Dine rettigheder ved Norwegian-aflysning i vintervejret

Vintervejret kan ofte udfordre danskernes flyrejser, især når det gælder afgange med Norwegian. Mange oplever, at deres fly bliver forsinket eller aflyst på grund af sne, is eller storm. Det er vigtigt at kende sine rettigheder som forbruger og vide, hvordan man søger kompensation fra flyselskaberne, hvis man rammes af forsinkelser eller aflysninger på grund af vejret.

Hvad siger lovgivningen om kompensation ved flyaflysninger?

De vigtigste rettigheder for flypassagerer i Danmark reguleres af EU-forordning 261/2004. Forordningen gælder for alle flyafgange fra lufthavne i EU – herunder Danmark – og for flyvninger til EU med EU-baserede selskaber som Norwegian. Hvis dit fly bliver aflyst, har du som udgangspunkt ret til at vælge mellem:

  • Refusion af billetprisen inden for syv dage
  • Ombooking til tidligst mulige lejlighed
  • Ombooking til en senere dato efter eget ønske

Du kan i visse situationer også have ret til økonomisk kompensation – men naturfænomener som voldsomt vintervejr kan betyde, at flyselskabet ikke har pligt til at udbetale kompensation.

Ekstraordinære omstændigheder: Hvad gælder, hvis vintervejret er skyld i aflysningen?

Ifølge EU-reglerne er flyselskabet fritaget for kompensation, hvis aflysningen skyldes “ekstraordinære omstændigheder” uden for deres kontrol – fx kraftigt snefald eller is på landingsbanen. Selskabet skal dog kunne dokumentere, at de har gjort alt rimeligt for at undgå problemerne.

Du har dog altid ret til bistand, såsom mad, drikke, to opkald eller e-mails samt indkvartering ved behov, hvis du må vente i længere tid på en ny afgang.

Dine rettigheder ved Norwegian-aflysning i vintervejret

Når Norwegian aflyser et fly på grund af vejrlig, gælder følgende:

  • Ombooking eller refusion: Du vælger selv, om du vil ombookes til næste ledige afgang eller have pengene tilbage.
  • Forplejning og ophold: Hvis du bliver forsinket mindst to timer, har du krav på rimelig forplejning og evt. hotel, hvis det er nødvendigt at vente til næste dag.
  • Økonomisk kompensation: Norwegian kan normalt undgå at udbetale kompensation (fra 1.875 kr. op til 4.500 kr.) hvis vejret er årsagen. Kompensationen afhænger af flyveafstand og ventetid, men udløses kun, hvis selskabet kan drages til ansvar for aflysningen.

Det kan være relevant at undersøge, om aflysningen reelt skyldes vejret, eller om operationelle forhold også har spillet ind. Her kan du bede Norwegian om skriftlig dokumentation for årsagen.

Sådan søger du hjælp hos Norwegian

1. Dokumentér dine udgifter og hændelser

Saml boardingkort, kvitteringer for forplejning, transport og evt. hotel. Tag eventuelt billeder eller noter hændelsesforløbet.

2. Kontakt selskabet skriftligt

Udfyld Norwegians officielle kontaktformular med oplysninger om din rejse, årsagen til aflysningen samt dine krav (fx ombooking, refusion eller ekstraudgifter). Gem al korrespondance og send kopier af dokumentation.

3. Svarfrister og behandling

Selskabet skal som udgangspunkt svare inden for 30 dage. Modtager du afslag, skal selskabet oplyse en begrundelse. Hvis du ikke får svar, eller ikke kan opnå enighed, kan du klage videre til Trafikstyrelsen eller Forbruger Europa.

Hvornår har du krav på forplejning og overnatning?

Hvis din afgang forsinkes eller aflyses på grund af vintervejr, skal Norwegian sørge for:

  • Måltider og forfriskninger – i forhold til ventetiden.
  • To gratis telefonsamtaler, e-mails eller faxbeskeder.
  • Hotelovernatning – hvis et ophold bliver nødvendigt på grund af forsinkelse til næste dag.
  • Transport mellem lufthavn og hotel – hvis selskabet tilbyder overnatning.

Det gælder uanset grunden til forsinkelsen, så længe du venter i lufthavnen og stadig ønsker at gennemføre rejsen.

Eksempler på kompensation og praksis i 2025

Vintervejret er en af de mest almindelige “ekstraordinære omstændigheder” om vinteren 2024/25. Hvis flyet aflyses, uden at vintervejret er en faktor, kan du som udgangspunkt have krav på kompensation:

  • 1.875 kr. ved flyvninger op til 1.500 km.
  • 3.000 kr. ved europæiske flyvninger over 1.500 km og alle andre flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km.
  • 4.500 kr. ved alle andre flyvninger over 3.500 km.

Kompensation udbetales kun, når selskabets ansvar er fastslået. I praksis vil din ret til pengeydelser ofte afhænge af, om Norwegian kan påvise, at ekstreme vejrforhold gjorde det umuligt at flyve.

FAQ om Norwegian-aflysninger og vintervejr

Hvornår har jeg ret til kompensation ved Norwegian-aflysning på grund af vintervejr?

Du har ret til kompensation, hvis Norwegian er ansvarlig for aflysningen. Men hvis årsagen er ekstremt vintervejr eller andre “ekstraordinære omstændigheder” uden for selskabets kontrol, bortfalder kravet om kompensation.

Kan jeg få dækket mine udgifter til hotel og mad?

Ja. Uanset årsagen til aflysningen skal Norwegian tilbyde rimelig forplejning og, hvis nødvendigt, hotel samt transport mellem hotel og lufthavn.

Hvordan dokumenterer jeg, at vejret ikke var årsagen til aflysningen?

Du kan bede Norwegian om en skriftlig redegørelse for aflysningen. Sammenlign gerne selskabets forklaring med information fra lufthavnen eller vejrmyndighederne på rejsedagen.

Hvad gør jeg, hvis Norwegian ikke svarer på min klage?

Hvis du ikke får svar inden for ca. 30 dage, eller får afslag uden begrundelse, kan du klage til Trafikstyrelsen eller Forbruger Europa, der kan vurdere sagen uafhængigt.

Hvilke muligheder har jeg for at få ombooking?

Du kan altid vælge at blive ombooket til næste ledige Norwegian-afgang eller få billetten refunderet ved aflysning, uanset årsagen til aflysningen.

Skal jeg selv betale for ekstraudgifter først?

Ofte skal du selv lægge ud for fx måltider eller hotel, men gem kvitteringer og ansøg om refusion hos Norwegian bagefter.

Opsummering

Ved Norwegian-aflysning i vintervejret har danske flypassagerer klare rettigheder – ombooking, refusion og bistand i lufthavnen er grundlæggende krav efter EU-regler. Økonomisk kompensation er undtagelsen snarere end hovedreglen, da vintervejr typisk anses som en udefrakommende faktor. Forbrugere bør altid dokumentere deres sag, søge skriftligt og kende klagemulighederne, hvis kommunikationen med flyselskabet ikke fører til et tilfredsstillende resultat.

Scroll to Top