Dine rettigheder ved British Airways-aflysning pga. personalemangel

Flyaflysninger er frustrerende for enhver rejsende. Når en aflysning skyldes personalemangel hos British Airways, har danske forbrugere særlige rettigheder i følge EU-lovgivning. Det er væsentligt at kende sine muligheder for kompensation og praktisk hjælp, hvis man rammes af netop denne situation.

Hvad siger reglerne om kompensation ved flyaflysning på grund af personalemangel?

Danske flypassagerer er beskyttet af EU’s Forordning 261/2004, som gælder alle flyvninger med afgang fra en lufthavn i EU – samt fly med ankomst til EU-lufthavne, hvis flyselskabet er europæisk. British Airways falder ind under denne regel, og det gælder også for danske forbrugere, hvis der opstår aflysning på grund af personalemangel.

Reglerne fastslår, at personalemangel typisk ikke regnes som en “ekstraordinær omstændighed”, medmindre årsagen er helt usædvanlig eller udenfor flyselskabets kontrol, som for eksempel pludselig strejke i lufthavnens sikkerhedspersonale. Derfor kan du som udgangspunkt kræve kompensation, hvis dit British Airways-fly aflyses grundet personalemangel.

Hvad har du ret til – praktisk og økonomisk hjælp?

Hvis din afgang aflyses, har du som udgangspunkt ret til både praktisk og økonomisk hjælp fra flyselskabet:

  • Vælg mellem refusion af billetprisen eller omlægning til næste ledige afgang.
  • Forplejning og eventuelt overnatning, hvis du skal vente længere end to timer.
  • Transport til og fra hotel, hvis overnatning er nødvendig.

Disse ydelser skal tilbydes uanset, om du søger kompensation eller ej.

Størrelsen på kompensation ved aflysning

Hvis du har krav på kompensation, afhænger beløbet af flyruten – ikke billettens pris. Følgende satser gælder i 2025:

  • 250 euro (ca. 1.870 kr.) for flyvninger op til 1.500 km
  • 400 euro (ca. 2.990 kr.) for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km
  • 600 euro (ca. 4.480 kr.) for flyvninger over 3.500 km

Beløbet kan reduceres med 50 %, hvis det lykkes British Airways at ombooke dig, så du kun ankommer lidt senere end oprindeligt planlagt (inden for 2-4 timer afhængig af distancen).

Hvornår gælder retten til kompensation ikke?

Du kan ikke få kompensation, hvis:

  • Du bliver informeret om aflysningen mindst 14 dage før planlagt afgang.
  • British Airways kan dokumentere, at aflysningen skyldtes “ekstraordinære omstændigheder”.
  • Du selv har accepteret at omlægge rejsen til en tidstabel, der ikke udløser kompensation.

Sker personalemanglen eksempelvis fordi store dele af besætningen bliver akut syge i lufthavnen, kan flyselskabet i visse tilfælde argumentere for, at det var uforskyldt. Men generel personalemangel anses normalt ikke for at være udenfor selskabets kontrol.

Sådan søger du kompensation fra British Airways

For at få kompensation skal du selv indsende et krav til flyselskabet. Følg disse trin:

  1. Gør dit krav skriftligt via selskabets officielle hjemmeside eller kundeservice.
  2. Vedhæft kopi af billet og evt. boardingkort, samt dokumentation for aflysningen.
  3. Få altid skriftlig bekræftelse fra selskabet, som specificerer årsagen til aflysningen.

Hvis du ikke får svar eller møder afvisning, kan du klage til Trafikstyrelsen, der er den officielle klageinstans i Danmark.

Hvad hvis du har ekstra omkostninger?

Hvis aflysningen fører til ekstra udgifter (fx måltider, transport eller hotel), har du krav på at få disse udgifter dækket, så længe de er rimelige og dokumenterede. Husk at:

  • Gem alle kvitteringer og dokumentation for udgifter i forbindelse med aflysningen.
  • Anmod skriftligt om refusion fra flyselskabet.

Hvis der fortsat opstår uenighed, kan du søge hjælp via Trafikstyrelsen eller Forbruger Europa.

Vigtige forhold hvis din rejse er en pakkerejse

Flyver du som del af en pakkerejse, har du også rettigheder efter pakkerejseloven. Her har rejsearrangøren ansvaret for at hjælpe dig videre, ud over flyselskabets forpligtelser. Kompensation gælder stadig, hvis flyet aflyses på grund af personalemangel.

Oversigt: Dine skridt ved British Airways-aflysning på grund af personalemangel

  • Begynder med at kontakte flyselskabet, og indsend krav
  • Dokumentér alle omkostninger og kommunikation
  • Kend dine rettigheder ift. kompensation og praktisk hjælp
  • Klag til relevante myndigheder, hvis din sag afvises

FAQ om dine rettigheder ved British Airways-aflysning pga. personalemangel

Har jeg altid ret til kompensation, hvis flyet aflyses pga. personalemangel?

Som udgangspunkt ja, da personalemangel normalt ikke anses for en ekstraordinær omstændighed. Kun i sjældne tilfælde kan flyselskabet blive fritaget, hvis personalemanglen skyldes usædvanlige og uforudsigelige forhold.

Hvordan søger jeg kompensation fra British Airways?

Du skal indsende et krav via selskabets officielle kontaktkanaler. Sørg for at vedhæfte billet og dokumentation for den aflyste afgang samt oplysning om årsagen til aflysningen.

Hvor meget kan jeg få i kompensation i 2025?

Afhængig af flyvningens længde lyder kompensationen på mellem 250 og 600 euro – svarende til ca. 1.870-4.480 kroner.

Kan jeg få dækket ekstra udgifter til hotel og mad?

Ja, så længe udgifterne er rimelige og nødvendige. Flyselskabet skal dække disse, hvis aflysningen medfører ventetid over to timer eller overnatning.

Hvad gør jeg, hvis mit krav bliver afvist?

Hvis British Airways afviser dit krav, kan du klage til Trafikstyrelsen. De vurderer, om aflysningen giver krav på kompensation efter gældende regler.

Opsummering

Hvis din British Airways-afgang aflyses på grund af personalemangel, har du som dansk forbruger typisk krav på kompensation og assistance i henhold til EU-forordning 261/2004. Kompensationsbeløb varierer efter flyvningens længde, og du har altid krav på nødvendig praktisk hjælp. Hvis flyselskabet afviser dit krav, har du mulighed for at klage til relevante danske myndigheder. Husk altid at dokumentere dine udgifter og kommunikationen med selskabet for at sikre dine rettigheder bedst muligt.

Scroll to Top