Erstatning fra Lufthansa ved teknisk fejl i København

Når et fly med Lufthansa fra København bliver forsinket eller aflyst på grund af teknisk fejl, kan danske rejsende have ret til kompensation. Særligt flyvninger inden for eller ud fra EU, som Danmark, er beskyttet af stærke passagerregler. Her får du et overblik over, hvordan du som forbruger søger erstatning fra Lufthansa, når tekniske fejl forstyrrer rejsen fra København.

Hvad siger EU-reglerne om kompensation ved tekniske fejl?

Som dansk forbruger er du omfattet af EU’s forordning 261/2004. Den gælder for alle flyrejser, der starter i et EU-land eller flyves af et EU-baseret flyselskab. Reglerne betyder, at du i mange situationer kan få økonomisk kompensation ved forsinkelser på minimum tre timer, aflysninger eller nægtet boarding.

Tekniske fejl kan give ret til kompensation, hvis fejlen ikke skyldes ekstraordinære omstændigheder. Ifølge EU-Domstolen (C-257/14, Van der Lans) betragtes almindelige tekniske fejl, som er en del af flyets normale drift og vedligeholdelse, IKKE som ekstraordinære. Dermed kan fejl på flyet give adgang til kompensation, medmindre Lufthansa kan dokumentere, at fejlen var udefrakommende eller meget usædvanlig.

Sådan vurderes krav om kompensation ved teknisk fejl

Når Lufthansa påberåber sig teknisk fejl, skal selskabet kunne bevise, at fejlen var både uforudsigelig og uden for almindelig vedligeholdelse.

  • Regelmæssige vedligeholdelsesfejl giver typisk mulighed for kompensation
  • Ekstraordinære situationer – fx fabrikationsfejl anerkendt af producenten, sabotage eller ekstreme vejrforhold – giver ikke krav på kompensation

Forbrugeren kan bede Lufthansa om skriftlig dokumentation for årsagen til forsinkelsen eller aflysningen, hvis der argumenteres for teknisk fejl.

Hvornår har du som rejsende ret til erstatning fra Lufthansa?

Retten til kompensation fra Lufthansa afhænger af følgende betingelser:

  • Flyet skulle være afgået fra København eller andet EU-land, eller Lufthansa skal være et EU-selskab.
  • Forsinkelsen ved ankomst skal mindst være tre timer.
  • Flyaflysningen sker mindre end 14 dage før planlagt afgang – og du tilbydes ikke en tilsvarende erstatningsflyvning.
  • Lufthansa må ikke kunne bevise, at forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstændigheder uden for deres kontrol.

Er alle betingelser opfyldt, vil du typisk være berettiget til kompensation uanset, om teknisk fejl er årsagen.

Hvor meget kan du få i kompensation?

Kompensationen afhænger af flyvningens længde, ikke prisen på billetten. I 2025 gælder følgende satser for fly fra København:

  • Op til 1.500 km: 1.875 kr. (250 euro)
  • Mellem 1.500 og 3.500 km: 3.000 kr. (400 euro)
  • Over 3.500 km (uden for EU): 4.500 kr. (600 euro)

Beløbene kan halveres, hvis Lufthansa tilbyder en omvej/forsinket rejse, hvor forsinkelsen holdes inden for 2, 3 eller 4 timer afhængig af distancen.

Sådan søger du kompensation fra Lufthansa

1. Dokumentér sagen fra start

  • Saml alle rejsedokumenter: boardingkort, bookingbekræftelse, korrespondance og kvitteringer for eventuelle ekstraudgifter.
  • Notér ankomsttidspunktet på destinationen, som afgør forsinkelsens varighed.
  • Bed om skriftlig information fra Lufthansa om forsinkelsens/aflysningens årsag.

2. Udfyld henvendelse til Lufthansa

  • Brug det officielle onlineformular til kompensationskrav eller kontakt Lufthansa kundeservice skriftligt.
  • Oplys detaljer om flyvning, forsinkelse og hvorfor du mener, at du har ret til kompensation ifølge EU-forordningen.

3. Giv Lufthansa tid til svar

Lufthansa har pligt til at svare på henvendelser inden for rimelig tid. Svarfristen er oftest 6-8 uger ifølge Forbruger Europa.

4. Klage, hvis Lufthansa afviser kravet

  • Får du afslag på din kompensation, kan du klage til Trafikstyrelsen i Danmark. Deres afgørelser tager udgangspunkt i EU-reglerne.
  • Du kan også kontakte Center for Klageløsning, hvis du stadig ikke får medhold.
  • Bemærk, at forældelsesfristen for at rejse krav mod Lufthansa i Danmark er 3 år fra hændelsen.

Hvilke andre rettigheder har du ved flyforsinkelse eller aflysning?

Ud over økonomisk kompensation får du som passager visse ydelser under lange forsinkelser, fx hvis du skal vente mere end to timer i lufthavnen i København:

  • Forplejning – mad og drikke svarende til ventetidens længde.
  • Mulighed for to gratis telefonopkald eller e-mails.
  • Hotelophold og transport mellem lufthavn og hotel, hvis du må overnatte.

Hvis forsinkelsen bliver på over fem timer, kan du vælge at få billetten refunderet og eventuelt returfly hjembetalt.

FAQ

Har jeg ret til erstatning fra Lufthansa, hvis der er teknisk fejl på mit fly fra København?

Ja, medmindre teknisk fejl skyldes ekstraordinære forhold – fx sabotage eller alvorlige fabrikationsfejl. Almindelige drifts- og vedligeholdelsesfejl giver ret til kompensation ifølge EU-regler.

Hvor lang tid har Lufthansa til at udbetale kompensationen?

Der er ingen fastsat frist, men forvent svar inden for 6-8 uger. Hvis der ikke udbetales, kan du klage til Trafikstyrelsen.

Hvor meget kan jeg få i erstatning?

Satsen afhænger af flyvningens længde: op til 1.500 km – 1.875 kr., mellem 1.500 og 3.500 km – 3.000 kr., over 3.500 km – 4.500 kr. Beløbet halveres i visse tilfælde.

Kan jeg selv klage, eller skal jeg bruge et bureau?

Alle kan selv sende kompensationskrav til Lufthansa og evt. klage til Trafikstyrelsen, hvis der gives afslag. Brug af bureau er frivilligt og ikke et krav.

Hvilke dokumenter skal jeg bruge til kompensationskravet?

Du skal bruge boardingkort, bookingbekræftelse, evt. korrespondance med Lufthansa og dokumentation for ekstraudgifter samt bevis for forsinkelsens varighed.

Opsummering

Som passager på Lufthansa-fly fra København har du i de fleste tilfælde ret til erstatning ved forsinkelse eller aflysning forårsaget af teknisk fejl, medmindre fejlen er ekstraordinær. EU-forordning 261/2004 beskytter dine rettigheder, og det er muligt at kræve op til 4.500 kr. afhængigt af ruten. Gem altid din dokumentation og brug de officielle kanaler for ansøgning og eventuelle klager. Kravet kan i sidste ende rejses hos Trafikstyrelsen i Danmark, hvis Lufthansa afviser kompensation.

Scroll to Top