Kompensation fra Air France for forsinket fly under strejke

Forsinkelser på flyrejser kan være frustrerende – særligt hvis de skyldes strejke hos et selskab som Air France. Mange danske forbrugere er usikre på, om de har ret til kompensation i sådanne situationer. Her får du et samlet overblik over reglerne, dine muligheder og hvordan du søger kompensation for forsinket fly under strejke hos Air France.

Hvad siger reglerne om kompensation ved flyforsinkelse på grund af strejke?

Europæiske regler beskytter flypassagerer, hvis deres flyrejse bliver væsentligt forsinket. Den centrale lovgivning er EU Forordning 261/2004, som gælder i hele EU, også for afgange med Air France fra eller til danske lufthavne.

Reglerne fastslår, at du kan have krav på kompensation, hvis:

  • dit fly er forsinket med mindst 3 timer ved ankomst til slutdestinationen
  • du rejste fra en EU-lufthavn, eller med et EU-luftfartsselskab til en EU-lufthavn
  • forsinkelsen ikke skyldes ekstraordinære omstændigheder

Strejker opdeles i to kategorier:

  • Intern strejke: Når ansatte hos flyselskabet (for eksempel piloter eller kabinepersonale) strejker.
  • Ekstern strejke: Når tredjepart (for eksempel lufthavnspersonale eller flyveledere) strejker.

EU-Domstolen har slået fast, at interne strejker som udgangspunkt ikke regnes som ekstraordinære omstændigheder. Dermed kan du have ret til kompensation, hvis Air France-forsinkelsen skyldes intern strejke. Ved eksterne strejker kan flyselskabet dog afvise kompensation.

Sådan søger du kompensation fra Air France for forsinket fly under strejke

1. Indsamling af relevant dokumentation

For at søge kompensation skal du kunne dokumentere:

  • flynummer og rejsedato
  • boardingkort eller billet
  • faktiske afgangs- og ankomsttidspunkter
  • årsagen til forsinkelsen, hvis du har fået den oplyst

Gem også korrespondance med flyselskabet, f.eks. beskeder eller e-mails om flyaflysning eller forsinkelse.

2. Send din kompensationsanmodning til Air France

Send en skriftlig anmodning om kompensation til Air France via deres officielle kontaktformular eller kundeservice. Forklar kort:

  • hvad der skete (forsinkelse grundet strejke)
  • hvornår du ankom
  • hvilken kompensation du mener, du har krav på – se næste afsnit for beløb

Gør krav på eventuel forplejning/refusion af udgifter under ventetiden, hvis dette var aktuelt.

3. Hvilke beløb kan du have krav på?

Kompensationsbeløbet afhænger af flyvningens distance:

  • Flyvninger på op til 1.500 km: 2.250 kr.
  • Flyvninger inden for EU over 1.500 km og øvrige mellem 1.500-3.500 km: 3.600 kr.
  • Flyvninger på over 3.500 km (uden for EU): 5.400 kr.

Beløbene ovenfor gælder pr. passager og er gældende per 2025. Du kan også kræve kompensation for rimelige udgifter til måltider, forfriskninger eller overnatning, hvis dette var nødvendigt under ventetiden.
Bemærk, at kompensation ikke er fradragsberettiget.

Hvornår kan Air France afvise kompensation ved strejke?

Air France kan afvise din kompensationsanmodning, hvis forsinkelsen skyldtes forhold, de ikke har kontrol over – f.eks. strejker blandt lufthavnspersonale eller flyveledere (eksterne strejker). Her vurderes det individuelt, hvem der har været årsag til strejken og om Air France har gjort alt for at minimere generne for passagererne.

Air France kan også afvise krav, hvis der forelå dokumenterede ekstraordinære omstændigheder som voldsomt vejr, politisk uro eller terrortrussel.

Hvis Air France afviser din kompensationsanmodning

Hvis du får afslag, har du følgende muligheder:

  • Klage til Trafikstyrelsen i Danmark, hvis du mener, at afslaget ikke følger reglerne.
  • Ankende til domstolene (småsagsproces), hvis du ønsker at gå videre efter Trafikstyrelsens behandling.

Vær opmærksom på, at klagen bør indgives senest 2 år efter den forsinkede flyvning ifølge dansk forældelseslov.

FAQ om kompensation fra Air France ved forsinket fly under strejke

Hvornår har jeg ret til kompensation for forsinket fly under strejke?

Du har typisk ret til kompensation, hvis forsinkelsen skyldes intern strejke hos Air France, og flyet ankom mindst 3 timer forsinket. Ved eksterne strejker kan kompensationen afvises.

Hvilken dokumentation skal jeg bruge ved ansøgning om kompensation?

Du skal bruge flybillet, boardingkort og dokumentation for forsinkelsen (fx e-mail fra Air France). Skriv også ned, hvad du har fået oplyst om årsagen til forsinkelsen.

Hvor meget kan jeg få i kompensation?

Beløbet afhænger af flyvningens distance og varierer fra 2.250 kr. til 5.400 kr. pr. passager (2025-niveau).

Hvad gør jeg, hvis Air France afviser mit krav?

Du kan klage til Trafikstyrelsen, som vurderer, om flyselskabet har ret i afslaget. Ellers kan du gå videre til domstolene.

Hvad hvis jeg har haft ekstraudgifter pga. ventetiden?

Du kan kræve dækning for rimelige udgifter til mad, drikke og overnatning under ventetiden. Gem kvitteringer til dokumentation.

Opsummering

Som dansk forbruger giver EU-lovgivningen gode muligheder for at få kompensation fra Air France ved forsinkede fly under intern strejke. Vær opmærksom på, at eksterne strejker ikke nødvendigvis udløser kompensation. Gem al dokumentation, søg kompensation skriftligt og klag til relevante myndigheder, hvis dit krav afvises. Beløbene ligger i 2025 mellem 2.250 og 5.400 kr. pr. passager, afhængigt af flyvningens længde. Bekend dig med tidsfrister og processer for at sikre dine rettigheder som passager.

Scroll to Top