Hvis din flyafgang med KLM fra Amsterdam bliver aflyst eller stærkt forsinket, har du som dansk forbruger rettigheder, der giver mulighed for at søge kompensation eller refundering. Mange rejsende er ikke klar over disse rettigheder, eller hvordan processen foregår, og mister derfor penge. Her får du et overblik over, hvordan du kan få penge tilbage fra KLM ved aflyst afgang fra Amsterdam i 2025.
Rettigheder ved aflyst flyafgang fra Amsterdam
Når du flyver med KLM fra Amsterdam til Danmark eller et andet EU-land, er du beskyttet af EU’s forordning 261/2004. Reglerne gælder både for EU-borgere og ikke-EU-borgere, der afrejser fra en EU-lufthavn, såsom Schiphol.
Ved aflyst afgang har du som udgangspunkt ret til:
- Kompensation i kontanter, hvis visse betingelser er opfyldt
- Refusion eller ombooking til en alternativ afgang
- Ret til mad, drikke og nødvendig overnatning ved længere ventetid
Hvornår har du krav på kompensation fra KLM?
Du kan i 2025 have krav på kompensation fra KLM, hvis følgende betingelser er opfyldt:
- Din flyafgang fra Amsterdam er aflyst mindre end 14 dage før planlagt afrejse
- Forsinkelsen ved ankomst til destinationen overstiger to timer (ved ombooking)
- Aflysningen skyldes ikke usædvanlige omstændigheder (f.eks. vejr, strejke uden for flyselskabets kontrol eller politiske uroligheder)
Kompensationens størrelse afhænger af rejsens længde:
- Indenfor EU og under 1.500 km: 1.875 kr. (250 euro)
- Mellem 1.500 km og 3.500 km: 3.000 kr. (400 euro)
- Over 3.500 km: 4.500 kr. (600 euro)
Sådan søger du kompensation eller refusion hos KLM
Indsamling af dokumentation
Gem alle relevante oplysninger om rejsen, herunder:
- Bookingbekræftelse og boardingkort
- Information om den aflyste afgang (e-mails/SMS fra KLM)
- Skriftlig korrespondance med KLM
- Kvitteringer for ekstra udgifter (f.eks. mad og overnatning), hvis relevant
Indsend klage digitalt
Du kan søge om kompensation direkte hos KLM via deres hjemmeside. Her skal du udfylde et online formular med din flyinformation samt beskrive forløbet. KLM skal ifølge EU-regler behandle henvendelsen inden for to måneder (2025).
Hvis du ikke får svar, eller hvis din ansøgning afvises, kan du gå videre med sagen.
Hvis KLM afviser din kompensation
Såfremt KLM ikke imødekommer din klage, har du i Danmark mulighed for at kontakte Trafikstyrelsen, som behandler tvister om kompensation i henhold til EU 261/2004. Du kan også gøre brug af Forbrugerklagenævnet.
Ekstra rettigheder ved aflyst fly
Udover selve kompensationen kan du have krav på:
- Gratis mad og drikke ved ventetid over 2 timer (indenrigs/EU), 3 timer (længere flyvninger)
- Gratis hotelovernatning ved nødvendig ventetid natten over
- Transport mellem lufthavn og hotel
Disse udgifter skal i første omgang afholdes af dig, men de kan kræves refunderet, hvis du kan dokumentere beløbet.
Hvornår har du IKKE krav på kompensation fra KLM?
- Ved aflysninger, der skyldes ekstraordinære omstændigheder (f.eks. ekstreme vejrforhold eller sikkerhedstrusler)
- Hvis du bliver informeret mere end 14 dage i forvejen
- Hvis du accepterer ombooking med afgang og ankomst tæt på de oprindelige tidspunkter (se EU 261/2004 for detaljer)
FAQ om kompensation ved aflyst KLM-afgang fra Amsterdam
Hvor lang tid tager det at få udbetalt kompensation fra KLM?
KLM skal behandle din ansøgning om kompensation inden for to måneder i henhold til EU-lovgivning. Udbetaling sker typisk inden for yderligere par uger efter godkendt klage.
Hvilke dokumenter skal jeg bruge for at søge kompensation?
Du skal bruge bookingbekræftelse, boardingkort, dokumentation for aflysning, samt eventuelle kvitteringer for ekstraudgifter. Gem al kommunikation med flyselskabet.
Hvad gør jeg, hvis KLM afviser min ansøgning?
Du kan tage sagen videre til Trafikstyrelsen eller Forbrugerklagenævnet, som kan vurdere, om du har krav på kompensation efter EU 261/2004.
Kan jeg få kompensation, hvis min afgang blev aflyst grundet dårligt vejr?
Nej. Hvis aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder uden for flyselskabets kontrol, kan du ikke kræve kompensation. Du har dog stadig krav på refusion eller ombooking.
Kan jeg få kompensation for ekstraudgifter til mad og hotel?
Ja, hvis du kan dokumentere nødvendige ekstraudgifter på grund af ventetid forårsaget af aflysningen, skal KLM refundere rimelige udgifter.
Opsummering: Dine muligheder for at få kompensation ved aflyst KLM-fly fra Amsterdam
Som dansk forbruger er du dækket af stærke EU-regler ved aflyst afgang fra Amsterdam med KLM i 2025. Du kan få op til 4.500 kr. i kompensation, hvis aflysningen skyldes forhold inden for flyselskabets kontrol og blev meldt mindre end 14 dage før afgang. Husk at indsamle dokumentation, søge direkte hos flyselskabet og gå videre til myndighederne, hvis du får afslag. Udover kompensation har du ret til at få refunderet nødvendige udgifter i forbindelse med ventetid. Kendskab til dine rettigheder kan sikre, at du ikke mister penge, hvis dit fly bliver aflyst.


