Når et fly med Swiss Air fra Zürich bliver aflyst eller forsinket markant, har danske rejsende mulighed for at søge kompensation, hvis de opfylder visse betingelser. Reglerne for kompensation er fastsat af EU, og de gælder for alle flyvninger med Swiss Air, eftersom selskabet opererer fra Schweiz, der følger EU’s forordning på området. For forbrugere kan det være afgørende at kende sine rettigheder og processen for at kræve kompensation, så man ikke går glip af penge, man har krav på.
Hvad siger reglerne om kompensation ved aflyst fly med Swiss Air?
Hvis dit fly med Swiss Air fra Zürich bliver aflyst, giver EU-forordning 261/2004 (også gældende i 2025 for fly til og fra EU samt Schweiz) mulighed for kompensation til passagerer, der opfylder visse betingelser. Det gælder både, hvis flyet afgår fra en lufthavn i Schweiz til EU, eller hvis du flyver med et EU-fly til Zürich.
Hvornår har du krav på kompensation?
- Dit fly blev aflyst mindre end 14 dage før afgang.
- Du ankom til destinationen mere end 3 timer forsinket, fordi du fik et andet fly.
- Forsinkelsen eller aflysningen skyldtes forhold, Swiss Air har ansvar for (ikke usædvanlige omstændigheder som ekstremt vejr).
Du har også ret til at få udgifter dækket for mad, drikke og eventuel overnatning, hvis du venter mange timer i lufthavnen.
Hvor meget kan du få i kompensation?
Størrelsen på kompensationen afhænger af ruten og distancen:
- Flyvning op til 1.500 km: 250 euro (~1.870 kr. i 2025).
- Flyvning inden for EU/Schengen på over 1.500 km, eller andre flyvninger mellem 1.500-3.500 km: 400 euro (~2.950 kr.).
- Flyvning over 3.500 km: 600 euro (~4.420 kr.).
Kompensationen udbetales per passager.
Sådan søger du kompensation fra Swiss Air ved aflyst fly i Zürich
Du skal selv tage initiativ til at søge kompensation hos Swiss Air. Processen foregår typisk online via selskabets hjemmeside, og du skal kunne dokumentere dit kundeforhold og din rejse.
Følg disse trin:
- Find din bookingbekræftelse og boardingkort.
- Notér oplysninger om både oprindelig og alternativ rute samt forsinket ankomst.
- Indsend din anmodning via Swiss Airs kontaktformular eller kundeservice. Vælg “EU261 Compensation Claim”.
- Gem al kommunikation og dokumentation under processen.
Swiss Air skal som udgangspunkt svare dig inden for to måneder, jf. gældende forbrugerregler. Hvis du ikke får svar eller afslag, kan du gå videre til Trafikstyrelsen, den relevante myndighed i Danmark for flypassagerklager.
Dokumentation og vigtige forhold
For at kunne få kompensation for aflyst fly med Swiss Air fra Zürich skal du kunne dokumentere dit rejseforløb:
- Kopi af billet eller e-ticket.
- Bordkort for hele rejsen.
- Eventuel skriftlig information om forsinkelse/aflysning fra Swiss Air.
- Begrundelse for rejsen og kvitteringer, hvis du søger erstatning for udgifter (mad, hotel, transport).
Gem alle kvitteringer i forbindelse med ventetid, da disse kan kræves refunderet.
Undtagelser: Hvornår har du ikke krav på kompensation?
Du har normalt ikke krav på kompensation, hvis:
- Aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder, som Swiss Air ikke har indflydelse på (f.eks. vejrekstremer, politisk uro eller strejker hos lufthavnspersonale).
- Du blev informeret om aflysningen mindst 14 dage før afgang.
- Du har accepteret at flytte din billet til et andet tidspunkt eller få pengene tilbage uden at kræve yderligere kompensation.
Hvis du oplever problemer med Swiss Air eller ikke får svar
Hvis Swiss Air ikke reagerer på din henvendelse, eller du får afslag på kompensation uden begrundet forklaring, kan du klage videre i Danmark:
- Indsend en klage til Trafikstyrelsen. Her skal du vedhæfte al relevant dokumentation og skriftligt svar fra Swiss Air.
- Trafikstyrelsen træffer som regel afgørelse inden for 6 måneder (2025).
Der kan ikke garanteres erstatning, hvis sagen vurderes at falde uden for reglerne.
FAQ om kompensation fra Swiss Air ved aflyst fly i Zürich
Hvor hurtigt skal jeg klage til Swiss Air efter aflysning?
Du bør indsende din klage snarest muligt, dog senest inden for 3 år efter hændelsen, ifølge dansk forældelseslov (gældende i 2025).
Kan jeg få kompensation ved forsinkelser?
Ja, ved forsinkelse over tre timer ved ankomst har du som udgangspunkt krav på samme kompensation som ved aflysning, hvis årsagen er Swiss Airs ansvar.
Hvem vurderer, om der er tale om ‘usædvanlige omstændigheder’?
Det gør i sidste ende myndighederne, hvis du klager videre. Swiss Air har bevisbyrden for at påvise usædvanlige omstændigheder.
Er det gratis at klage til Trafikstyrelsen?
Ja, det er gratis for forbrugere at indbringe sager om flykompensation for den danske Trafikstyrelse.
Skal jeg acceptere tilgodebevis eller voucher fra Swiss Air?
Du har ret til at få pengene udbetalt kontant/bankoverførsel og er ikke tvunget til at acceptere gavekort eller vouchers.
Opsummering
Danske rejsende, der oplever aflyst fly med Swiss Air i Zürich, har mulighed for at få betydelig kompensation, hvis aflysningen ikke skyldes ekstraordinære forhold. EU’s regler beskytter dine rettigheder, men du skal selv indsende krav og dokumentere forløbet. Kompensationens størrelse afhænger af ruten – op til 4.420 kr. per passager (2025). Hvis Swiss Air afviser kravet, kan du gratis klage til Trafikstyrelsen. Gem al relevant dokumentation og reager hurtigt for at sikre, at dine krav bliver behandlet korrekt.