Kan du få kompensation ved dårligt vejr?

Forsinkelser og aflysninger på grund af dårligt vejr er en velkendt udfordring for flyrejsende. Mange danske forbrugere stiller sig selv spørgsmålet: Kan du få kompensation ved dårligt vejr? Det er især relevant, fordi flyselskabernes informationsniveau og håndtering ofte varierer. Denne artikel giver et klart overblik over danske regler og muligheder for kompensation i 2025, når vejret sætter en kæp i hjulet for dine rejseplaner.

Hvornår gælder retten til kompensation ved flyforsinkelse?

Under EU’s forordning 261/2004, som også gælder i Danmark i 2025, har passagerer ret til kompensation ved flyforsinkelser og aflysninger – men med visse undtagelser. For at få erstatning skal:

  • Du have en gyldig billet og være rettidigt checket ind.
  • Flyvningen starte fra en lufthavn i EU – eller ankomme til EU med et EU-baseret flyselskab.
  • Der være tale om en forsinkelse på mindst 3 timer ved ankomsten, eller en aflysning mindre end 14 dage før afgang.

Dog er der undtagelser – og “ekstraordinære omstændigheder” er særligt relevante ved dårligt vejr.

Hvad betyder “ekstraordinære omstændigheder” ved dårligt vejr?

Flypassagerforordningen fritager flyselskaberne for kompensationspligt, hvis forsinkelsen eller aflysningen skyldes “ekstraordinære omstændigheder”, som flyselskabet ikke har indflydelse på. Dårligt vejr – f.eks. kraftig tåge, storm, lyn og torden, eller isslag – opfattes som en sådan omstændighed, hvis det reelt umuliggør sikker flyvning.

Sagen skal vurderes konkret, og flyselskabet skal kunne dokumentere, at vejret var usædvanligt og at det ikke var muligt at gennemføre flyvningen sikkert. Hvis der fx er tale om almindelig regn, som ikke hindrer flydrift, kan flyselskabet ikke nødvendigvis bruge dårligt vejr som grundlag for at undlade kompensation.

Retten til forplejning og assistance ved forsinkelse

Selvom du oftest ikke har krav på økonomisk kompensation ved dårligt vejr, har du fortsat nogle rettigheder som flypassager:

  • Hvis din afgang er forsinket mere end 2 timer (på kortdistancer), har du ret til gratis måltider og drikkevarer.
  • Du skal tilbydes mulighed for gratis telefonopkald eller e-mail.
  • Ved længere ventetider, eller hvis afgangen bliver udskudt til næste dag, skal flyselskabet tilbyde hotelovernatning samt transport til og fra hotellet.

Det gælder uanset årsagen til forsinkelsen, også ved dårligt vejr.

Kompensation – hvad kan du få, og hvornår?

Erstatning (kompensation), typisk mellem 1.800 og 4.300 kr. (2025), udbetales kun hvis forsinkelsen eller aflysningen skyldes forhold, som flyselskabet selv har ansvar for – eksempelvis tekniske fejl eller manglende bemanding. Ved dårligt vejr vil kompensation som udgangspunkt ikke blive udbetalt, fordi vejret betragtes som en udefrakommende faktor.

Du kan dog have krav på refusion af din billet eller omlægning af rejsen, hvis dit fly er aflyst.

Sådan søger du hjælp som forbruger

Oplever du forsinkelser eller aflysninger:

  • Spørg altid, hvad årsagen er. Flyselskabet skal give dig en klar og skriftlig forklaring.
  • Indsaml dokumentation – fx sms/email-notifikationer eller billeder fra lufthavnens opslagstavler.
  • Kontakt flyselskabet skriftligt for at indsende krav om forplejning, hotel eller kompensation.
  • Hvis du får afslag og er uenig, kan du klage videre til Trafikstyrelsen eller Forbruger Europa (for rejser i EU).

Det er vigtigt at handle hurtigt og overholde eventuelle frister. Gem alle kvitteringer på dine udlæg.

FAQ: Ofte stillede spørgsmål om kompensation ved dårligt vejr

Kan jeg nogensinde få kompensation, hvis flyet er forsinket på grund af dårligt vejr?

I de fleste tilfælde nej. Hvis dårligt vejr gør det uforsvarligt eller umuligt at flyve, anses det som en ekstraordinær omstændighed, hvor flyselskabet er fritaget for kompensation. Kravet gælder kun, hvis flyselskabet kunne have undgået forsinkelsen.

Har jeg krav på hotel og forplejning, selvom kompensation ikke gælder?

Ja. Du har ret til nødvendig forplejning og indkvartering ved længere forsinkelser, også når årsagen er dårligt vejr.

Kan jeg få refunderet min billet, hvis mit fly aflyses i sidste øjeblik pga. vejret?

Ja. Hvis dit fly aflyses, har du altid ret til enten at få pengene tilbage for din billet eller få omlagt din rejse til en senere flyvning.

Hvordan dokumenterer jeg, at forsinkelsen skyldes dårligt vejr?

Bed om skriftlig dokumentation fra flyselskabet. Du kan også bruge mediernes vejrarkiver eller lufthavnens egne officielle oplysninger som bevis.

Hvor kan jeg klage, hvis jeg er uenig i flyselskabets afgørelse?

Du kan klage til Trafikstyrelsen eller til Forbruger Europa, hvis din rejse har relation til et andet EU-land.

Opsummering

Selvom det kan være frustrerende, har du som udgangspunkt ikke ret til økonomisk kompensation ved forsinkelser og aflysninger forårsaget af dårligt vejr. Flyselskaberne er i sådanne tilfælde oftest beskyttet af regler om “ekstraordinære omstændigheder”. Til gengæld har du solidt krav på praktisk hjælp: forplejning, kommunikation, overnatning og refundering af billetten. Det er vigtigt at kende sine rettigheder og handle hurtigt for at få den hjælp, du har krav på som dansk forbruger. Brug altid dokumentation – og klag videre, hvis du er uenig i afgørelsen.

Scroll to Top