Hvor meget kan du få i kompensation ved forsinket fly?

At stå over for en forsinket flyafgang kan være både frustrerende og forstyrrende for rejseplaner. For danske forbrugere er der dog klare regler for, hvornår man har ret til kompensation efter flyforsinkelse. Kendskab til disse regler kan hjælpe dig med at sikre, at du får den erstatning, du er berettiget til – og undgår unødige problemer i processen.

Hvad siger reglerne om kompensation ved flyforsinkelse?

Som flypassager i Danmark er dine rettigheder først og fremmest reguleret af EU-forordning 261/2004, som gælder i hele EU og for flyrejser med afgang fra en EU-lufthavn eller ankomst til en EU-lufthavn med et EU-flyselskab. Denne forordning fastlægger, hvornår og hvor meget du kan få i kompensation, hvis dit fly er forsinket.

For at være berettiget til kompensation skal visse betingelser være opfyldt:

  • Flyet er forsinket med mindst 3 timer ved ankomst til slutdestinationen.
  • Forsinkelsen skyldes forhold, som flyselskabet har kontrol over (f.eks. tekniske fejl eller bemandingsproblemer).
  • Forsinkelsen skyldes IKKE ekstraordinære omstændigheder (fx dårligt vejr, sikkerhedstrusler eller strejke blandt lufthavnspersonale).

Hvor meget kan du få udbetalt i kompensation ved forsinket fly?

Kompensationens størrelse afhænger af flyrejsens distance og længden på forsinkelsen. Beløbene er fastsat i euro, men kan udbetales i danske kroner. I 2025 svarer de fastsatte satser til:

  • 250 euro (ca. 1.850 kr.) for flyvninger på op til 1.500 km.
  • 400 euro (ca. 2.960 kr.) for flyvninger på mellem 1.500 og 3.500 km.
  • 600 euro (ca. 4.440 kr.) for flyvninger på over 3.500 km udenfor EU, hvis forsinkelsen er over 4 timer.

Hvis du bliver tilbudt en ombooking, så du kommer frem næsten lige så hurtigt (tidsforskellen er under 2, 3 eller 4 timer afhængigt af distancen), kan kompensationen reduceres med 50%.

Hvornår har du ikke ret til kompensation?

Ikke alle forsinkelser udløser kompensation, og reglerne er klare her:

  • Hvis forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstændigheder, som flyselskabet ikke har kontrol over, er du ikke berettiget til kompensation.
  • Forsinkelsen skal være mindst 3 timer ved ankomst til slutdestinationen.
  • Kompensation gælder ikke for flyvninger, der starter udenfor EU og ikke opereres af et EU-registreret flyselskab.

Sådan søger du kompensation som dansk forbruger

Det er flyselskabets ansvar at udbetale kompensationen, men du skal som passager selv fremsætte dit krav. Fremgangsmåden er som regel følgende:

  1. Saml dokumentation: Billetter, boardingkort og evt. bekræftelse på forsinkelsen fra flyselskabet.
  2. Kontakt flyselskabet: Brug deres officielle kontaktformular eller e-mail, og beskriv forløbet med dokumentation for rejsen og forsinkelsen.
  3. Benyttelse af klageinstans: Hvis flyselskabet afviser kravet, kan du foretage en officiel klage til Trafikstyrelsen i Danmark.

Hvis du ikke får svar eller afslag, kan du klage til relevante klageorganer såsom Trafikstyrelsen i Danmark.

Eksempel: Udbetaling og proces i praksis

Har du for eksempel været på en flyrejse fra København til Rom (ca. 1.500 km), og flyet blev forsinket 3,5 time ved ankomsten? I dette tilfælde er du berettiget til 250 euro i kompensation, hvis forsinkelsen skyldtes forhold, flyselskabet kunne kontrollere. Ud over kontant kompensation kan du desuden have ret til forplejning med mad og drikke, hvis ventetiden overstiger to timer – og i visse tilfælde hotelophold, hvis du strandes i lufthavnen natten over.

Yderligere rettigheder ved forsinkelse

Kompensation dækker ikke udgifter til fx tabt hotelbooking eller biludlejning. Hvis du har lidt yderligere tab som følge af forsinkelsen, skal disse krav rettes efter dansk erstatningsret, og det kan kræve selvstændig dokumentation og evt. en retssag. Det er derfor vigtigt at gemme alle kvitteringer og dokumentation for eventuelle ekstraudgifter.

FAQ om kompensation ved forsinket fly

Hvornår starter forsinkelsen, som udløser kompensation?

Det er ankomsttidspunktet til slutdestinationen, der tæller. Hvis flyet ankommer med en forsinkelse på 3 timer eller mere i forhold til den planlagte ankomst, kan du søge kompensation.

Kan jeg få kompensation ved alle typer forsinkelse?

Nej, kun hvis forsinkelsen ikke skyldes ekstraordinære omstændigheder og hvis alle andre betingelser i forordningen er opfyldt.

Kan jeg kombinere kompensation med erstatning for andre tab?

Du kan søge kompensationen som fastsat i EU-forordningen. Andre tab, som fx mistet hotel eller billeje, skal søges særskilt og dokumenteres efter dansk erstatningsret.

Hvordan søger jeg kompensationen?

Du skal henvende dig til flyselskabet med dokumentation for billet, forsinkelse og dine krav. Brug selskabets officielle klageprocedure for hurtigere behandling.

Hvad hvis flyselskabet afviser mit krav?

Hvis selskabet afviser din sag, kan du klage til Trafikstyrelsen, som tager stilling til sagen ud fra EU-reglerne og dansk praksis.

Hvor lang tid tager det at få kompensationen udbetalt?

Sagsbehandlingen kan tage fra få uger til flere måneder, afhængigt af flyselskabet og sagens håndtering.

Opsummering: Så meget kan du få i kompensation ved forsinket fly

Hvis dit fly er forsinket mindst tre timer ved ankomst, og forsinkelsen skyldes forhold flyselskabet kunne kontrollere, kan du få mellem 250 og 600 euro i kompensation. Beløbet afhænger af din rejses længde og forsinkelsens varighed. Proceduren kræver, at du dokumenterer din rejse og fremsætter kravet til flyselskabet, og du kan tage sagen videre til Trafikstyrelsen, hvis kravet bliver afvist. Kend dine rettigheder og tag aktivt del i processen, så du får det, du har krav på som dansk forbruger i 2025.

Scroll to Top