Kompensation fra British Airways for mistet forbindelse i London

Når din flyrejse med British Airways bliver forsinket eller aflyst, og du mister din videre forbindelse i London, kan du som dansk forbruger ofte have ret til kompensation. Det er vigtigt at kende dine rettigheder, så du kan kræve den kompensation, du har ret til efter EU-forordning 261/2004. Denne artikel guider dig igennem dine muligheder, krav og processen for at søge kompensation fra British Airways ved mistet forbindelse i London.

Hvad siger reglerne om kompensation for mistet forbindelse?

Den centrale lovgivning, der beskytter flypassagerer i EU, er EU-forordning 261/2004. Denne forordning gælder, hvis din rejse starter i et EU-land – eller hvis du rejser med et EU-baseret selskab, hvilket British Airways ikke er, men forordningen gælder stadig på afgange fra Danmark eller resten af EU til London. Hvis du mister din forbindelse i London på grund af forsinkelse, aflysning eller overbooking på det første fly, kan du være berettiget til kompensation, forudsat at hele rejsen er på én billet og under samme bookingnummer.

Krav for at få kompensation ved mistet forbindelse

  • Dit fly skal være forsinket i mindst tre timer ved ankomst til din endelige destination i forhold til den planlagte ankomsttid.
  • Forsinkelsen, aflysningen eller overbookingen skal være forårsaget af forhold, der ikke er uden for flyselskabets kontrol (f.eks. ikke ekstremt vejr eller sikkerhedsrisici).
  • Du skal kunne dokumentere din booking og den mistede forbindelse.
  • Kompensation gælder kun ved gennemgående billet, ikke hvis du har købt separate billetter for hver flyvning.

Typiske kompensationsbeløb og omkostninger

Hvis du opfylder kravene til kompensation, har du ret til et beløb afhængigt af den samlede flydistance for din rejse:

  • 1.500 km eller derunder: 250 euro (ca. 1.870 kr., kurs 2025-notering)
  • Mellem 1.500 og 3.500 km: 400 euro (ca. 2.995 kr.)
  • Over 3.500 km: 600 euro (ca. 4.490 kr.)

Kompensation udbetales i danske kroner efter gældende valutakurs, og udbetalingen kan ikke reduceres, medmindre du får stillet et alternativt fly til rådighed, der bringer dig frem med kun mindre forsinkelse.

Sådan søger du kompensation fra British Airways i 2025

Du kan søge kompensation direkte hos British Airways via deres officielle kontaktkanaler. Processen er typisk:

  • Find relevante oplysninger: Brug bookingnummer, billetter, boardingkort, eventuelle kvitteringer og dokumenter forsinkelsen.
  • Kontakt British Airways’ kundeservice via deres online formular eller e-mail med præcis beskrivelse, flynummer og hvor forbindelsen blev mistet.
  • Afvent svar – British Airways skal svare indenfor rimelig tid. Får du afslag, kan du klage til Trafikstyrelsen, hvis du har indledt sagen fra Danmark.

Hvad hvis forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstændigheder?

Hvis forbindelsen mistes på grund af uforudsete hændelser uden for British Airways’ kontrol – f.eks. kraftigt uvejr, strejke blandt lufthavnspersonale (men ikke virksomhedernes eget personale), sikkerhedstrusler eller nedlukning af lufthavne – er flyselskabet ikke forpligtet til at yde kompensation. Du har dog stadig krav på assistance, såsom mad, drikke og om nødvendigt hotelophold.

Assistance, når du sidder fast i London

  • Gratis måltider og forfriskninger passende til ventetiden.
  • Hotel og transport til/fra lufthavnen, hvis ventetiden kræver overnatning.
  • To gratis telefonopkald eller e-mails.

Husk at gemme din dokumentation for udgifter og kontakt British Airways straks ved forsinkelse eller aflysning.

Dokumentation og bevisbyrde

Det er vigtigt, at du kan dokumentere hele din rejse, inkl. billetter, boardingkort og eventuelle kvitteringer for køb i forbindelse med forsinkelsen. British Airways kan kræve bevis for, at forbindelsen blev misset som følge af en forsinkelse, der er deres ansvar. Skaf derfor skriftlig dokumentation fra lufthavnen eller flypersonalet, hvis muligt.

Klage og videre sagsbehandling

Hvis British Airways afviser dit krav eller ikke svarer, kan du sende en klage til Trafikstyrelsen i Danmark eller benytte den europæiske ODR-portal. Det er gratis at klage til Trafikstyrelsen, men vær opmærksom på, at sagsbehandlingstiden kan variere.

FAQ: Kompensation fra British Airways for mistet forbindelse i London

Hvilke betingelser skal være opfyldt for at få kompensation fra British Airways?

Du skal have mistet din forbindelse i London pga. forsinkelse på et British Airways-fly, hele rejsen skal være booket samlet, og der skal være mindst tre timers forsinkelse ved ankomst til endelig destination.

Gælder retten til kompensation også, hvis den mistede forbindelse skyldes dårligt vejr?

Nej, kompensation fra British Airways udbetales ikke, hvis årsagen er ekstraordinære omstændigheder som ekstremt vejr eller sikkerhedsrisici uden for selskabets kontrol. Retten til forplejning og assistance gælder dog stadig.

Hvilken dokumentation skal jeg bruge ved krav om kompensation?

Du skal kunne fremvise billetten, boardingkort, kvitteringer og helst skriftlig bekræftelse på, at din forbindelse blev mistet grundet forsinkelse eller aflysning.

Kan jeg få refunderet udgifter til hotel og mad i London?

Ja, ved længere ventetid som følge af forsinkelse skal British Airways tilbyde dækning af rimelige udgifter til mad, drikke og eventuelt hotel, hvis en overnatning bliver nødvendig.

Hvordan klager jeg, hvis British Airways afviser mit krav?

Du kan sende din klage til Trafikstyrelsen i Danmark eller ODR-portalen for europæiske forbrugerklager, hvis du ikke når til en løsning direkte med flyselskabet.

Opsummering

Hvis du som dansk forbruger mister din forbindelse i London med British Airways, har du ofte ret til både kompensation og praktisk hjælp, hvis forsinkelsen opfylder EU’s krav. Kompensation afhænger af forsinkelsens længde og årsagen til afbrydelsen. Husk at gemme al dokumentation og kontakt British Airways hurtigt. Ved afslag kan du klage til myndighederne uden omkostninger. Kend dine rettigheder og stå stærkere, hvis uheldet skulle være ude på rejsen.

Scroll to Top