Hvor meget koster det at bruge en kompensationstjeneste ved forsinkelse

Når dit fly er forsinket eller aflyst, kan du som dansk forbruger have ret til økonomisk kompensation fra flyselskabet. Mange vælger at benytte en kompensationstjeneste til at håndtere ansøgningen, men hvad koster det egentlig, og hvornår kan det betale sig? Her får du det fulde overblik over omkostninger, rettigheder og alternativer ved brug af kompensationstjenester i 2025.

Hvad er en kompensationstjeneste?

En kompensationstjeneste er en virksomhed, der hjælper rejsende med at kræve kompensation fra flyselskaber, når et fly er aflyst eller forsinket. Tjenesten står for alt papirarbejde og kontakt med flyselskabet. Ofte tilbyder de en “ingen kompensation, intet gebyr”-model, hvor du kun betaler, hvis du får penge udbetalt.

Inden for EU—including Danmark—reguleres flypassagerers rettigheder bl.a. af EU Forordning (EF) nr. 261/2004, der fastlægger hvornår og hvor meget man kan kræve i kompensation. Kompensationstjenester bruges ofte, når passageren vurderer, at processen er besværlig, tidskrævende eller kompleks at håndtere selv.

Sådan fungerer processen hos en kompensationstjeneste

Hvis du vælger en kompensationstjeneste, indsender du oftest:

  • Oplysninger om dit fly (nummer, dato, rute)
  • Dine kontaktoplysninger
  • Beskrivelse af forsinkelsen eller aflysningen
  • Kopi af billet og evt. boardingkort

Tjenesten vurderer herefter, om din sag er berettiget, og indleder dialogen med flyselskabet. I tilfælde af afslag kan tjenesten anlægge sag mod flyselskabet på dine vegne. Hele forløbet følger dansk og europæisk lovgivning på forbrugerområdet.

Hvad koster det at bruge en kompensationstjeneste?

Standardgebyrer og betalingsmodeller

Kompensationstjenester arbejder typisk på kommissionsbasis. Det betyder, at de tager en procentdel af den kompensation, du eventuelt får udbetalt fra flyselskabet. Pr. 2025 ligger standardgebyret oftest mellem 25-35 % af det samlede kompensationsbeløb inkl. moms. Beløbet trækkes, før pengene udbetales til dig.

Eksempel: Får du tildelt 2.500 kr. i kompensation, og tjenestens sats er 30 %, får du udbetalt omkring 1.750 kr. efter fradrag af servicegebyret. Nogle tjenester tilføjer også et mindre administrationsgebyr ved særligt komplekse sager, særligt hvis der anlægges civilretligt søgsmål mod flyselskabet. Visse tjenester opkræver også moms, hvilket er inkluderet i den ovenstående procentsats.

Ingen forudbetaling – men heller ingen gratisydelser

Det er ikke normalt at skulle betale på forhånd for at anvende en kompensationstjeneste. Du betaler kun, hvis din sag giver resultat. Bemærk dog, at tjenesten normalt kræver, at du underskriver en fuldmagt, så de kan føre sagen mod flyselskabet på dine vegne.

Fordele og ulemper ved at bruge en kompensationstjeneste

Fordele

  • Du slipper for selv at skulle håndtere kontakten med flyselskabet
  • Du får hurtigt vurderet, om du har krav på kompensation
  • Tjenesten kender processerne og lovgivningen til bunds
  • Hele forløbet kræver minimalt tidsforbrug fra din side

Ulemper

  • Du får ikke det fulde kompensationsbeløb udbetalt
  • Tjenesterne kan afvise sager, der anses som vanskelige
  • Der kan gå flere måneder, især hvis sagen ender i retten
  • Du kan typisk ikke fortryde den juridiske proces, efter den er påbegyndt

Kan du søge kompensation selv – uden om tjenesterne?

Ja, du har altid mulighed for selv at søge kompensation direkte hos flyselskabet, og dermed undgå servicegebyret. Det kræver, at du udfylder flyselskabets eget kompensationsskema og fremlægger den nødvendige dokumentation. Mange danske forbrugere oplever, at processen kan være tidskrævende, at det kan være vanskeligt at forstå afvisningsgrundene, og at sagerne kan trække ud.

Hvis flyselskabet afslår din henvendelse, kan du også klage til Trafikstyrelsen, der er den danske myndighed på området, eller eventuelt videreføre sagen ved domstolene. Alle forbrugeres ret til kompensation er uafhængig af, om de vælger at bruge en tjeneste eller ej.

Hvilke rettigheder har du som dansk forbruger i 2025?

Som flypassager, der enten starter sin rejse fra en EU-lufthavn eller lander i EU med et EU-flyselskab, gælder følgende:

  • Kompensation ved forsinkelser på tre timer eller mere
  • Kompensationsbeløb typisk 1.900-4.500 kr. (afhængigt af rejsens længde og forsinkelsens varighed) i 2025
  • Ret til forplejning, hotel og transport ved lange ventetider
  • Kompensation kan afvises, hvis forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstændigheder (f.eks. vejr eller strejke)

Disse regler er fastsat i EU-lovgivningen og håndteres i Danmark af Trafikstyrelsen samt domstolene. Vær opmærksom på, at du forældes i dit krav efter tre år, regnet fra rejsedatoen.

FAQ

Hvad koster det typisk at bruge en kompensationstjeneste ved flyforsinkelse eller aflysning?

De fleste tjenester tager mellem 25-35 % af det samlede udbetalte kompensationsbeløb inkl. moms. Præcise beløb varierer, men der opkræves sjældent gebyrer, hvis sagen tabes.

Er det gratis at søge direkte hos flyselskabet?

Ja, det er gratis at søge kompensation direkte hos flyselskabet. Hele kompensationsbeløbet tilfalder da dig, hvis du får medhold.

Hvor lang tid tager det at få sin kompensation udbetalt?

Typisk mellem 1 og 6 måneder, afhængigt af, om sagen skal behandles af flyselskabet, en myndighed eller domstol. Komplekse sager kan tage længere tid.

Bliver alle sager godkendt?

Nej, kompensation kan afvises, hvis begivenheden skyldes ekstraordinære omstændigheder eller hvis kravet er mangelfuldt dokumenteret.

Mister jeg retten til efterfølgende at klage selv, hvis jeg bruger en tjeneste?

Du kan som udgangspunkt ikke føre en parallel sag, hvis en tjeneste allerede repræsenterer dig mod flyselskabet, medmindre de har afsluttet deres arbejde uden resultat.

Opsummering

Når du bruger en kompensationstjeneste ved forsinket eller aflyst fly, betaler du oftest 25-35 % af den kompensation, du får udbetalt. Processen er nem, men du får ikke hele beløbet selv. Det er gratis at søge kompensation direkte hos flyselskabet, men kræver mere arbejde fra din side. Vælg den model, der passer bedst til dit behov for tid og udbetaling. De danske regler er klare: som passager har du ret til kompensation ved mange forsinkelser og aflysninger – og retten kan håndhæves både med og uden betaling.

Scroll to Top