Kompensation fra British Airways for aflysning i København

Flyaflysninger kan skabe store frustrationer og ofte økonomiske tab for de rejsende. Rejser du med British Airways fra København, og bliver dit fly aflyst, har du som dansk forbruger ret til kompensation efter gældende EU-regler. Det er derfor vigtigt at kende dine rettigheder og muligheder for at søge kompensation, hvis uheldet er ude.

Hvad har du krav på ved aflysning af fly fra København?

Siden 2004 har EU-forordning 261/2004 sikret passagerers rettigheder ved aflysninger og væsentlige forsinkelser. Ordningen gælder for alle fly, der afgår fra en lufthavn i EU, herunder København, uanset om flyselskabet er europæisk eller ej. British Airways er derfor omfattet af disse regler på ruter fra Danmark.

Hvis dit fly med British Airways fra København bliver aflyst, kan du som udgangspunkt have ret til kompensation samt refusion eller omlægning af rejsen. Det gælder dog kun, hvis aflysningen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder, som f.eks. ekstreme vejrforhold, sikkerhedsrisici eller strejke blandt lufthavnspersonale.

Hvornår kan du få kompensation?

Kompensation kan blive udbetalt, hvis

  • Du bliver informeret om aflysningen mindre end 14 dage før afgang
  • Årsagen til aflysningen ikke kan henføres til usædvanlige omstændigheder
  • Du skulle have fløjet fra eller til en EU-lufthavn med British Airways

Kompensationen afhænger af flyvningens distance:

  • Op til 1.500 km: 250 euro (ca. 1.860 kr. i 2025)
  • Mellem 1.500 og 3.500 km: 400 euro (ca. 2.970 kr.)
  • Over 3.500 km: 600 euro (ca. 4.460 kr.)

Øvrige rettigheder ved flyaflysning

Ud over selve kompensationen har du som udgangspunkt krav på:

  • Refusion af billetten eller en ombookning til en senere afgang
  • Forplejning, hvis ventetiden bliver lang (måltider, snacks, drikkevarer)
  • Mulighed for gratis opkald/e-mails, hvis du skal kontakte pårørende eller ændre reservationer
  • Hotelovernatning og transport til/fra hotellets, hvis det er nødvendigt med overnatning

Sørg altid for at gemme kvitteringer for eventuelle udlæg, som hotel eller mad ved ventetid, da disse kan refunderes.

Sådan søger du kompensation fra British Airways

Hvis du vil søge kompensation fra British Airways for en aflysning i København, anbefales følgende fremgangsmåde:

  1. Indsaml dokumentation
    • Gem din flybillet, boardingkort og evt. bekræftelse på aflysningen
    • Notér flynummer og oplysninger om tidspunktet for aflysningen
    • Sørg for kvitteringer for eventuelle udlæg
  2. Kontakt British Airways direkte
    • Anvend selskabets officielle kontaktformular til kompensationskrav
    • Oplys alle relevante informationer og vedhæft dokumentationen
  3. Afvent svar
    • Flyveselskabet skal senest svare inden for 30 dage
    • Afviser selskabet dit krav, kan du klage videre til Trafikstyrelsens RejseAnkenævn

Hvornår har du ikke krav på kompensation?

Der er visse situationer, hvor du ikke har ret til kompensation, selv om dit fly er aflyst:

  • Hvis du er informeret om aflysningen mere end 14 dage før afgang
  • Hvis aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder, som selskabet ikke kan kontrollere
  • Hvis du selv har afbestilt eller ændret rejsen

Det vurderes konkret, om årsagen til aflysningen ligger uden for selskabets kontrol. Eksempler på usædvanlige omstændigheder kan være voldsomme vejrfænomener, pludselige sikkerhedstrusler, eller strejker blandt lufthavnens personale. Tekniske fejl på flyet anses derimod normalt ikke som usædvanlige, og giver som udgangspunkt ret til kompensation.

Kan du få yderligere erstatning?

Kompensation efter EU-forordningen dækker ikke alle potentielle tab, såsom tabte feriedage eller ekstraudgifter udover billetprisen. Hvis du lider større økonomiske tab som følge af aflysningen, kan du i visse tilfælde have ret til at kræve yderligere erstatning, men dette vil altid bero på en konkret vurdering af dine dokumenterede tab. Forbrugere anbefales at dokumentere alle udgifter nøje og rådgive sig med relevante forbrugerinstanser.

FAQ – Kompensation fra British Airways for aflysning i København

Hvornår har jeg ret til kompensation?

Du har ret til kompensation, hvis dit British Airways-fly blev aflyst mindre end 14 dage før afgang, og aflysningen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder uden for selskabets kontrol.

Hvordan beregnes kompensationen?

Kompensationens størrelse afhænger af flyvningens distance: op til 1.500 km = 250 euro; mellem 1.500 og 3.500 km = 400 euro; over 3.500 km = 600 euro. Beløbene udbetales i danske kroner efter den aktuelle eurokurs i 2025.

Hvad gør jeg, hvis British Airways afviser mit krav?

Hvis et krav afvises, kan du klage til Trafikstyrelsen eller RejseAnkenævnet, som kan træffe afgørelse i sagen.

Hvor lang tid har jeg til at klage?

Du har normalt op til 3 år til at indgive krav om kompensation i Danmark, men det anbefales at gøre det hurtigst muligt efter aflysningen.

Kan jeg få kompensation for andre udgifter?

Udover standardkompensationen kan du få refunderet rimelige udgifter til mad, hotel og transport, hvis British Airways ikke selv har tilbudt dette under ventetiden.

Opsummering

Som passager på British Airways med afgang fra København har du klare og omfattende rettigheder ved flyaflysning ifølge EU’s forordning 261/2004. Kompensation kan ligge mellem 1.860 og 4.460 kroner afhængigt af rejsens længde. Husk at gemme alle billetter og kvitteringer, søg kompensation direkte hos selskabet, og klag videre til relevante myndigheder ved afvisning. Overhold tidsfristerne og dokumentér alle udgifter grundigt for at styrke dit krav som forbruger.

Scroll to Top