Hvornår kan du få kompensation ved tekniske fejl?

Tekniske fejl er en af de hyppigste årsager til flyforsinkelser og aflysninger, og som dansk forbruger kan du i visse tilfælde have ret til kompensation. At navigere i flyselskabernes regler og forstå, hvornår du kan få udbetalt kompensation for tekniske fejl, kan dog være en udfordring. Her får du klar og opdateret viden om dine rettigheder, og hvad du skal være opmærksom på, når du vil søge kompensation ved tekniske problemer med dit fly.

Hvad siger EU-reglerne om kompensation ved tekniske fejl?

Danske forbrugere er dækket af EU-forordning 261/2004, som gælder for flyrejser, der enten afgår fra en EU-lufthavn eller ankommer til EU med et EU-baseret flyselskab. Ifølge reglerne skal flyselskaber udbetale kompensation ved forsinkelser på mindst 3 timer, aflysning eller boardingafvisning, med mindre der foreligger såkaldte ”usædvanlige omstændigheder”.

Indtil 2025 var spørgsmålet om tekniske fejl omfattet af megen tvivl, men i dag fastslår gældende EU-praksis, at almindelige tekniske fejl faktisk ikke udgør usædvanlige omstændigheder – medmindre der er tale om eksterne hændelser, som flyselskabet ikke har indflydelse på (f.eks. sabotage, skader forårsaget af terror eller produktionsfejl anerkendt af producenten).

Hvornår har du ret til kompensation ved tekniske fejl?

Du kan som udgangspunkt få kompensation, hvis dit fly aflyses eller er mere end tre timer forsinket på grund af en teknisk fejl, og denne fejl kan henføres til almindelig drift, slid eller vedligeholdelse. Følgende kriterier skal være opfyldt:

  • Din flyvning er dækket af EU-forordning 261/2004.
  • Forsinkelsen ved ankomst er 3 timer eller mere, eller flyet er aflyst.
  • Den tekniske fejl er ikke en følge af ekstraordinære omstændigheder uden for flyselskabets kontrol, som f.eks. strejke blandt lufthavnspersonale, ekstreme vejrforhold eller fabriksfejl på flytypen.

Kompensationsbeløbet afhænger af flyvningens længde og kan i 2025 udgøre mellem 1.860 DKK og 4.500 DKK per person.

Hvad er “usædvanlige omstændigheder” ved tekniske fejl?

For at undgå kompensation skal flyselskabet dokumentere, at den tekniske fejl skyldes forhold uden for deres almindelige kontrol. Dette kan være:

  • Fabrikationsfejl eller skjulte fejl, som flyproducenten officielt har advaret imod
  • Eksterne hændelser som lynnedslag, fugleindtrængning eller sabotage
  • Sikkerhedsrelaterede hændelser, hvor myndigheder har grebet ind

Almindeligt slid, nødvendigt vedligehold eller akutte deledefekter anses ikke som usædvanlige omstændigheder. Her har du krav på kompensation.

Sådan søger du kompensation ved tekniske fejl

Hvis du oplever en forsinkelse eller aflysning og har mistanke om, at det skyldes en teknisk fejl, bør du gøre følgende:

  • Få så præcis en forklaring som muligt fra flyselskabet om forsinkelsens eller aflysningens årsag
  • Gem din billet, boardingkort og eventuel skriftlig information fra flyselskabet
  • Send en skriftlig klage til flyselskabet med henvisning til EU-forordning 261/2004, hvis du ikke får automatisk kompensation
  • Modtager du afslag, kan du tage sagen videre til Trafikstyrelsen eller gå rettens vej

I praksis har du som forbruger bevisbyrden for, at din rejse var berettiget til kompensation. Det kan derfor være en fordel at indsamle så meget dokumentation som muligt allerede under rejsen.

Hvilke dokumenter skal du bruge?

For at styrke din sag bør du indsamle følgende materialer, hvis du vil søge kompensation:

  • Kopi af rejsebilletten og boardingkort
  • Meddelelser fra flyselskabet om forsinkelsen/aflysningen
  • Evt. billeder af opslag/skærme med information om flystatus
  • Kvitteringer for eventuelle ekstraudgifter i ventetiden (mad, drikke, overnatning)

Hvornår kan flyselskabet afvise kompensation?

Et flyselskab kan lovligt afvise at betale kompensation, hvis:

  • Den tekniske fejl skyldes eksterne og dokumenterbare usædvanlige omstændigheder
  • Du informeres om aflysning mindst 14 dage inden afrejse
  • Du tilbydes en alternativ flyafgang med minimal forsinkelse i forhold til din oprindelige rejseplan

Hvis du er i tvivl om sagens udfald, kan du altid klage til Trafikstyrelsen, som tager stilling til, om afvisningen er berettiget.

FAQ om kompensation ved tekniske fejl

Hvornår har jeg ret til kompensation for teknisk fejl?

Du har ret til kompensation, hvis dit fly er forsinket 3 timer eller mere, eller bliver aflyst på grund af almindelige tekniske fejl, der ikke skyldes usædvanlige omstændigheder.

Hvad er en usædvanlig omstændighed ved teknisk fejl?

Det er fejl, som skyldes forhold uden for flyselskabets kontrol, for eksempel fabriksfejl, sabotage eller lynnedslag.

Hvor meget kan jeg få i kompensation?

I 2025 er kompensationsbeløbene typisk mellem 1.860 kr. og 4.500 kr. pr. person, afhængig af flyvningens længde.

Hvordan dokumenterer jeg en teknisk fejl?

Gem altid din billet, boardingkort og alle meddelelser fra flyselskabet, samt eventuelt billeder af oplysninger i lufthavnen.

Hvad gør jeg, hvis flyselskabet nægter kompensation?

Du kan klage til Trafikstyrelsen med al den dokumentation, du har indsamlet.

Hvor lang tid har jeg til at søge kompensation?

Du har som regel op til tre år til at kræve kompensation for forsinkede eller aflyste flyafgange i Danmark.

Opsummering

Danske forbrugere har i 2025 god hjælp at hente i EU-reglerne, hvis flyet forsinkes eller aflyses på grund af tekniske fejl, der ikke skyldes eksterne usædvanlige omstændigheder. Det er vigtigt at kende dine rettigheder, gemme dokumentation og søge kompensation rettidigt. Er du i tvivl, så kontakt Trafikstyrelsen, som kan hjælpe med at vurdere din sag. Ved at være grundig i indsamling af dokumentation forbedrer du dine chancer for at få kompensation fra flyselskabet.

Scroll to Top