Få kompensation fra easyJet ved aflyst weekendrejse

Planlægger du en weekendrejse med easyJet, og frygter du, at din flyafgang bliver aflyst eller forsinket? Mange danske forbrugere oplever hvert år aflysninger, der kan ødelægge efterlængtede rejseplaner. Heldigvis er der ifølge EU-lovgivning klare regler for kompensation, som giver dig ret til økonomisk erstatning og bistand. Her gennemgår vi, hvordan du som dansk forbruger kan søge kompensation fra easyJet i 2025, hvis en aflysning går ud over din weekendrejse.

Hvad siger reglerne om kompensation ved flyaflysning?

Som flypassager i Danmark er du beskyttet af EU-forordning 261/2004. Denne lovgivning stiller specifikke krav til flyselskaber, der aflyser eller forsinker afgange med udrejse fra EU-lande, herunder Danmark. Forordningen gælder også for flyselskaber uden for EU, hvis rejsen starter i et EU-land.

Du har ret til kompensation, hvis:

  • easyJet aflyser dit fly mindre end 14 dage før afgang
  • Du ankommer mindst 3 timer forsinket til din destination
  • Aflysningen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder (f.eks. ekstremt vejr, strejke udenfor selskabets kontrol, eller sikkerhedsrelaterede nødforhold)

Kompensationen udbetales i danske kroner, og beløbet afhænger af flyets længde og forsinkelsens varighed.

Hvilke kompensationsbeløb kan du få?

De faste kompensationsbeløb følger EU-reglerne og gælder i 2025 med følgende satser:

  • 1.200 kr. for flyvninger op til 1.500 km
  • 1.900 kr. for flyvninger indenfor EU på over 1.500 km og øvrige flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km
  • 2.900 kr. for øvrige flyvninger på over 3.500 km (bemærk dog undtagelser, hvis forsinkelsen til destinationen er mellem 3 og 4 timer)

Beløbene reduceres til 50 %, hvis flyselskabet tilbyder omlægning af rejsen, og det forsinkede ankomsttidspunkt falder indenfor fastsatte grænser. Du kan udover kompensation have krav på refundering af billetter og dækning af ekstra udgifter til fx forplejning og overnatning.

Hvordan søger du kompensation fra easyJet?

1. Saml dokumentation

Start med at indsamle al dokumentation, der kan understøtte din sag overfor easyJet:

  • Boardingkort og bookingbekræftelse
  • Kvitteringer for eventuelle udgifter til mad, transport og overnatning
  • Skriftlig meddelelse om aflysningen fra easyJet
  • Eventuel korrespondance (e-mails, beskeder)

2. Indsend krav til easyJet

Du skal som udgangspunkt selv rette henvendelse til easyJet via deres officielle kontaktkanaler. Her anbefales det at bruge deres online formular til kompensation. Send alle bilag og beskriv forløbet tydeligt. Flyselskabet har pligt til at svare dig indenfor 2 måneder.

3. Klage til myndighederne

Hvis easyJet afviser dit krav, eller ikke svarer inden rimelig tid, kan du klage til Trafikstyrelsen i Danmark. Det kræver, at du har dokumenteret din henvendelse til easyJet først. Trafikstyrelsen kan vejlede om rettigheder og gribe ind, hvis reglerne ikke overholdes.

Dokumenterede undtagelser: Hvornår kan du ikke få kompensation?

Der er visse tilfælde, hvor easyJet lovligt kan nægte dig kompensation:

  • Hvis aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder, som easyJet ikke har kontrol over (dokumenteret storm, lukket lufthavn m.m.)
  • Hvis du er blevet informeret om aflysningen mere end 14 dage før planlagt afrejse
  • Hvis du frivilligt accepterer en anden løsning, fx ombooking, uden ulemper

Bliver du nægtet kompensation, skal flyselskabet kunne dokumentere dette overfor dig.

Yderligere rettigheder ved aflysning af weekendrejse

Udover økonomisk kompensation, har du ret til:

  • Gratis mad og drikke under ventetiden i lufthavnen
  • To gratis telefonsamtaler, e-mails eller beskeder
  • Hotelophold og transport til/fra lufthavn, hvis der er behov for en ekstra overnatning
  • Mulighed for refundering, hvis du opgiver rejsen

Husk altid at bede easyJet om at få de relevante vouchers eller aftaler direkte på stedet, hvis din rejse bliver ramt af en aflysning.

FAQ: Ofte stillede spørgsmål om kompensation fra easyJet ved aflyst weekendrejse

Hvilke flyvninger er dækket af reglerne?

Alle flyrejser med start fra en dansk (EU) lufthavn uanset flyselskab. Også easyJet-drevne ruter fra Danmark til non-EU-lande omfattes.

Hvad gør jeg, hvis easyJet nægter kompensation uretmæssigt?

Du bør klage til Trafikstyrelsen med din dokumentation for forløbet. Myndighederne kan pålægge easyJet at udbetale beløb, hvis reglerne tilsidesættes.

Hvordan beregnes distancen på ruten?

Afstanden måles som den direkte linje mellem afrejselufthavn og ankomstlufthavn.

Hvor lang tid tager behandlingen af min sag?

easyJet skal besvare krav inden 2 måneder. En myndighedsklage kan tage længere tid, ofte op til 3-6 måneder.

Mister jeg min ret til kompensation, hvis jeg accepterer en ombooking?

Nej, men kompensationsbeløbet kan blive reduceret afhængigt af, hvor meget forsinket du ankommer til din destination.

Kan jeg søge kompensation for alle udgifter, jeg får pga. aflysningen?

Kun rimelige og dokumenterede udgifter (mad, overnatning, transport) refunderes. Du skal kunne fremvise kvitteringer.

Opsummering

Hvis din weekendrejse med easyJet aflyses med kort varsel, er du som dansk forbruger godt beskyttet af EU-reglerne i 2025. Husk at indsamle al relevant dokumentation og fremsend dit kompensationskrav hurtigt. Du kan have krav på op til 2.900 kr. i kompensation samt refusion af relevante udgifter. Ved uenighed kan du klage til de danske myndigheder for at få håndhævet dine rettigheder. Vær opmærksom på undtagelser, og sørg for at kende dine muligheder, så du står stærkt, hvis uheldet er ude.

Scroll to Top