børn og medrejsende?

Børn, der har betalt billet eller afgift, har samme krav på kompensation som voksne. Det er vigtigt at oplyse alle passagerers navne og bookingnumre, når kravet indsendes. Ved grupperejser skal én person typisk stå for at indgive krav på vegne af alle.

FAQ: Ofte stillede spørgsmål om kompensation fra British Airways ved aflyst morgenfly

Hvilke dokumenter skal jeg bruge for at søge kompensation?

Du skal bruge bookingbekræftelse/billet, besked om aflysning fra British Airways og evt. kvitteringer for afholdte udgifter.

Hvor lang tid har jeg til at indsende et krav?

Du bør indsende dit krav snarest, men der gælder en forældelsesfrist på 3 år fra flydatoen, jf. dansk ret.

Gælder reglerne også for indenrigsfly i Danmark?

Ja, så længe flyet opereres af British Airways, og du rejser fra en dansk lufthavn, gælder kompensationsreglerne.

Kan jeg få både kompensation og refusion?

Du kan få kompensation for ulejligheden, og samtidig få refunderet billetten, hvis du fravælger omlægning til andet fly.

Hvad kan jeg gøre, hvis British Airways afviser mit krav?

Du kan klage til Trafikstyrelsen eller tage sagen videre til Forbrugerklagenævnet, hvis du ikke opnår enighed med selskabet.

Opsummering

Som dansk forbruger har du gode rettigheder ved aflysninger, også når det gælder morgenfly fra British Airways. Hvis dit fly bliver aflyst med kort varsel, kan du have krav på kompensation – ofte flere tusinde kroner per person. Det er vigtigt at dokumentere alt og gøre krav gældende hurtigst muligt. Ved uenighed kan du få hjælp af de danske myndigheder. Kendskab til reglerne gør det nemmere at få den kompensation, du er berettiget til i 2025.

Scroll to Top