Flyforsinkelser og dine rettigheder som rejsende i Danmark

Flyforsinkelser og aflysninger kan hurtigt skabe frustration og utryghed for danske rejsende. Som forbruger har du dog en række rettigheder, hvis din flyrejse fra Danmark bliver forsinket eller aflyst. At kende reglerne for kompensation giver dig et godt udgangspunkt for at søge erstatning hos flyselskaberne.

Hvad gælder reglerne for flyforsinkelser og aflysninger?

Reglerne for kompensation og passagerrettigheder i Danmark følger EU-forordningen (EF) nr. 261/2004. Disse regler gælder for alle flyvninger, som afgår fra en lufthavn i EU – inklusiv Danmark – samt for flyvninger til EU med et EU-baseret flyselskab.

Ifølge lovgivningen kan du have ret til kompensation og assistance, hvis:

  • Dit fly er forsinket mere end to timer afhængigt af flyvningens længde
  • Dit fly bliver aflyst
  • Du bliver nægtet boarding (f.eks. ved overbooking)

Det er altid vigtigt at gemme alle relevante rejsedokumenter, såsom bookingbekræftelser og boardingkort, for at kunne dokumentere dit krav.

Kompensation ved flyforsinkelse

Som dansk rejsende kan du have ret til kompensation, hvis dit fly ankommer minimum tre timer forsinket til din endelige destination. Størrelsen på kompensationen afhænger af flyvningens distance:

  • Op til 1.500 km: 1.875 kr. (250 euro)
  • Mellem 1.500 og 3.500 km: 3.000 kr. (400 euro)
  • Over 3.500 km: 4.500 kr. (600 euro)

Kompensationen udbetales pr. passager, og beløbene gælder for 2025. Flyselskabet kan dog undgå at betale kompensation, hvis forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstændigheder, som f.eks. ekstremt vejr eller sikkerhedsrisici uden for selskabets kontrol.

Rettigheder ved aflyste fly

Hvis dit fly bliver aflyst, har du ret til ombooking til en senere afgang eller fuld refusion af billettens pris. Derudover kan du være berettiget til kompensation svarende til samme beløb som ved lange forsinkelser, medmindre:

  • Du bliver informeret mindst to uger før afrejsedagen
  • Flyet tilbydes en ombooking, der afgår og ankommer inden for visse tidsrammer
  • Årsagen til aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder

Du har også ret til forplejning, hotelindkvartering og transport til lufthavnen, hvis forsinkelsen eller aflysningen nødvendiggør det.

Sådan søger du kompensation fra flyselskabet

For at få hjælp til at søge kompensation, bør du gøre følgende:

  • Indsaml alle dokumenter: Boardingkort, bookingbekræftelser og evt. kvitteringer for udgifter
  • Klargør grundlaget: Notér forsinkelsens eller aflysningens nøjagtige varighed og årsag
  • Kontakt flyselskabet skriftligt med et konkret krav om kompensation og vedlæg dokumentation
  • Hvis du ikke får svar eller afslag fra flyselskabet, kan du klage videre til Trafikstyrelsen

Det anbefales at indsende krav så hurtigt som muligt, helst inden for et år – men der er op til tre år til at gøre kravet gældende efter dansk forældelseslovgivning (pr. 2025).

Når der opstår ekstraordinære omstændigheder

Kompensation er ikke altid garanteret. Flyselskaberne kan afvise at betale, hvis forsinkelsen eller aflysningen skyldes begivenheder, som de ikke kan kontrollere, f.eks.:

  • Strejker blandt tredjepersonale (ikke flyselskabets eget personale)
  • Ekstremt vejr
  • Lukning af luftrum
  • Sikkerhedsrisici

Selskabet skal kunne dokumentere, at de har gjort alt for at undgå forsinkelsen eller aflysningen. Det er muligt at klage til Trafikstyrelsen, hvis du er uenig i afslaget.

Hvilken hjælp har du krav på under ventetid?

Hvis du oplever længere ventetid i lufthavnen, har du ret til visse ydelser, afhængig af forsinkelsens længde:

  • Forplejning (mad og drikke) ved ventetid over to timer
  • Mulighed for at kommunikere (telefonopkald, e-mail)
  • Hotelophold og transport mellem lufthavn og hotel, hvis en overnatning bliver nødvendig

Disse ydelser skal stilles til rådighed gratis af flyselskabet og gælder uanset om årsagen til forsinkelsen er kompensationsberettiget.

FAQ – Ofte stillede spørgsmål om flyforsinkelser og kompensation

Hvornår har jeg krav på kompensation, hvis mit fly er forsinket?

Hvis flyet ankommer mindst tre timer forsinket til destinationen, og forsinkelsen ikke skyldes ekstraordinære omstændigheder, har du ret til kompensation.

Kan jeg få dækket mine udgifter ved ventetid?

Ja, du har ret til forplejning og evt. hotelophold ved længere ventetid. Hvis du har egne udlæg, skal du kunne dokumentere disse og søge refusion hos flyselskabet.

Gælder reglerne også ved indenrigsflyvninger i Danmark?

Ja, forordningen gælder for alle flyvninger, som afgår fra en dansk lufthavn, uanset om destinationen er indenrigs eller udenrigs.

Hvordan klager jeg, hvis jeg får afslag fra flyselskabet?

Efter afslag fra flyselskabet kan du klage til Trafikstyrelsen via deres netbaserede klageportal. Du skal vedlægge al relevant dokumentation.

Hvor længe har jeg til at søge kompensation?

I Danmark er der som udgangspunkt op til tre års forældelsesfrist til at indgive et kompensationskrav over for flyselskabet.

Hvad er “ekstraordinære omstændigheder”?

Det betegner forhold, som er uden for flyselskabets kontrol, eksempelvis ekstremt vejr, strejker blandt lufthavnspersonale eller sikkerhedstrusler.

Opsummering: Dine vigtigste rettigheder som dansk rejsende

  • Du har ret til kompensation ved forsinkelser over tre timer eller ved aflysninger uden gyldig undskyldning
  • Kompensationen ligger mellem 1.875 kr. og 4.500 kr. pr. passager i 2025
  • Flyselskabet skal yde assistance under ventetid – mad, drikke og evt. hotel
  • Krav fremsættes direkte til flyselskabet, og uenighed kan indbringes for Trafikstyrelsen
  • Husk at gemme dokumentation og send krav inden for tre år

At kende dine rettigheder som rejsende i Danmark kan gøre en stor forskel, hvis uheldet er ude – og give dig tryghed på din næste flyrejse.

Scroll to Top