Forsinkelser og aflysninger på flyrejser sker desværre stadig, og mange danske rejsende bliver berørt – også på rejser med Norwegian. Hvis din flyrejse bliver forsinket eller aflyst, har du i mange tilfælde ret til kompensation ifølge EU-reglerne. Denne artikel gennemgår, hvordan du som forbruger kan søge erstatning fra Norwegian for flyforsinkelser, og hvad dine rettigheder er i 2025.
Hvad siger reglerne om erstatning ved flyforsinkelse?
Som udgangspunkt er dine rettigheder som flypassager i Danmark reguleret af EU’s forordning 261/2004. Denne forordning fastsætter de betingelser, hvor du kan få kompensation fra flyselskabet ved forsinkelser, aflysninger eller overbooking af fly.
Reglerne gælder, hvis:
- Din flyvning enten afgår fra en lufthavn i EU (inklusive Danmark), eller
- du ankommer til EU med et EU-baseret flyselskab som Norwegian.
Det er vigtigt at bemærke, at kompensation kun gælder, hvis forsinkelsen skyldes forhold, Norwegian er ansvarlig for, fx tekniske problemer eller bemandingsproblemer – ikke hvis det skyldes ekstraordinære omstændigheder som fx uvejr, strejker uden for flyselskabets kontrol eller lufthavnslukninger. Dokumentation og præcise årsager er derfor afgørende.
Hvornår har du ret til kompensation ved flyforsinkelse?
Du har som udgangspunkt ret til erstatning fra Norwegian, hvis:
- Din flyrejse forsinkes med mindst tre timer ved ankomsten.
- Forsinkelsen ikke skyldes ekstraordinære omstændigheder.
- Du har en gyldig billet og er mødt op til tiden.
- Op til 1.500 km: 250 euro (ca. 1.860 kr.)
- 1.500-3.500 km: 400 euro (ca. 2.975 kr.)
- Over 3.500 km: 600 euro (ca. 4.460 kr.)
- Ekstraordinære omstændigheder uden for selskabets kontrol (for eksempel vejrforhold, sikkerhedshensyn, myndighedspåbud, eller visse strejker).
- Du har fået besked om forsinkelsen i god tid (se nedenfor for aflysninger).
- Du møder ikke op til tiden ved check-in.
- Gem din billet, bookingbekræftelse og boardingkort.
- Tag skærmbilleder af meddelelser om forsinkelsen.
- Notér afgangs- og ankomsttidspunkt, samt den officielle årsag til forsinkelsen.
- Gratis måltider og forfriskninger under ventetiden, afpasset efter ventetidens længde.
- Overnatning og transport til/fra hotel, hvis du må vente til næste dag.
- To gratis telefonopkald eller e-mails, hvis dit fly er voldsomt forsinket.
- Du har ret til kompensation, hvis din Norwegian-flyvning ankommer over tre timer senere end planlagt – med mindre der er tale om ekstraordinære omstændigheder.
- Kompensationen spænder fra 250 til 600 euro afhængig af flyvningens længde (2025).
- Indsaml altid dokumentation og søg gennem Norwegians digitale klagesystem.
- Får du afslag, kan du klage gratis via de offentlige klageinstanser.
- Du har også ret til forplejning og evt. overnatning under forsinkelsen.
Kompensationssatserne (2025) afhænger af flyvningens længde:
Beløbet er pr. passager. Kompensationen udbetales i danske kroner, men følger de fastsatte euro-satser.
Hvornår gælder kompensation ikke?
Norwegian er ikke forpligtet til at yde kompensation, hvis forsinkelsen skyldes:
Lovgivningen kræver, at Norwegian dokumenterer årsagen til forsinkelsen, hvis de afviser din kompensation. Det kan derfor være en god idé at gemme information, sms’er og meddelelser om din flyafgang eller eventuelle meldinger fra Norwegian.
Sådan søger du erstatning fra Norwegian ved flyforsinkelse
For at gøre det så enkelt som muligt at søge erstatning fra Norwegian efter en flyforsinkelse, anbefales det at følge denne proces:
1. Indsaml dokumentation
2. Udfyld Norwegians klageformular
Norske flyselskaber som Norwegian har en digital formular på deres hjemmeside målrettet kompensation og klagesager. Udfyld denne og vedhæft al relevant dokumentation fra din rejse.
3. Vent på svar fra Norwegian
Norwegian skal ifølge EU-reglerne behandle din klage og give dig svar inden for rimelig tid, normalt 4-8 uger. Behandlingstiden kan variere.
4. Kontakt Forbruger Europa eller Trafikstyrelsen
Hvis du får afslag på din anmodning, eller Norwegian ikke svarer dig, kan du indbringe sagen for Forbruger Europa eller Trafikstyrelsen, der kan hjælpe med mægling. Brug evt. digitale klageportaler som ODR (Online Dispute Resolution) eller indsend en klage direkte på Trafikstyrelsens hjemmeside.
Andre rettigheder ud over kompensation
Ud over selve kompensationsbeløbet har du ret til:
Disse rettigheder gælder, uanset om der er tale om ekstraordinære omstændigheder eller ej.
Hvordan adskiller forsinkelse sig fra aflysning?
Forsinkelse og aflysning behandles forskelligt. Ved aflysning kan du også vælge ombookning eller fuld refundering, ud over eventuel kompensation. Ved forsinkelser gælder kompensationen kun, hvis du ankommer mindst tre timer senere end planlagt. Bed altid Norwegian om at oplyse, hvordan de klassificerer hændelsen, da det kan påvirke dine rettigheder.
Hvilken betydning har 2025-reglerne?
I 2025 gælder de samme grundlæggende EU-regler om passagerrettigheder som de forrige år. Dog er den digitale behandling og dokumentationsrutiner løbende forbedret, så det forventes, at både sagsbehandling og udbetaling vil være mere smidig for danske forbrugere.
FAQ
Hvor lang tid har jeg til at søge erstatning fra Norwegian efter en flyforsinkelse?
Du kan i Danmark som udgangspunkt søge om kompensation i op til tre år efter rejsedatoen (forældelsesfristen). Det anbefales dog at søge hurtigt, da dokumentation er nemmest at skaffe umiddelbart efter hændelsen.
Hvad sker der, hvis Norwegian afviser min ansøgning?
Du kan anke afgørelsen til Trafikstyrelsen eller Forbruger Europa. En eventuel klagesag er gratis og kræver, at du kan dokumentere din sag.
Kan jeg få kompensation, hvis jeg rejser på en samlet billet med mellemlanding?
Ja, hvis hele rejsen er én booking, og den samlede forsinkelse ved slutdestinationen overstiger tre timer, har du ret til kompensation. Det gælder uanset, om forsinkelsen opstod på første eller næste strækning under Norwegian.
Dækker min rejseforsikring det samme som EU-kompensationen?
Nej, rejseforsikringer dækker normalt ikke den lovbestemte kompensation, men kan give yderligere dækning, fx ved ekstraudgifter til overnatning eller mistet bagage. EU-kompensationen gælder uafhængigt af forsikring.
Kan jeg få både erstatning og refusion af billetten?
Du kan få kompensation, hvis du ankommer mindst tre timer forsinket, men fuld billetrefusion gælder kun ved aflysning, eller hvis du selv vælger at opgive rejsen på grund af forsinkelsen.dk
Opsummering: Sådan søger du erstatning fra Norwegian ved flyforsinkelse
At kende og udnytte sine rettigheder kan spare både tid og penge for danske rejsende i tilfælde af flyforsinkelser, også hos Norwegian i 2025.