Erstatning fra SAS ved aflysning på grund af storm

Det danske vejr er omskifteligt, og storme kan føre til forsinkelser og aflysninger i flytrafikken. Mange rejsende oplever usikkerhed om deres rettigheder i sådanne situationer, især når flyet er aflyst på grund af storm. Denne artikel guider dig som dansk forbruger igennem, hvad du bør gøre, hvis du rammes af en aflysning hos SAS forårsaget af storm, samt hvilke muligheder du reelt har for erstatning eller kompensation.

Regler for erstatning og kompensation ved aflysninger

Hvis din flyafgang med SAS er aflyst på grund af storm, er det afgørende at kende de gældende regler. Ifølge EU Forordning 261/2004 har rejsende en række basisrettigheder, men der gælder særlige undtagelser ved ekstraordinære omstændigheder som f.eks. dårligt vejr og storm.

  • Hvis aflysningen skyldes en uforudsigelig og voldsom vejrsituation, er SAS som udgangspunkt ikke forpligtet til at betale økonomisk kompensation.
  • Du har dog altid ret til at vælge mellem refusion af din billet eller ombooking til en anden afgang.
  • Flytiden skal, hvis det er muligt, være tilsvarende dit oprindelige tilbud.

Det betyder, at du som udgangspunkt ikke kan få udbetalt beløb på mellem 1.900 og 4.500 kroner (satser for 2025), hvis SAS dokumenterer, at aflysningen skyldes storm – altså en situation, de ikke kunne forhindre.

Ekstraordinære omstændigheder – og hvornår de gælder

Ifølge EU-reglerne er storm klassificeret som en “ekstraordinær omstændighed”. Det betyder, at flyselskabet kun skal betale kompensation, hvis det ikke har gjort alt i deres magt for at undgå aflysningen. Eksempler på ekstraordinære omstændigheder:

  • Kraftig storm eller orkan
  • Tordenvejr og lynnedslag
  • Lukkede lufthavne pga. vejret

I praksis er det svært for forbrugeren at få udbetalt kompensation i disse tilfælde. Det er dog SAS’ ansvar at bevise, at stormen reelt har været årsagen til aflysningen, og at de ikke kunne forhindre situationen.

Sådan søger du om erstatning eller hjælp

Selv hvis du ikke har ret til økonomisk kompensation, har du stadig rettigheder som forbruger.

1. Tilbagebetaling eller ombooking

  • Du kan vælge at få pengene for din billet retur.
  • Du har ret til ombooking til nærmeste mulige afgang med SAS eller et andet selskab. Omkostningen dækkes af SAS.

2. Forplejning og assistance

  • Ved længere ventetider (over 2 timer ved korte flyvninger, over 4 timer ved længere flyvninger) skal SAS tilbyde forplejning – ofte i form af vouchers til mad og drikke.
  • Om nødvendigt skal SAS sikre gratis hotelovernatning og transport mellem lufthavn og hotel, hvis du strandes natten over.

3. Dokumentation og kontakt

  • Gem altid din billet og e-mails/SMS fra SAS som dokumentation.
  • Tag kontakt til SAS’ kundeservice hurtigst muligt for at få oplyst dine muligheder.
  • Få skriftlig bekræftelse på aflysningen og årsagen, hvis mulig.

Hvornår kan du få kompensation?

Selvom storm i udgangspunktet betragtes som ekstraordinær omstændighed, kan der være situationer, hvor SAS ikke har håndteret hændelsen korrekt:

  • Hvis SAS aflyser flyvningen, men andre flyselskaber gennemfører tilsvarende afgange.
  • Hvis der er fejl eller mangler i SAS’ håndtering af ombooking eller forplejning.
  • Hvis SAS uden tilstrækkelig grund kalder aflysningen for vejrbetinget.

I tvivlstilfælde er det Forbruger Europa eller Trafikstyrelsen, du kan klage til. De kan vurdere, hvorvidt SAS har anvendt reglerne korrekt – og hvorvidt du kan have krav på kompensation alligevel.

Sådan klager du – trin-for-trin

  1. Henvend dig til SAS’ kundeservice: Beskriv situationen og anmod om kompensation eller refusion.
  2. Indsend dokumentation: Vedlæg billet, beskeder fra SAS og anden relevant korrespondance.
  3. Afvent svar: SAS har op til 30 dage til at svare på en henvendelse.
  4. Klag til myndigheder: Får du et afslag, og mener du, det ikke er korrekt, kan du klage til Trafikstyrelsen eller tage sagen gennem Forbrugerklagenævnet.
  5. Følg myndighedernes vejledning: Udfyld klageformular, og vedlæg al relevant dokumentation.

FAQ: Ofte stillede spørgsmål om erstatning ved flyaflysning på grund af storm

Har jeg altid ret til kompensation, når mit fly med SAS aflyses på grund af storm?

Nej. Ifølge EU-forordning 261/2004 har du kun ret til kompensation, hvis aflysningen ikke skyldes ekstraordinære omstændigheder som storm. Du har dog ret til tilbagebetaling eller ombooking.

Hvad har jeg krav på, hvis jeg er strandet i lufthavnen pga. storm?

Du har krav på forplejning, adgang til kommunikation (f.eks. gratis opkald), og, hvis nødvendigt, hotelovernatning samt transport mellem lufthavn og hotel.

Kan jeg klage, hvis jeg mener SAS bruger storm som undskyldning uden grund?

Ja. Hvis du mener, at SAS uberettiget afviser kompensation, kan du klage til Trafikstyrelsen eller Forbruger Europa. Myndighederne vurderer, om vejret reelt kan regnes for en ekstraordinær omstændighed i den konkrete sag.

Hvilken dokumentation skal jeg bruge, hvis jeg vil klage?

Du skal bruge din bookingbekræftelse, korrespondance med SAS om aflysningen, boardingkort samt eventuel kvittering for ekstra omkostninger (mad, hotel, transport).

Hvor lang tid har SAS til at behandle min klage?

Standardbehandlingstiden er op til 30 dage. Indgiv gerne din klage skriftligt for at sikre dokumentationen.

Opsummering

Som dansk forbruger har du ret til refundering og ombooking, hvis dit SAS-fly aflyses som følge af storm. EU’s passagerrettighedsregler fritager som udgangspunkt flyselskabet for økonomisk kompensation, hvis årsagen er ekstraordinær – hvilket storm som regel er. Husk altid at sikre dig dokumentation, søg assistance i lufthavnen og kontakt SAS for at høre dine muligheder. Ved uklarheder eller uenighed kan du klage gennem de relevante danske myndigheder, som kan vurdere din sag konkret. Med den rette viden er du bedre rustet, hvis uvejret rammer din rejseplan i 2025.

Scroll to Top