Hvornår kan en kompensationstjeneste hjælpe ved gamle sager

Mange danskere oplever, at et fly bliver forsinket eller aflyst, og ønsker efterfølgende at søge kompensation. Men hvornår kan man få hjælp fra en kompensationstjeneste til en gammel sag, og hvad bør man være opmærksom på som forbruger? Her får du overblik over regler, tidsfrister og muligheder for at få kompensation – også når sagen ikke er helt ny.

Hvad siger reglerne om kompensation ved flyforsinkelser og aflysninger?

For rejsende fra Danmark gælder EU-forordning 261/2004, som beskytter flypassagerers rettigheder ved forsinkelse, aflysning eller boardingafvisning. Reglerne gælder for flyrejser, der enten afgår fra en EU-lufthavn eller ankommer til en EU-lufthavn med et EU-flyselskab. Passagerer kan have krav på kompensation, hvis forsinkelsen overstiger tre timer, eller hvis flyet aflyses uden tilstrækkeligt varsel. Beløbet varierer fra 250 til 600 euro (ca. 1.850 til 4.450 kr. i 2025) afhængig af rejsens længde.

Hvilke sager kan en kompensationstjeneste hjælpe med?

Kompensationstjenester specialiserer sig i at håndtere krav, hvor rejsende har haft problemer med forsinkelse eller aflysning. De kan bistå i følgende situationer:

  • Sagen handler om en flyrejse dækket af EU261-reglerne
  • Der er tale om en gratis eller betalt rejse med både rutefly og lavprisselskaber
  • Du har forsøgt at klage til flyselskabet uden at få medhold eller svar

Det centrale er, at der skal være dokumentation for både reservation, boarding og kommunikation med flyselskabet.

Forældelsesfrister: Hvor gammel må sagen være?

I Danmark gælder de almindelige forældelsesregler, som fastsætter, hvor lang tid efter flyrejsen man kan gøre krav gældende overfor et flyselskab. I 2025 gælder en forældelsesfrist på 3 år fra den dag, hvor flyet skulle være afgået. Efter denne periode mister man som udgangspunkt retten til kompensation. Kompensationstjenester kan derfor kun hjælpe med sager, hvor kravet ikke er forældet. Det er derfor vigtigt at reagere hurtigt, hvis flysagen trækker ud.

Hvornår kan fristen blive længere eller kortere?

Hvis du først senere bliver opmærksom på muligheden for kompensation, kan forældelsesfristen i visse tilfælde udstrækkes, hvis flyselskabet har givet misvisende information. Dette sker dog sjældent og kræver konkret dokumentation. Generelt gælder 3-årsfristen meget strengt.

Krav til dokumentation ved gamle sager

Jo længere tid, der går, desto vigtigere er det med god dokumentation. For at en kompensationstjeneste kan hjælpe, skal du som minimum kunne fremlægge:

  • Bookingbekræftelse og billet
  • Boardingkort eller anden bevis for check-in
  • Kvittering for betaling (hvis relevant)
  • Evt. korrespondance med flyselskabet om forsinkelsen eller aflysningen

Kompensationstjenester vurderer fra sag til sag, om dokumentationen er tilstrækkelig til at føre kravet igennem.

Hvornår giver det mening at bruge en kompensationstjeneste?

Ved gamle sager kan det være sværere selv at få medhold direkte hos flyselskabet, blandt andet fordi personale kan have skiftet eller sagsakter ikke længere er tilgængelige. En kompensationstjeneste har ekspertise i at argumentere overfor flyselskaberne og kender procedurerne for at indhente oplysninger og dokumentation. Specielt hvis du tidligere har fået afslag eller intet svar fra flyselskabet, kan det være relevant at lade en professionel tage over, så sagen får ny fremdrift – forudsat at forældelsesfristen på 3 år ikke er overskredet.

Begrænsninger – hvornår kan en gammel sag ikke behandles?

  • Hvis forældelsesfristen på 3 år er overskredet
  • Manglende dokumentation på rejsen og hændelsen
  • Særlige omstændigheder, fx ekstreme vejrforhold, hvor flyselskabet ikke er ansvarlig
  • Hvis flyet ikke falder ind under EU’s kompensationsregler (fx ved afgang udenfor EU med ikke-EU-selskab)

Kompensationstjenester tager desuden ofte forbehold for at hjælpe med sager, hvor der har været konflikt eller mægling fra tredjeparter (fx Forbrugerklagenævnet) uden resultat, da disse kan være sværere at genoptage.

Hvilke muligheder har du som forbruger, hvis flyselskabet afviser dit krav?

Hvis flyselskabet ikke anerkender dit krav, kan du fortsat få hjælp via en kompensationstjeneste. Alternativt kan du klage til relevante myndigheder, fx Trafikstyrelsen eller Forbrugerklagenævnet, hvis sagen opfylder deres betingelser. Myndighederne træffer imidlertid ikke afgørelse om udbetaling af penge, men vejleder eller mæglede ofte i sagen. Kompensationstjenester kan i nogle tilfælde gå videre til inkasso eller småsagsproces på dine vegne, men det gælder primært, hvis der fortsat er dokumentation og kravet ikke er forældet.

Hvad koster det at få hjælp til gamle sager?

Kompensationstjenester tilbyder ofte at tage sager op uden forudgående betaling og tager i stedet en procentdel af den kompensation, der eventuelt udbetales. Du betaler altså som regel kun, hvis sagen vindes. Andelen ligger typisk mellem 20-35 % af kompensationsbeløbet, men kan variere. Prisen afhænger dog ikke af, hvor gammel sagen er, men om den kan gennemføres.

FAQ – Ofte stillede spørgsmål om kompensationstjenester og gamle sager

Hvor gammel må min sag være for at få hjælp til kompensation?

Du har som udgangspunkt 3 år fra flyafgangen til at indgive krav under danske regler i 2025. Herefter kan det være for sent, og kompensationstjenester kan ikke hjælpe.

Hvilken dokumentation skal jeg bruge?

Du skal bruge bookingbekræftelse, boardingkort og gerne bevis på betaling samt eventuel kommunikation med flyselskabet om hændelsen.

Skal jeg have forsøgt selv først?

Du skal som udgangspunkt først have henvendt dig til flyselskabet selv. Hvis de afviser eller ikke reagerer, kan en tjeneste tage over.

Gælder reglerne også ved mellemlandinger udenfor EU?

EU-reglerne gælder, hvis flyet afgår fra en EU-lufthavn, eller lander i EU med et flyselskab fra EU – også ved mellemlandinger, så længe du ikke selv har booket separate billetter.

Kan jeg få hjælp, hvis flyselskabet er gået konkurs?

Kompensation er desværre sjældent mulig, hvis flyselskabet er konkurs. Kravene går til konkursboet, og der vil ofte ikke være midler.

Opsummering

Hvis du har haft en forsinket eller aflyst flyrejse, og ikke nåede at søge kompensation med det samme, kan en kompensationstjeneste være en hjælp – så længe sagen ikke er over 3 år gammel og du har dokumentationen på plads. Som forbruger er det vigtigt at kende og overholde forældelsesfristen, samle relevant dokumentation og handle hurtigt ved afslag fra flyselskabet. Vurder nøje mulighederne, hvis du ønsker professionel hjælp til ældre sager om flykompensation.

Scroll to Top