Det kan være frustrerende at opleve flyforsinkelser eller aflysninger, især når flyselskabet afslår dit krav om kompensation. Men som dansk forbruger har du flere muligheder for at klage og få din retmæssige erstatning, også hvis flyselskabet siger nej i første omgang. Denne guide gennemgår, hvad du kan gøre, og hvilke rettigheder du har i 2025.
Hvad siger reglerne om kompensation ved flyforsinkelse og aflysning?
Danske forbrugere er beskyttet af både EU-forordning 261/2004 og den danske luftfartslovgivning, som gælder i 2025. Disse regler fastsætter, at du kan have ret til kompensation, hvis dit fly er forsinket med mere end tre timer ved ankomst, eller hvis det bliver aflyst uden rimeligt varsel.
- Kompensation ydes for afgange fra EU eller ankomster til EU med EU-baserede flyselskaber.
- Størrelsen af kompensationen afhænger af flyvningens længde og kan være:
- 1.100 kr. for flyvninger op til 1.500 km
- 1.750 kr. for flyvninger på 1.500–3.500 km
- 2.650 kr. for flyvninger over 3.500 km
- Hvis forsinkelsen eller aflysningen skyldes “ekstraordinære omstændigheder” (fx voldsomt vejr eller sikkerhedstrusler), kan kompensationen bortfalde.
Typiske grunde til afslag fra flyselskaber
Mange oplever, at flyselskabet afslår kompensation med henvisning til ekstraordinære omstændigheder, eller at rejsen ikke er omfattet af EU-reglerne. Andre grunde kan være manglende dokumentation eller fejl i ansøgningen. Det er derfor vigtigt altid at bede om skriftlig begrundelse, hvis du får afslag.
Sådan gør du, hvis flyselskabet siger nej til kompensation
1. Gennemgå afslaget
Læs afslaget grundigt. Selskabet skal oplyse, hvorfor du ikke får kompensation. Hvis begrundelsen virker uklar eller forkert, kan du fortsætte processen.
2. Indsaml dokumentation
- Gem boardingkort, bookingbekræftelse og evt. kvitteringer for ekstra udgifter.
- Notér ankomsttidspunktet – print evt. flyplan eller tag et billede af informationstavlen i lufthavnen.
- Sørg for at have al korrespondance med flyselskabet gemt.
3. Indgiv klage til nationale myndigheder
I Danmark skal du klage til Trafikstyrelsen, hvis du mener, flyselskabets afslag er uberettiget. Traffikstyrelsen vurderer sagen ud fra gældende regler og kan træffe en vejledende afgørelse, som flyselskabet forventes at følge i 2025.
- Du kan udfylde klageformular online via Trafikstyrelsens hjemmeside.
- Medbring al relevant dokumentation og beskriv forløbet kronologisk.
4. Gå til Forbrugerklagenævnet
Hvis Trafikstyrelsen ikke løser sagen, eller hvis du ønsker en juridisk bindende afgørelse, kan du klage til Forbrugerklagenævnet. Her vil din sag blive behandlet som en forbrugertvist, hvilket ofte fører til en endelig afgørelse, som flyselskabet skal følge.
- Det koster et mindre gebyr (ca. 200 kr. i 2025), som refunderes, hvis du får ret.
- Du kan indsende sagen digitalt og følge sagsbehandlingen online.
5. Vurder yderligere muligheder
Nogle forbrugere overvejer at indbringe sagen for retten som sidste udvej. Dette kræver dog tid og omkostninger, og anbefales primært, hvis der er tale om et større beløb. For de fleste vil de tidligere instanser være tilstrækkelige.
Praktiske råd til en stærk sag
- Vær præcis med dine oplysninger.
- Henvend dig hurtigt – fristen for at klage kan være to år fra hændelsen.
- Hold kontaktoplysninger og billetdata klar.
- Undgå følelsesladede eller uklare beskrivelser – hold dig til fakta.
Ofte stillede spørgsmål om kompensation ved flyforsinkelse
Hvilke krav har jeg på kompensation ved flyforsinkelse?
Hvis dit fly er forsinket mere end tre timer ved ankomst til destinationen, og forsinkelsen ikke skyldes ekstraordinære omstændigheder, har du ret til kompensation efter EU-forordning 261/2004.
Hvad tæller som ekstraordinære omstændigheder?
Ekstraordinære omstændigheder kan fx være voldsomt vejr, sikkerhedstrusler eller strejker, som flyselskabet ikke har kontrol over. Tekniske fejl regnes normalt ikke som sådan, medmindre de skyldes skjulte, udefrakommende forhold.
Hvordan dokumenterer jeg min forsinkelse eller aflysning?
Gem flybilletter, boardingkort, evt. screenshots af statusopdateringer fra flyselskabet og eventuelt billeder af ankomsttider på lufthavnens infotavler. Jo flere konkrete oplysninger, desto bedre.
Hvilke frister gælder for at søge kompensation?
I Danmark har du som udgangspunkt op til tre år til at gøre dit krav gældende over for flyselskabet, men det anbefales at handle hurtigt. For klage til Forbrugerklagenævnet gælder typisk en toårig frist.
Kan jeg klage, hvis flyselskabet holder til uden for EU?
Ja, hvis din afgang er fra en EU-lufthavn, gælder reglerne også for selskaber uden for EU. Flyver du ind til EU med et ikke-europæisk selskab, gælder reglerne kun i visse tilfælde.
Opsummering
Som dansk forbruger har du solide rettigheder, hvis dit fly bliver aflyst eller forsinket, også selv om flyselskabet først siger nej til kompensation. Gennemgå altid afslaget, saml dokumentation, og brug klagemulighederne hos Trafikstyrelsen og Forbrugerklagenævnet. Sørg for at overholde frister, og vær grundig i din besvarelse og dokumentation. På den måde styrker du dine chancer for at få den kompensation, du har krav på efter gældende regler i 2025.