Dine rettigheder ved Wizz Air-aflysning fra Billund

Når et fly bliver aflyst, kan det skabe store frustrationer – især hvis rejsen starter fra Billund Lufthavn med et selskab som Wizz Air. For danske rejsende er det afgørende at kende deres rettigheder og vide, hvordan de kan få kompensation fra flyselskabet for en aflyst eller forsinket afgang. Denne artikel gennemgår de gældende regler i 2025, og giver et overblik over, hvordan du som passager kan søge og opnå kompensation.

Regler for kompensation ved flyaflysning fra Billund

Hvis din Wizz Air-flyvning fra Billund bliver aflyst, er dine rettigheder beskyttet af EU’s forordning 261/2004, som også gælder i Danmark i 2025. Reglerne sikrer, at passagerer kan få kompensation samt hjælp ved aflysning eller lange forsinkelser på flyafgange til og fra EU-lufthavne eller med EU-baserede flyselskaber. Det gælder også, hvis du rejser med Wizz Air fra Billund, uanset destinationen.

Du har mulighed for at få:

  • Pengemæssig kompensation afhængigt af rute og afstand
  • Rimelig forplejning og hotelophold ved længere ventetid
  • Ret til ombooking eller tilbagebetaling

Kompensationsbeløbet afhænger af flyrejsens længde og kan i 2025 udgøre:

  • 1.100 kr. for flyvninger op til 1.500 km
  • 1.800 kr. for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km
  • 2.700 kr. for flyvninger over 3.500 km uden for EU

Hvornår har du ret til kompensation?

Du kan få kompensation, hvis:

  • Dit fly blev aflyst mindre end 14 dage før planlagt afgang
  • Du ikke blev tilbudt en alternativ flyvning med tilsvarende tidsplan
  • Aflysningen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder (som f.eks. ekstremt vejr eller strejker uden for flyselskabets kontrol)

Hvis aflysningen skyldes tekniske fejl, bemandingsproblemer eller interne forhold hos Wizz Air, kan du også være berettiget til kompensation.

Sådan søger du kompensation hos Wizz Air

Du skal selv tage initiativ til at søge kompensation ved en Wizz Air-aflysning fra Billund. Det gøres i følgende trin:

  1. Find dit bookingnummer, boardingpas og alle relevante oplysninger om aflysningen.
  2. Kontakt Wizz Air via selskabets officielle klageformular eller kundeservice.
  3. Beskriv hændelsen kort og præcist, inkl. dit oprindelige og eventuelle nye afgangstidspunkt, årsagen til aflysningen, og eventuelle udgifter du har haft.
  4. Indsend dokumentation for dine udgifter og din booking.
  5. Afvent skriftlig svar – der skal normalt svares inden for 2 måneder.

Det anbefales at gemme al korrespondance og kvitteringer, da det kan blive nødvendigt at fremvise dokumentation senere i processen.

Hvilke ydelser har du krav på ved ventetid?

Udover økonomisk kompensation kan du som passager have krav på:

  • Mad og drikke proportionalt med ventetiden
  • Hotelophold, hvis du skal vente til næste dag (inkl. transport til/fra hotel)
  • Mulighed for adgang til to gratis opkald eller mails

Denne hjælp gælder uanset, om aflysningen er flyselskabets skyld eller ej, så længe ventetiden overstiger to timer.

Hvis du får afslag: Klage og videre sagsbehandling

Får du afslag på kompensation fra Wizz Air efter en aflysning fra Billund, kan du klage til Trafikstyrelsen. De vurderer, om flyselskabet har overholdt gældende regler. Det er gratis at klage, men der kan være betydelig sagsbehandlingstid.

Du har tre år til at kræve kompensation efter dansk forældelsesret. Du bør dog indsende din klage snarest muligt for bedst mulige dokumentation.

Typiske undtagelser: Hvornår gives der ikke kompensation?

Nogle situationer giver ikke ret til erstatning. Det gælder ved:

  • Ekstraordinære omstændigheder, som flyselskabet ikke kan kontrollere (fx vejr, luftrumslukninger, visse strejker, terrortrusler)
  • Hvis du blev informeret mindst 14 dage før afrejse
  • Hvis du blev tilbudt en ny flyvning med minimal tidstab (inden for lovens rammer)

Her har du dog fortsat ret til forplejning og hjemrejse/refusion.

Dokumentation og gode råd

  • Gem alle beskeder fra Wizz Air om din aflysning
  • Bevar boardingkort, billetter og eventuelle kvitteringer på ekstraudgifter
  • Få eventuelt skriftlig bekræftelse på årsagen til aflysningen
  • Søg evt. hjælp hos forbrugerorganisationer eller Trafikstyrelsen, hvis der opstår tvivl eller tvist

FAQ om dine rettigheder ved Wizz Air-aflysning fra Billund

Hvilke regler gælder for kompensation ved flyaflysninger fra Billund i 2025?

EU-forordning 261/2004 ligger til grund for reglerne om kompensation, og disse gælder fortsat i Danmark i 2025. Du har som flypassager ret til økonomisk godtgørelse, forplejning og ombooking eller fuld tilbagebetaling, hvis din flyvning bliver aflyst uden gyldig grund.

Hvor meget kan jeg få i kompensation ved en Wizz Air-aflysning?

Kompensationen afhænger af ruten: 1.100 kr. for flyvninger under 1.500 km, 1.800 kr. for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km, og 2.700 kr. for lange ruter over 3.500 km uden for EU.

Hvad gør jeg, hvis Wizz Air nægter at udbetale kompensation?

Hvis Wizz Air afviser din sag, kan du klage til Trafikstyrelsen i Danmark, som behandler sager om flykompensation. Du kan indsende klagen digitalt med dokumentation for din rejse og aflysningen.

Kan jeg få kompensation ved alle slags aflysninger?

Nej, ikke alle aflysninger udløser kompensation. Der gives ikke kompensation ved ekstraordinære omstændigheder uden for Wizz Airs kontrol, eller hvis du fik besked om aflysning mindst 14 dage i forvejen.

Hvilke dokumenter skal jeg gemme for at kunne søge kompensation?

Gem din billet, boardingkort, beskeder om aflysningen samt alle kvitteringer for udgifter, du har haft i forbindelse med aflysningen. Disse dokumenter skal bruges til at dokumentere dit krav.

Opsummering

En Wizz Air-aflysning fra Billund kan give dig ret til kompensation på op til 2.700 kr. i 2025, hvis aflysningen ikke skyldes ekstraordinære forhold, og hvis du blev informeret mindre end 14 dage før afrejse. Derudover har du ret til forplejning og eventuel hotelindkvartering, hvis ventetiden bliver lang. Ansøgning om kompensation foregår direkte til flyselskabet, og klagemulighederne går gennem Trafikstyrelsen, hvis din ansøgning bliver afvist. Gem altid din dokumentation, og reager hurtigt for at få den bedst mulige behandling af din sag.

Scroll to Top