Kompensation fra Wizz Air ved forsinkelse på grund af strejke

Når ens fly med Wizz Air bliver forsinket eller aflyst på grund af strejke, kan det skabe både frustration og usikkerhed. Heldigvis har danske forbrugere klare rettigheder til at søge kompensation fra flyselskabet. Denne artikel gennemgår, hvornår og hvordan du som dansk rejsende kan kræve kompensation fra Wizz Air ved forsinkelse på grund af strejke, og hvad du skal være opmærksom på i processen.

Hvad siger reglerne om kompensation ved flyforsinkelse og strejke?

Alle EU-baserede flyvninger samt afgange fra EU-lande er omfattet af EU-forordning 261/2004. Denne forordning giver passagerer ret til kompensation og assistance ved lange forsinkelser, aflysninger og afvisning ved boarding. EU-Domstolen har fastslået, at strejker blandt flyselskabets eget personale normalt ikke anses for “usædvanlige omstændigheder”. Derfor kan du ofte have ret til kompensation fra Wizz Air ved forsinkelse forårsaget af intern strejke i 2025.

Hvornår har du ret til kompensation fra Wizz Air?

  • Dit fly skal enten afgå fra en dansk eller anden EU-lufthavn eller være opereret af et EU-flyselskab.
  • Forsinkelsen skal være på mindst 3 timer ved ankomst til slutdestinationen.
  • Strejken skal skyldes Wizz Airs egne ansatte, fx piloter eller kabinepersonale – og ikke være en ekstern konflikt, som fx lufthavnspersonalet.
  • Du skal ikke allerede have fået refunderet hele din billet.

Hvis ovenstående krav er opfyldt, har du ofte ret til kompensation i henhold til gældende satser.

Hvilken kompensation kan du kræve ved Wizz Air-forsinkelse pga. strejke?

EU-forordningen fastsætter følgende satser for kompensation, afhængig af flyvningens distance:

  • Op til 1.500 km: 250 euro (ca. 1.860 kr. i 2025)
  • 1.500-3.500 km: 400 euro (ca. 2.970 kr.)
  • Mere end 3.500 km: 600 euro (ca. 4.460 kr.)

Det er forsinkelsen ved ankomst, der afgør, om du kan kræve kompensation, uanset hvornår flyet afgår. Bemærk, at hvis du bliver tilbudt en ombooking, og ankommer mindre end to timer senere end planlagt, kan kompensationen blive reduceret med 50 %.

Sådan søger du kompensation fra Wizz Air ved strejkeforsinkelse

1. Saml dokumentation

  • Gem din billet og bookingnummer.
  • Noter præcise afgangs- og ankomsttidspunkter (f.eks. via lufthavnens hjemmeside eller billeder).
  • Tag eventuelt screenshots af beskeder og kommunikation fra Wizz Air.

2. Send krav til Wizz Air

Du skal sende dit kompensationskrav direkte til Wizz Air, enten via deres onlineformular eller kundeservice. Det fremmer sagsbehandlingen, hvis du vedlægger al relevant dokumentation.

3. Vent på svar

Wizz Air har ifølge de danske regler op til 8 uger til at behandle dit krav. Hvis du ikke hører noget, eller får afslag du er uenig i, kan du gå videre med klagen.

4. Klage til relevante myndigheder

  • Hvis du ikke får medhold, kan du som dansk forbruger henvende dig til Trafikstyrelsen (hvis afgangen var fra en dansk lufthavn).
  • I andre tilfælde kan du henvende dig til den tilsvarende klagemyndighed i det land, hvor din rejse startede.

Hvornår dækker reglerne ikke ved strejke?

Der er situationer, hvor du ikke har krav på kompensation fra Wizz Air, selv ved forsinkelse eller aflysning:

  • Hvis strejken skyldes eksterne aktører, såsom lufthavnspersonale, sikkerhedspersonale eller lufttrafikstyring.
  • Hvis Wizz Air kan bevise, at de har gjort alt for at undgå forsinkelsen eller aflysningen.
  • Ved force majeure som naturkatastrofer, væbnet konflikt eller lignende uforudsigelige hændelser.

Hvis du får ekstraudgifter ved forsinkelse

Bliver du forsinket mere end 2 timer, har du krav på forplejning og eventuelt overnatning, indtil du kan komme frem. Husk at gemme kvitteringer for udlæg, hvis selskabet ikke udleverer vouchers på stedet.

FAQ: Kompensation fra Wizz Air ved forsinkelse på grund af strejke

Er Wizz Air forpligtet til at betale kompensation for forsinkelser, der skyldes deres egen strejke?

Ja, ifølge EU’s regler har du typisk krav på kompensation, hvis forsinkelsen skyldes strejke blandt Wizz Airs eget personale.

Hvordan dokumenterer jeg, at forsinkelsen skyldes strejke?

Du kan henvise til officielle meddelelser fra Wizz Air, presseomtale, samt oplysninger fra lufthavnen. Selskabet skal selv oplyse om strejken over for myndighederne ved en klage.

Hvilket beløb kan jeg forvente at modtage som kompensation?

Beløbet afhænger af flyvningens længde fra 250 euro (ca. 1.860 kr.) op til 600 euro (ca. 4.460 kr.) i 2025.

Kan jeg samtidig kræve refusion af min billet?

Du kan kun modtage én type godtgørelse – enten kompensation for forsinkelsen eller fuld refusion, hvis flyet er helt aflyst og du vælger ikke at rejse.

Hvad hvis jeg ikke får svar på min henvendelse til Wizz Air?

Hvis Wizz Air ikke svarer inden for 8 uger, eller du er uenig i deres afgørelse, kan du klage til Trafikstyrelsen eller en tilsvarende europæisk klageinstans.

Er der tidsfrist for at søge kompensation?

I Danmark er den generelle forældelsesfrist 3 år, men det anbefales at søge så hurtigt som muligt efter forsinkelsen er sket.

Opsummering

Som dansk forbruger har du gode muligheder for at opnå kompensation fra Wizz Air, hvis dit fly bliver forsinket på grund af en intern strejke. Det kræver, at du samler solid dokumentation og indsender en skriftlig anmodning til Wizz Air – og eventuelt går videre til myndighederne, hvis du ikke får medhold. Kompensationen kan udgøre op mod 4.460 kr. pr. passager i 2025 afhængig af rejsens længde. Vær opmærksom på, at kun strejker blandt selskabets eget personale giver ret til kompensation, og at du som passager har flere muligheder for at få hjælp, hvis situationen opstår.

Scroll to Top