Hvis dit fly blev aflyst eller kraftigt forsinket for flere år siden, kan det stadig være muligt at få kompensation fra flyselskabet. Det er dog ofte vanskeligt at gennemskue reglerne og tidsfristerne. En kompensationstjeneste kan hjælpe med at afklare, om din sag stadig er gyldig, og stå for kontakten til selskabet – men hvornår giver det faktisk mening at bruge sådan en tjeneste? Her får du et overblik over muligheder og begrænsninger for danske forbrugere i 2025.
Regler for kompensation ved gamle flysager
Kompensation ved aflyste og forsinkede flyreguleres primært af EU-forordning 261/2004. Ifølge denne har passagerer typisk ret til erstatning, hvis de ankommer mindst tre timer forsinket til slutdestinationen, eller hvis flyet aflyses uden tilstrækkeligt varsel.
For sager vedrørende flyvninger fra eller til EU gennemføres klager normalt direkte til flyselskabet. Hvis selskabet undlader at udbetale, er næste skridt at kontakte Trafikstyrelsen eller, hvis nødvendigt, gå rettens vej. Men der eksisterer en forældelsesfrist for krav på kompensation.
Forældelsesfristen ved flykompensation
- Du kan kræve kompensation for flyvninger op til tre år tilbage i tiden fra den dato, flyet skulle være afgået.
- Fristen er fastsat efter danske regler, og 3-års fristen gælder både, hvis du selv klager eller får hjælp af en kompensationstjeneste.
- Efter tre år vil flyselskaberne som regel afvise kravet, uanset årsag til forsinkelsen/aflysningen.
Dog kan undtagelser forekomme, f.eks. hvis kontakt med flyselskabet har afbrudt forældelsen (dette kræver typisk skriftlig dokumentation).
Sådan hjælper en kompensationstjeneste med gamle sager
Kompensationstjenester tilbyder at vurdere, om din sag stadig kan give kompensation – og håndterer kontakten med flyselskabet på dine vegne. Det kan især være en fordel ved gamle sager, fordi kravets gyldighed hurtigt kan blive komplekst at vurdere. Tjenesterne tjekker typisk følgende:
- Om sagen falder inden for 3-årsfristen
- Om flyvningen omfattes af EU’s og Danmarks regler
- Om dokumentationen er tilstrækkelig (f.eks. boardingkort, bookingnummer, kommunikation med selskabet)
- Om tidligere henvendelser til flyselskabet evt. har afbrudt forældelsen
Hvis kravets forældelse allerede er indtrådt, vil en seriøs kompensationstjeneste afvise at tage sagen.
Hvornår giver det mening at bruge en kompensationstjeneste?
Det kan være relevant at anvende en kompensationstjeneste, hvis:
- Du er i tvivl om din sag stadig er gyldig på grund af tidsfristen
- Du ikke har modtaget svar eller medhold fra flyselskabet
- Du ikke ønsker selv at håndtere kommunikationen eller eventuelle klagesager
- Dokumentationen for din sag er sparsom og kræver ekstra research
Ved sager, der næsten er tre år gamle, kan det have afgørende betydning, hvor hurtigt du (eller tjenesten) indsender et krav. Her har professionelle erfaring med at vurdere, præcis hvornår fristen udløber, og om der kan argumenteres for afbrudt forældelse.
Fordele og ulemper ved at få hjælp til gamle flysager
Fordele
- Du får få vurderet, om det overhovedet giver mening at gå videre
- Professionel håndtering kan sikre, at formaliteter og frister overholdes
- Nogle tjenester arbejder efter ”no cure, no pay”, så du kun betaler, hvis kravet lykkes
Ulemper
- En del af kompensationen går til kompensationstjenesten som vederlag
- Tjenesterne kan ikke omgå forældelsesfristen eller få medhold i sager, hvor retten til kompensation er udløbet
- Komplekse sager, hvor dokumentationen mangler, kan ende med afslag
Processen for at få kompensation via en tjeneste ved ældre sager
- Du indsender oplysninger og dokumentation om flyvningen til tjenesten
- Tjenesten vurderer, om dit krav kan rejses (inden for regler og tidsfrister)
- Hvis ja, overtager tjenesten kontakten med flyselskabet
- Ved positivt udfald udbetales kompensationen, evt. fratrukket gebyr
- Hvis sagen afvises pga. forældelse, orienteres du typisk hurtigt
Typiske kompensationsbeløb ved gamle flysager
Kompensationsbeløb er fastsat i euro men udbetales i danske kroner (DKK). I 2025 gælder:
- Kortere flyvninger (op til 1.500 km): ca. 1.900 kr.
- Flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km: ca. 3.000 kr.
- Flyvninger over 3.500 km: ca. 4.500 kr.
Disse satser gælder for sager, der opfylder kravene, uanset hvor gamle de er – hvis fristen ikke er overskredet.
Hvad skal du have klar til gamle sager?
- Flybillet eller rejsebevis
- Eventuelt boardingkort fra turen
- Bookingnummer og flynummer
- Daterede e-mails eller beskeder til/fra flyselskabet
- Oplysninger om tidligere kontakt med flyselskabet
Jo mere dokumentation, du har, jo nemmere kan en kompensationstjeneste vurdere og eventuelt føre din sag.
FAQ: Ofte stillede spørgsmål om hjælp til gamle flysager
Hvor gammel må en sag være, før jeg ikke kan få kompensation?
Du kan som hovedregel kun kræve kompensation for flyvninger, der er op til tre år gamle, regnet fra den planlagte afrejsedag.
Kan en kompensationstjeneste genåbne forældede sager?
Nej, hvis sagen er forældet efter tre år, kan den ikke genoptages, medmindre der er helt særlige omstændigheder og dokumentation for, at forældelsen er blevet afbrudt.
Hvornår bør jeg bruge en kompensationstjeneste?
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt fristen er udløbet, eller hvis sagen er kompliceret og du mangler overblik eller dokumenter, kan det være en fordel at få professionel hjælp.
Hvad koster det at bruge en kompensationstjeneste?
De fleste tjenester tager et gebyr, typisk en procentdel af kompensationen, men du skal kun betale, hvis sagen vindes. Det bør fremgå tydeligt, før du vælger at benytte tjenesten.
Hvornår får jeg svar på, om min gamle sag kan behandles?
En vurdering af sagen tager normalt få dage, hvis dokumentationen er på plads. Herefter får du besked, om kravet kan rejses.
Kan jeg bruge en tjeneste, hvis jeg allerede selv har skrevet til flyselskabet?
Ja, det kan du godt. Tidligere kommunikation skal dokumenteres, da det kan have betydning for, om forældelsesfristen er afbrudt.
Opsummering
Hvis du vil søge kompensation for et aflyst eller forsinket fly, der ligger flere år tilbage, skal du være opmærksom på den 3-årige forældelsesfrist i Danmark. En kompensationstjeneste kan hjælpe dig hurtigt og sikkert med vurdering og eventuel behandling af gamle sager, men muligheden for succes afhænger helt af, om sagen stadig er inden for tidsrammen, og om dokumentationen er tilstrækkelig. Overvej professionel hjælp, hvis du er usikker på reglerne – men vær realistisk ift. forældelsesfristen.


