Erstatning fra Turkish Airlines for tekniske problemer på jorden

Erstatning fra Turkish Airlines for tekniske problemer på jorden

Når fly bliver forsinket eller aflyst på grund af tekniske problemer på jorden, står mange danske rejsende med usikkerhed om deres rettigheder. Det gælder også, hvis du rejser med Turkish Airlines. EU’s regler beskytter forbrugernes rettigheder ved flyforsinkelser og aflysninger, men der gælder særlige betingelser, når det handler om tekniske fejl før afgang. Her får du overblikket over, hvordan du som dansk forbruger kan søge erstatning fra Turkish Airlines i disse situationer.

Hvad er tekniske problemer på jorden?

Tekniske problemer på jorden dækker over fejl eller defekter på flyet, som opdages, inden flyet letter. Det kan eksempelvis være:

  • Problemer med flymotorerne
  • Fejl på elektroniske systemer
  • Funktionssvigt på landingsstel eller bremser
  • Andre sikkerhedsrelaterede fejl, der kræver reparation før afgang

Hvis rejsen forsinkes betydeligt eller aflyses på grund af disse fejl, kan du som passager have ret til kompensation, men ikke alle tekniske problemer udløser erstatning.

Hvad siger reglerne om erstatning og tekniske problemer?

Som udgangspunkt er alle flyvninger til og fra EU samt flyvninger med europæiske flyselskaber omfattet af EU-forordning 261/2004. Turkish Airlines er ikke et EU-flyselskab, men hvis du flyver fra en EU-lufthavn, gælder reglerne stadig.

For tekniske problemer på jorden har EU-Domstolen slået fast, at tekniske fejl normalt ikke anses som “usædvanlige omstændigheder”, medmindre der er tale om begivenheder, der ligger uden for flyselskabets kontrol, for eksempel skjulte fabrikationsfejl eller sabotage.

Det betyder, at:

  • Almindelige tekniske fejl giver normalt ret til kompensation
  • Ekstraordinære tekniske problemer, som flyselskabet ikke kunne have undgået, kan fritage dem for ansvar

Hvornår har man ret til kompensation?

Du kan som udgangspunkt få økonomisk kompensation, hvis:

  • Dit fly fra en EU-lufthavn forsinkes med mindst 3 timer til slutdestinationen
  • Dit fly aflyses mindre end 14 dage før planlagt afgang, og du tilbydes ikke en alternativ afgang inden for visse tidsrum
  • Forsinkelsen eller aflysningen skyldes et teknisk problem på jorden, og det ikke er en usædvanlig omstændighed

Kompensationens størrelse i 2025 afhænger af rejsens distance:

  • 1.100 kr. for flyvninger op til 1.500 km
  • 1.760 kr. for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km
  • 2.650 kr. for flyvninger over 3.500 km

Derudover har du ret til:

  • Forplejning og forfriskninger ved længere ventetid
  • Gratis hotelovernatning og transport mellem lufthavn og hotel ved længerevarende forsinkelser
  • Mulighed for at få refusion af billetprisen ved aflysning eller længere forsinkelse

Sådan søger du erstatning fra Turkish Airlines

Hvis du oplever forsinkelse eller aflysning på grund af tekniske fejl på jorden hos Turkish Airlines fra en EU-lufthavn, skal du gøre følgende:

  1. Indsaml dokumentation:
    Gem flybillet, boardingkort og eventuelle informationer om forsinkelsen. Notér også tider, og tag gerne billeder af informationsskærme.
  2. Kontakt Turkish Airlines:
    Send en skriftlig anmodning om kompensation til selskabets kundeservice. Angiv dit flynummer, årsagen til forsinkelse/aflysning og kopi af relevante dokumenter.
  3. Angiv relevant EU-lovgivning:
    Henvis til EU-forordning 261/2004, som gælder, hvis afgangen var fra en EU-lufthavn.
  4. Inddrag myndigheder om nødvendigt:
    Hvis du får afslag eller ingen svar, kan du kontakte Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som administrerer flypassagerrettigheder i Danmark.

Behandlingen kan tage uger til måneder afhængig af sagens kompleksitet og flyselskabets svartider.

Hvilke undtagelser gælder?

Turkish Airlines kan nægte kompensation, hvis det tekniske problem skyldes:

  • Ekstraordinære omstændigheder (f.eks. terror, sabotage, skjulte produktionsfejl)
  • Fejl påført af tredjeparter, som flyselskabet ikke kunne forudse eller forhindre

Dog skal flyselskabet kunne dokumentere, at forholdene var så usædvanlige, at de ikke med rimelighed kunne have undgået konsekvenserne.

FAQ om erstatning fra Turkish Airlines for tekniske problemer på jorden

Hvordan dokumenterer jeg, at forsinkelsen skyldes et teknisk problem?

Du kan bede Turkish Airlines om at oplyse den præcise årsag til forsinkelsen skriftligt. Gem alle beskeder og eventuelle annonceringer fra lufthavnen.

Gælder reglerne også på min hjemrejse til Danmark?

EU’s regler om kompensation gælder kun, hvis flyet afgår fra en EU-lufthavn. Afgår flyet fra Tyrkiet til Danmark, gælder reglerne ikke for Turkish Airlines.

Hvilke beløb kan jeg forvente i kompensation i 2025?

Kompensationen afhænger af distancen, men ligger typisk mellem 1.100 og 2.650 kr. pr. passager i 2025.

Hvad gør jeg, hvis Turkish Airlines afviser min ansøgning?

Så kan du klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som kan hjælpe med at vurdere sagen og håndhæve dine rettigheder.

Har jeg altid krav på hotel og forplejning?

Ja, hvis du bliver forsinket i mere end to timer og det er påkrævet, skal flyselskabet tilbyde gratis forplejning, og ved længerevarende forsinkelser også hotel og transport.

Vigtige pointer om erstatning ved tekniske problemer på jorden hos Turkish Airlines

  • Tekniske fejl på jorden giver som hovedregel ret til kompensation ved afrejse fra EU, medmindre flyselskabet kan dokumentere ekstraordinære omstændigheder
  • Kompensationsbeløb afhænger af flyvningens afstand og kan i 2025 udgøre op til 2.650 kr.
  • Husk at indsamle al dokumentation og søg kompensation skriftligt direkte hos Turkish Airlines
  • Klager kan sendes til de danske myndigheder, hvis du ikke får medhold hos selskabet

Med denne guide er du som dansk forbruger bedre rustet til at søge erstatning fra Turkish Airlines for tekniske problemer på jorden og kender dine muligheder, hvis noget går galt før afgang.

Scroll to Top