Kompensation fra Ryanair ved aflyst fly i sidste øjeblik

Når et fly med Ryanair bliver aflyst i sidste øjeblik, kan det skabe frustration og ulejlighed for rejsende. Som dansk forbruger har du dog visse rettigheder til kompensation og assistance, hvis du står i denne situation. Denne artikel giver dig et grundigt overblik over dine muligheder, hvordan du går frem, og hvilke regler der gælder i 2025, så du trygt kan håndtere en flyaflysning.

Hvad betyder “aflyst fly i sidste øjeblik”?

Et fly betragtes som “aflyst i sidste øjeblik”, hvis du bliver informeret om aflysningen mindre end 14 dage før den planlagte afgang. Ifølge EU-forordning 261/2004, som også gælder for danske rejsende i 2025, udløser sådanne aflysninger rettigheder til kompensation og hjælp, medmindre aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder som f.eks. ekstremt vejr eller sikkerhedstrusler.

Dine rettigheder ved aflyst fly hos Ryanair

Kompensationens størrelse

Hvis dit Ryanair-fly aflyses med kort varsel, kan du ifølge EU-forordningen have krav på økonomisk kompensation. Størrelsen afhænger af flyvningens længde:

  • 1.500 km eller mindre: 250 euro (ca. 1.850 kr.)
  • Mellem 1.500-3.500 km: 400 euro (ca. 3.000 kr.)
  • Over 3.500 km: 600 euro (ca. 4.450 kr.)

Bemærk, at beløbet kan reduceres med 50 %, hvis flyselskabet tilbyder en alternativ rejseplan, der kun forsinker dig i begrænset omfang.

Rettigheder til ombooking eller refusion

Du har ret til at vælge mellem:

  • Refusion af billetter for den del af rejsen, der ikke blev gennemført.
  • Ombooking til næste ledige afgang, så du når din destination hurtigst muligt.
  • Ombooking til et senere ønsket tidspunkt.

Dette gælder uanset om aflysningen skyldes begivenheder inden for flyselskabets kontrol eller ej.

Ret til forplejning og overnatning

Hvis du rammes af en flyaflysning i sidste øjeblik, skal Ryanair tilbyde dig:

  • Gratis måltider og forfriskninger i rimeligt forhold til ventetiden.
  • Gratis hotelophold, hvis en overnatning bliver nødvendig.
  • Transport mellem lufthavn og hotel ved behov.
  • Mulighed for at kontakte familie eller arbejdsplads (to gratis opkald eller e-mails).

Sådan søger du kompensation fra Ryanair

Dokumentér din sag

Vær opmærksom på at samle følgende dokumentation:

  • Din bookingbekræftelse og boardingkort.
  • Besked om aflysningen (e-mails, sms’er eller skærmdumps).
  • Kvitteringer for eventuelle ekstraudgifter som mad eller hotelovernatning.

Dokumentation styrker dit krav og letter processen, hvis Ryanair efterspørger flere oplysninger.

Ansøgningsproces

For at få kompensation skal du som udgangspunkt udfylde en online formular på flyselskabets hjemmeside. Beskriv situationen kortfattet, vedhæft relevant dokumentation, og gør opmærksom på EU-forordning 261/2004.

Modtager du ikke svar eller afvises dit krav, har du ret til at klage videre til Trafikstyrelsen eller Center for Klageløsning i Danmark. Disse instanser kan i mange tilfælde hjælpe forbrugere gratis med at afgøre tvister.

Hvornår kan Ryanair afvise kompensation?

Flyaflysninger fritager kun Ryanair for betalingspligt, hvis aflysningen skyldes:

  • Ekstreme vejrforhold (eks. snestorm, voldsomt uvejr).
  • Sikkerhedstrusler (terrortrusler, bombetrusler).
  • Strejker hos flyveledere eller lufthavnspersonale uden for Ryanairs kontrol.

Tekniske problemer, bemandingsmangel eller planlægningsfejl tæller ikke som ekstraordinære omstændigheder og giver som udgangspunkt ret til kompensation.

Sådan håndterer du længere ventetid eller ekstra omkostninger

Bliver du nødt til at købe nye billetter, hotel, mad eller transport i forbindelse med aflysningen, skal du gemme kvitteringer og dokumentere udgifterne. Du har ret til at få dækket rimelige og nødvendige udgifter, hvis Ryanair ikke stiller den nødvendige assistance til rådighed.

FAQ: Kompensation fra Ryanair ved aflyst fly i sidste øjeblik

Hvad er fristen for at søge kompensation i Danmark?

Du har som hovedregel op til 3 år fra aflysningen til at rejse krav om kompensation i Danmark, hvis du ikke straks får svar.

Kan jeg få kompensation ved sygdom blandt besætningen?

Ja, sygdom blandt Ryanairs personale betragtes som flyselskabets ansvar. Du har ret til kompensation, medmindre Ryanair beviser, at aflysningen skyldes ekstraordinære forhold.

Gælder reglerne også for indenrigsfly og EU-flyvninger?

Ja, så længe dit fly afgår fra en EU-lufthavn – eller ankommer til EU med et EU-flyselskab – gælder forordningen. Dette omfatter også Ryanairs ruter indad og udad Danmark.

Kan jeg få kompensation, hvis jeg accepterer en ombooking?

Ja, du kan stadig have krav på kompensation, afhængigt af hvor meget du forsinkes i forhold til den oprindelige rejseplan.

Hvad skal jeg gøre, hvis Ryanair afviser min klage?

Du kan klage til den danske Trafikstyrelse, som er ansvarlig myndighed for håndhævelse af reglerne. Du kan også benytte Center for Klageløsning, hvis sagen ikke løses direkte med Ryanair.

Opsummering: Dine vigtigste rettigheder ved aflyst Ryanair-fly

  • Du har ret til økonomisk kompensation fra Ryanair for flyaflysninger i sidste øjeblik, medmindre der foreligger ekstraordinære omstændigheder.
  • Kompensationsbeløbet afhænger af flyvningens længde – op til ca. 4.450 kr. i 2025.
  • Du kan frit vælge mellem ombooking, refusion eller ændring af rejsedato.
  • Gem altid al dokumentation og kvitteringer.
  • Klag til Trafikstyrelsen eller Center for Klageløsning, hvis dit krav afvises.

Som dansk forbruger giver EU-reglerne dig solide muligheder for hjælp og kompensation ved aflyst fly hos Ryanair. Kendskab til dine rettigheder øger dine chancer for hurtig og fair behandling af din sag, hvis du rammes af en uventet aflysning.

Scroll to Top