Hvis du oplever, at dit fly med Norwegian bliver aflyst i sidste øjeblik, har du som dansk forbruger rettigheder til kompensation og bistand. Disse rettigheder er fastlagt via EU’s passagerforordning (Forordning (EF) nr. 261/2004), som fortsat gælder i Danmark i 2025. Her får du overblik over, hvordan du søger erstatning fra Norwegian, hvilke regler der gælder, og hvordan du sikrer dig den kompensation, du har krav på.
Hvad betyder ”aflyst fly i sidste øjeblik”?
En flyaflysning i sidste øjeblik defineres som en aflysning informeret mindre end 14 dage før den planlagte afgang. Ifølge EU-reglerne har passagerer i sådanne tilfælde visse rettigheder, afhængigt af hvornår og hvordan de bliver informeret om aflysningen.
Dine rettigheder ved aflyst Norwegian-fly
Når et fly med Norwegian bliver aflyst med kort varsel, er du omfattet af følgende grundlæggende rettigheder:
- Kompensation i kroner: Afhænger af flyrejsens distance og forsinkelse til endelig destination.
- Ret til tilbagebetaling eller ombooking: Mulighed for at vælge fuld refusion eller ny rejse under lignende vilkår.
- Ret til forplejning og overnatning: Hvis du strander på afrejselufthavn, dækker Norwegian rimelige udgifter til mad og evt. hotel.
Størrelse på kompensation ifølge EU-reglerne
Erstatningens størrelse afhænger af distancen på din rejse og den alternative ankomsttid, hvis Norwegian har tilbudt dig en ny flyafgang. EU-forordningen opererer i 2025 med følgende kompensationsbeløb (omregnet fra euro):
- 1.250 km eller kortere: ca. 1.880 kr.
- Mellem 1.500 km og 3.500 km eller flyvning indenfor EU: ca. 3.010 kr.
- Alle øvrige flyvninger over 3.500 km: ca. 4.520 kr.
Kompensationen kan reduceres med 50 %, hvis du får tilbudt en alternativ rejse, hvor forsinkelsen til din slutdestination ikke overstiger visse tidsfrister (2-4 timer afhængigt af distancen).
Hvornår har du IKKE krav på kompensation?
Norwegian kan afvise kompensation, hvis aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder, som ikke kunne undgås (f.eks. voldsomt vejr, flyveforbud eller terrortrusler). Tekniske fejl i flyet vurderes dog som udgangspunkt ikke som ekstraordinære, medmindre det skyldes skjulte fabrikationsfejl eller sabotage.
Sådan søger du erstatning fra Norwegian
Dokumentation og tidsfrister
Du skal indsende en skriftlig ansøgning til Norwegian. Husk at vedlægge:
- Flybillet eller bookingreference
- Kvitteringer for udgifter under ventetiden
- Besked om aflysningen (på e-mail eller SMS)
Det anbefales at søge hurtigst muligt. Ifølge dansk forældelseslov kan du søge kompensation op til 3 år efter aflysningen, men jo tidligere du søger, desto bedre kan du dokumentere dine krav.
Norwegians behandling af ansøgninger
Norwegian er forpligtet til at behandle din sag inden for “rimelig tid”. Hvis du ikke har modtaget svar eller kompensation inden 8 uger, kan du klage til Trafikstyrelsen, som er den danske myndighed på området.
Hvilke udgifter dækker Norwegian udover kompensation?
Hvis du i forbindelse med aflysningen må vente i lufthavnen eller har behov for overnatning, skal Norwegian yde:
- Gratis måltider og drikkevarer under ventetiden
- Gratis hotelovernatning ved længere ventetid (ofte over natten)
- Transport mellem lufthavn og hotel
- Ret til to gratis telefonsamtaler eller e-mails
Gem alle kvitteringer, da Norwegian skal dække rimelige og dokumenterede udgifter.
Hvis Norwegian afviser din kompensation
Såfremt Norwegian afviser dit krav om kompensation, og du er uenig, kan du som forbruger klage til Trafikstyrelsen eller Forbrugerklagenævnet. Her behandles sagen uafhængigt, og selskabet er bundet af en eventuel afgørelse.
FAQ om erstatning ved aflyst Norwegian-fly
Hvor lang tid har jeg til at søge kompensation?
Du har op til 3 år fra aflysningen til at indsende dit krav, dog anbefales det at søge hurtigst muligt for at lette dokumentationen.
Gælder reglerne for alle billet-typer?
Ja, EU’s regler gælder for alle billet-typer – også lavpris, bonusrejser og kampagnetilbud, så længe rejsen starter i EU eller lander i et EU-land med et EU-registreret flyselskab.
Hvad tæller som dokumentation?
Flybillet/bookingreference, besked om aflysning fra Norwegian og kvitteringer for ekstra udgifter under ventetiden. Gem alle relevante dokumenter.
Kan Norwegian nægte at betale kompensation?
Ja, men kun hvis de dokumenterer, at aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder uden for selskabets kontrol. Tekniske fejl tæller normalt ikke som sådanne omstændigheder.
Skal jeg acceptere ombooking fremfor penge tilbage?
Nej. Du kan vælge mellem ombooking til ny afgang eller at få hele billetprisen refunderet, hvis du ikke ønsker at rejse senere.
Kan jeg kombinere kompensation og refusion?
Du kan få kompensation og refusion for billetten, hvis du vælger ikke at rejse. Pengene for billetten og kompensationen er to adskilte poster.
Opsummering: Vigtige pointer for erstatning fra Norwegian ved aflyst fly i sidste øjeblik
- Du kan kræve op mod ca. 4.520 kr. i kompensation ved aflysning i sidste øjeblik, hvis årsagen ikke er ekstraordinær.
- Du har ret til forplejning og evt. hotel, mens du venter.
- Krav skal indsendes skriftligt med al dokumentation.
- Klageadgang findes, hvis Norwegian afviser eller undlader at svare.
- Reglerne gælder uanset billettype for alle afgange fra EU og alle Norwegian-fly til EU.
Som dansk forbruger har du altså solide rettigheder, hvis Norwegian aflyser dit fly i sidste øjeblik – forudsat at du husker at dokumentere og gøre krav på din kompensation rettidigt.