Kompensation ved flyforsinkelse – alt du skal vide som passager

Når flyet bliver forsinket eller aflyst, kan det have store konsekvenser for dine rejseplaner. Som dansk forbruger har du rettigheder, hvis din flyrejse ikke går som planlagt. Denne artikel gennemgår, hvordan du søger kompensation ved flyforsinkelse eller aflysning, hvad du er berettiget til, og hvordan du bedst håndterer din sag i 2025.

Hvad siger lovgivningen om kompensation ved flyforsinkelse?

Reglerne for kompensation ved flyforsinkelse tager udgangspunkt i EU’s forordning 261/2004, som også gælder for danske rejsende. Forordningen fastsætter, at du kan have krav på kompensation og assistance fra flyselskabet, hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst, og visse betingelser er opfyldt. I 2025 gælder reglerne for rejser, der enten starter fra en lufthavn i EU eller flyves med et EU-registreret flyselskab, uanset destinationen.

Hvornår har du ret til kompensation?

Du har i udgangspunktet krav på økonomisk kompensation, hvis du ankommer mindst 3 timer forsinket til din endelige destination, og forsinkelsen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder (force majeure) som for eksempel ekstreme vejrforhold, politisk uro eller uforudsigelige sikkerhedsrisici. Det samme gælder ved aflysninger, hvor du får besked mindre end 14 dage før afgang.

Betingelserne for, at du kan opnå kompensation, er blandt andet:

  • Dine billetter er købt og bekræftet (gælder også lavprisfly og pakkerejser).
  • Forsinkelsen overstiger 3 timer på slutdestinationen.
  • Problemet skyldes ikke force majeure eller ekstraordinære omstændigheder.

Hvor meget kan du få i kompensation?

Beløbet du kan få i kompensation ved flyforsinkelse, reguleres i euro og udbetales efter faste satser:

  • 250 euro (ca. 1.850 kr.) for rejser på op til 1.500 km.
  • 400 euro (ca. 2.950 kr.) for rejser indenfor EU på over 1.500 km, samt andre rejser mellem 1.500 km og 3.500 km.
  • 600 euro (ca. 4.400 kr.) for rejser på mere end 3.500 km udenfor EU.

Vær opmærksom på, at for flyforsinkelser på mere end 5 timer, kan du også have krav på at få billettens pris refunderet eller en ombooking, hvis du vælger ikke at rejse.

Ret til forplejning og indkvartering

Ud over den økonomiske kompensation har du ret til assistance, hvis ventetiden når visse grænser (fra 2 timer afhængigt af rejselængden). Det omfatter:

  • Måltider og forfriskninger i forhold til ventetiden.
  • To gratis telefonopkald, e-mails eller faxbeskeder.
  • Hotelophold og transport til/fra hotellet, hvis der kræves overnatning.

Flypersonalet skal informere dig om dine rettigheder. Gem kvitteringer for udgifter, hvis du selv må afholde dem i første omgang.

Sådan søger du kompensation fra flyselskabet

Du skal rette dit krav direkte til flyselskabet, som har hovedansvaret for at udbetale kompensation ved flyforsinkelse. Det er en god idé at gøre følgende:

  • Indsamle al dokumentation (boardingkort, billetter, forsinkelsesinformation, evt. kvitteringer).
  • Melde din sag til flyselskabet skriftligt – helst via deres klageformular eller kundeservice.
  • Angiv tydeligt rejsedato, flynummer, beskrivelse af hændelsen samt dit kompensationskrav.
  • Gem al korrespondance og få kvittering for, at sagen er modtaget.

Flyselskabet skal normalt svare inden for 30 dage. Får du ikke svar, eller bliver kravet afvist uden rimelig begrundelse, kan du gå videre med klagen.

Hvordan klager du, hvis selskabet afviser kompensation?

Får du nej til kompensation, kan du som dansk forbruger henvende dig til Trafikstyrelsen, som er den kompetente klagemyndighed i Danmark for sager vedrørende flyforsinkelser og aflysninger.

  • Klagen skal indsendes via Trafikstyrelsens klageportal med al relevant dokumentation.
  • Styrelsen vurderer sagen og kan træffe afgørelse overfor flyselskabet.

Det er gratis at klage til Trafikstyrelsen, og du bør forvente sagsbehandlingstid på typisk flere måneder.

Rettigheder ved pakkerejser og forlængede rejseplaner

Har du købt en pakkerejse, fx gennem et rejsebureau, gælder særlige regler. Her skal du først kontakte rejsebureauet, da de har ansvaret for at hjælpe dig, hvis du eksempelvis misser en tilslutningsflyvning på grund af forsinkelser.

Oplever du merudgifter som følge af forsinkelsen, kan du i nogle tilfælde også få disse dækket, hvis de er dokumenterbare og nødvendige.

Typiske årsager til afslag på kompensation

Der er situationer, hvor selskabet har ret til at afvise at betale kompensation, for eksempel hvis:

  • Forsinkelsen skyldes force majeure (ekstremt vejrlig, strejke udenfor selskabets kontrol, politiske uroligheder).
  • Du modtager meddelse om aflysning mere end 14 dage før afgang.
  • Du ikke har mødt rettidigt op til check-in.

Flytekniske fejl og personaleproblemer regnes som hovedregel ikke som ekstraordinære omstændigheder, ifølge EU-Domstolens praksis.

FAQ om kompensation ved flyforsinkelse

Hvornår skal jeg senest søge om kompensation?

Du skal som udgangspunkt søge så hurtigt som muligt. I Danmark er der en forældelsesfrist på 3 år fra flydatoen.

Kan jeg få kompensation ved alle forsinkelser?

Nej, du skal ankomme mindst 3 timer forsinket til slutdestinationen, og forsinkelsen må ikke skyldes ekstraordinære omstændigheder.

Er alle flyselskaber dækket af reglerne?

Ja, hvis flyet afgår fra en EU-lufthavn, eller du rejser med et EU-registreret selskab – også på ruter udenfor EU.

Hvad gør jeg, hvis flyselskabet ikke svarer?

Gå videre til Trafikstyrelsen med din klage, hvis selskabet ikke svarer inden 30 dage eller har afvist kravet uden rimelig begrundelse.

Hvilke dokumenter skal jeg gemme?

Gem boardingkort, billetter, korrespondance med flyselskabet samt kvitteringer for eventuelle ekstraudgifter.

Opsummering

Kompensation ved flyforsinkelse er din ret som passager i Danmark, når visse betingelser er opfyldt. Reglerne sikrer økonomisk erstatning og service ved længere forsinkelser eller aflysninger – dog kun, hvis årsagen ikke er usædvanlige forhold. Du skal selv søge kompensationen hos flyselskabet og kan klage til Trafikstyrelsen, hvis du får afslag. Husk at gemme dokumentation og søg hjælp hurtigt, så du får den kompensation, du er berettiget til som dansk flypassager.

Scroll to Top