Erstatning fra Wizz Air ved aflyst fly i sidste øjeblik

Flyaflysninger kan skabe store problemer for rejsende, især når flyet aflyses i sidste øjeblik. Kender du dine rettigheder, hvis du har billet med Wizz Air, og dit fly bliver annulleret kort før afgang? Denne artikel guider dig igennem reglerne for erstatning og kompensation ved aflysninger samt, hvordan du søger kompensation fra Wizz Air.

Hvad siger reglerne om erstatning ved aflyst fly?

Danske forbrugeres rettigheder ved aflyste fly er tydeligt defineret i EU’s forordning (EF) nr. 261/2004. Denne lovgivning gælder alle flyvninger, der enten afgår fra en lufthavn i EU, eller hvor flyselskabet – som Wizz Air – har EU-licens og flyver til Danmark. Hvis dit fly aflyses med kort varsel, kan du have ret til økonomisk kompensation.

Aflysning i sidste øjeblik defineres typisk som en aflysning, der meddeles mindre end 14 dage før planlagt afgang. Erstatningens størrelse afhænger af flyvningens længde og hvor stor forsinkelsen bliver i forhold til din endelige ankomst.

Krav på kompensation – dette har du ret til

Når der opstår flyaflysninger kort før afrejse, har passagerer i mange tilfælde krav på kompensation. Disse rettigheder omfatter:

  • Valg mellem ombooking til næste ledige afgang eller fuld refundering af billetprisen.
  • Rimelige måltider og forfriskninger, afhængig af ventetid i lufthavnen.
  • Overnatning, hvis ombooking først kan ske dagen efter.
  • Transport mellem lufthavn og hotel, hvis overnatning er nødvendig.
  • Økonomisk kompensation, hvis du bliver varslet mindre end 14 dage før afgang, medmindre du tilbydes ombooking, der ikke medfører nævneværdig forsinkelse.

Kompensationens størrelse i 2025:

  • 250 euro (ca. 1.860 kr.) for flyvninger op til 1.500 km
  • 400 euro (ca. 2.980 kr.) for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km
  • 600 euro (ca. 4.460 kr.) for flyvninger over 3.500 km

Beløbene kan blive reduceret med 50 %, hvis ombooking gør, at du ankommer kun få timer senere end planlagt.

Hvornår kan Wizz Air nægte kompensation?

Wizz Air kan afvise at betale erstatning, hvis aflysningen skyldes “usædvanlige omstændigheder”. Det kan for eksempel være:

  • Ekstremt vejr eller naturkatastrofer
  • Sikkerhedsrisici, som terrortrusler
  • Pludselige strejker fra tredjepart (fx lufttrafikledere)

Tekniske problemer med flyet betragtes dog som udgangspunkt ikke som usædvanlige omstændigheder. Wizz Air skal dokumentere årsagen, hvis de afviser din ansøgning.

Sådan søger du kompensation fra Wizz Air

For at modtage kompensation ved aflyst fly i sidste øjeblik, skal du selv sende en skriftlig ansøgning til Wizz Air. Følg disse trin for at gøre processen så enkel som mulig:

1. Indsaml dokumentation

  • Gem e-mails og beskeder fra Wizz Air om aflysningen
  • Bevar boardingkort og bookingbekræftelse
  • Tag eventuelt billeder af skærme i lufthavnen, hvis flyet aflyses

2. Find Wizz Airs formular

  • Find den officielle kontaktformular på Wizz Airs danske hjemmeside
  • Vælg korrekt kategori, fx “aflysning” eller “kompensation”

3. Udfyld ansøgningen

  • Forklar situationen faktuelt og præcist
  • Vedlæg dokumentation, hvis det er muligt
  • Vær opmærksom på, at behandlingstiden ofte er op til 6-8 uger

Hvis Wizz Air afviser din ansøgning

Hvis du mener, at Wizz Air uberettiget afviser din kompensation, har du flere muligheder:

  • Klager kan indsendes til Trafikstyrelsen, som tager sager op mod udenlandske flyselskaber med rute til Danmark
  • En klage til Trafikstyrelsen er gratis for dig som forbruger
  • Du kan eventuelt benytte Forbrugerklagenævnet, hvis du oplever økonomisk tab ud over den faste kompensation
  • Gem al korrespondance og kvitteringer, hvis din sag skal behandles officielt

Typiske undtagelser og misforståelser

  • Du har ikke krav på kompensation, hvis du accepterer fuld refundering og ikke ønsker ombooking
  • Ingen kompensation ved meget tidlig varsling – fx 15 dage før afgang
  • Afgangsforsinkelse på under 3 timer giver normalt ikke kompensation
  • Aldrig accepter mundtlige løfter – alle aftaler skal være på skrift

FAQ: Erstatning fra Wizz Air ved aflyst fly i sidste øjeblik

Hvornår har jeg ret til kompensation fra Wizz Air ved aflyst fly?

Du har ret til kompensation, hvis dit fly aflyses mindre end 14 dage før afgang, og det ikke skyldes usædvanlige omstændigheder. Du skal også have en gyldig billet og været fremmødt til check-in i tide.

Hvor meget kan jeg få i kompensation?

I 2025 er beløbet 250-600 euro (ca. 1.860-4.460 kr.) afhængigt af flyvningens længde. Beløbet kan nedsættes, hvis du tilbydes ombooking med begrænset forsinkelse.

Hvordan ansøger jeg Wizz Air om kompensation?

Du skal udfylde en digital formular på Wizz Airs hjemmeside, vedlægge relevante bilag og beskrive forløbet. Behandlingstiden kan være op til to måneder.

Hvad hvis Wizz Air afviser min ansøgning?

Hvis du får afslag, kan du indbringe sagen for Trafikstyrelsen gratis. Det kræver, at du fremlægger dokumentation for din sag.

Kan jeg få kompensation, hvis aflysningen skyldes teknik?

Ja, tekniske fejl giver som udgangspunkt ikke fritagelse for kompensation. Kun meget usædvanlige tekniske fejl, som ikke kunne forudses, kan give undtagelse.

Opsummering: Dine rettigheder ved aflyst Wizz Air-fly

Hvis Wizz Air aflyser dit fly i sidste øjeblik, har du som dansk forbruger omfattende rettigheder. Du kan ofte vælge mellem ombooking eller fuld refundering samt modtage kompensation på op til 600 euro, medmindre der er tvingende usædvanlige årsager. Indgiv altid din ansøgning skriftligt, og gem din dokumentation. Hvis du får afslag, kan du klage gratis til de relevante myndigheder. Kend dine rettigheder og udnyt dem, hvis du rammes af en aflysning.

Scroll to Top